• Lisa

Kan man vara sjukskriven och föräldrarledig samtidigt?

Jag har blivit sjukskriven 50% tills bebisen föds om ca en månad. Jag undrar nu om jag kan ta ut föräldrarpenning med 50%, så att jag helt slipper att gå till jobbet?

Någon som haft erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Kan man vara sjukskriven och föräldrarledig samtidigt?
  • Linsis

Ja, det måste du ju kunna. Du kan ju ta ut halva föräldradagar. Bara ringa och anmäla till försäkringskassan skulle jag tro.

• lurv

Har du ansökt om föräldraledighet hos din arbetsgivare 2 månader innan så ska det inte vara några problem alls.

• Lisa

Ja, jag har ansökt om föräldrarpenning (100&) hos min arbetsgivare och hos FK för över två månader sedan.

Nu är jag orolig för att FK kommer att avslå min sjukskrivning på grund av att jag redan ansökt om föräldrarpenning. Jag har hört att de gör så ibland.

• Ingversdotter

Hej Lisa,

jag undrade detsamma. Är i samma situation som dig. Jag har blivit sjukskriven 50% fram tills BF 20 nov, har redan sagt till på arbetet att jag ska vara hemma en månad innan BF men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag har inte ansökt om föräldrapenning än hos Försäkringskassan. Undrar också om man kan vara 50 % sjukskriven och 50% föräldraledig. Kanske bäst att ringa dem och prata med dem direkt.

Känns krångligt allt det här med försäkringskassan tycker jag. Men det ordnar sig säkert.

• MmedM

javisst kan man vara 50% sjukskriven och 50% föräldraledig. Ät just nu halvtidssjukskriven fram till förlossningen, och kommer från 17 sep att ta ut halv FP, vilket går finfint enligt FK.

Svar på tråden Kan man vara sjukskriven och föräldrarledig samtidigt?