• Anna B

Fler som saknar vaccin mot röda hund (rubella)?

Jag fick nyss veta provsvaren från inskrivningen. Jag är inte immun mot röda hund och "bör undvika barn med röda prickar". Det borde vara lätt och jag är inte långt ifrån v 17, då risken för fosterskador minskar. Men visst blir det mer att tänka på. Dessutom undrar jag varför de inte testar sånt innan (tex vid gynkontroll), så man har en chans att vaccinera innan?

Är det vanligt att man inte är immun? Jag misstänker att jag inte blivit vaccinerad pga flyttar mellan Sverige och utlandet, men hon kunde inte säga om det berodde på uteblivet vaccin eller att skyddet inte räckte längre.

• Svar på tråden Fler som saknar vaccin mot röda hund (rubella)?
  • Svarta katten

Jag ringde faktiskt runt och hörde mig för om det när vi började planera en liten. Men de var väldigt ohjälpsamma och menade att det testar man hos barnmorskan när man är gravid. Jag påpekade att det ju är försent då, men det sa de inget om. Flera jag pratade med hade ingen aaaaaning.

Hur eller hur fick jag tillslut göra ett test och det visade sig att jag inte hade något skydd. Men det hade tagit så lång tid efter alla turer och sen läste jag att man absolut inte fick bli gravid för nära inpå en ev. vaccinering, så jag tordes inte göra en då eftersom vi ville försöka så snart som möjligt. Riskerna att få röda hund ska ju vara väldigt små. Sen sa de också att det vaccinet var slut och att man i så fall fick vaccinera sig med ett trippelvaccin som innehöll tror jag mässling, påsjuka och röda hund eller nåt.....ja det var många turer........

Hur eller hur tror jag det beror på hur gammal man är om man har fått vaccin eller inte. Jag är född -71 och jag har för mig om att en jag känner som är född -74 har vaccinerat sig, så det är ett hopp däremellan. Det kan ju givetvis bero på att du flyttade utomlands också.

Men om du skulle ha varit vaccinerad så skulle du haft skydd nu.

Lycka till.

• Hannahs mamma

Jag hade liksadant.
    Fick reda på i vecka 15-16 att jag inte hade tillräckligt skydd mot röda hund. Så jag skulle undvika prickiga barn...

Sen fick jag en spruta på BB mot röda hund så nu har jag fullt skydd igen

• Ina79

Jag fick också reda på att jag inte var immun mot röda hund. Tror att vaccinet jag tog som barn, inte tog sig. Blev sjuk efter det och sen hörselskadad. Men bara man håller sig undan sjuka barn kanske?

• LilleSkutt

Är vaccination mot röda hund något som alla har gjort när de var små, eller är det olika? Är född 1980...
    FY, jag arbetar på en förskola och där vet man ju aldrig...

• Hannahs mamma

Man brukar få den i grundskolan... Tror att det är i 4:an lr i 6:an... Kommer inte ihåg xakt... Jag är född -84 och vi fick det iaf.. (sen att den inte tog e en annan femma )

• Åsa

Jag är inte heller immun mot röda hund. Vi erbjöds det i skolan men det blev aldrig av att jag tog det. Nu finns det inte som separat vaccin längre p g a bristande efterfrågan, utan bara som kombinationspreparat. Rätt absurt när man som jag haft de andra sjukdomarna. Vaccinationen tar hos cirka 95% av dem som blir vaccinerade.

Vaccinationsrutinerna har ändrats. Kopierar från tidigare tråd:
    Mellan 1974 och 1981 erbjöds 12-åriga flickor vaccinet i skolan.
    Små barn började erbjudas röda hund-vaccin 1982 i samband med att det s k MPR-vaccinet introducerades (mässling, påssjuka, röda hund). Det ges till både pojkar och flickor trots att påssjuka bara är farligt för pojkar och röda hund för gravida kvinnor. Anledningen är att man aldrig når en fullständig immunitet i befolkningen även om alla skulle vaccineras och att man på så sätt vill minska risken för smittspridning. För aktuella vaccinationsprogram, se t ex:
    www.orebroll.se/prim/page____13778.asp

• Nennie

Hej - undrar om någon vet hur länge man har skydd mot rödahund om man hade sjukdomen som barn? Jag hade haft både vattkoppor, mässling och rödahund när det var dags för vaccination i mellanstadiet, varför jag inte behövde ta sprutan. Men nu är jag i v 15 och undrar hur länge det naturliga skyddet sitter i?? Någon som vet? Har inte frågat min BM och vet ej provsvaren från inskrivningen. Min fråga dök upp här och nu - tacksam för svar.
    /Nennie

• dagdrömmaren

Smittar röda hund via kroppskontakt eller räcker det att vistas i samma rum/tunnelbanevagn etc för att smittas?

• Niquilota

Röda hund är inte särskilt vanligt i Sverige, så risken att smittas torde vara minimal (i alla fall om man inte jobbar på dagis eller dyl ..). Vet inte så mycket mer om detta, men jag tror inte att man behöver oroa sig så mycket.

Annika

• Åsa

Skyddet när man haft sjukdomen är normalt livslångt. Den smittar via droppsmitta (inte luftsmitta som sådan alltså men nysningar etc).

• Anna B

Jag har kollat upp detta med immunitet. Det finns folk som trots vaccinering inte visar ett skydd på testerna. Det kan vara så att de faktiskt saknar skydd. Men ibland kan det hända att skyddet finns, men inte syns på testerna. Blir man smittad så "aktiveras" skyddet och man blir inte sjuk.

Vuxna som får röda hund får oftast ganska svåra symtom (utslag osv), men inte alltid. Är man orolig kan man ta ett blodprov och kolla efter virus (inom viss tid efter smittotillfället).

Röda hund är mycket ovanligt i Sverige. Ska man resa utomlands så bör man kolla upp vad som gäller i de länderna. Långt ifrån alla har ett utbrett vaccinationsprogram, tex östländerna. Jag har fått lite olika bud om vår resa-bm, husläkaren och vaccinationscentralen säger att det finns en risk, men bedömer den som mycket liten. Infektionsmottagningen tycker att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Jag ska inte ha närkontakt med andra människor, ffa barn. Risken för fosterskador är störst fram till v 16-17, sjunker sedan drastiskt för att öka sista månaden av graviditeten.

Vill ni läsa mer om vaccin, immunitet och smitta finns det bra info på www.infpreg.se under delen för sjukvården och rubrik "rubella".

• Knytets mamma

Har era ni eller era mammor kvar erat vaccinationskort från BVC, senare uppföljt av skolsköterskan så kan ni lät kontrollera vilka vaccinationer ni gjort.

• jojo

Jag fick samma svar att jag inte var immun. Ringde mamma som är ordentlig och hade vaccinationskort och sjukdomskort kvar. Hade Röda Hund 1980 och blev vaccinerad 1986 men är tydligen ändå ej immun.

• Anna B

Jag har också blivit vaccinerad en gång, men visar inget skydd på testerna. Jojo, visst är det konstigt. Min arbetskamrat har haft röda hund 2 ggr!

• Tilda

Samma här. jag vet att jag blev vaccinerad med trippelvaccinet som barn, men fick besked nu under garviditeten att det inte gick att fastställa en immunitet. Barnmorskan sa att det är rätt vanligt att det inte går att avgöra på testet om någon är immun eller inte. Ska göra ett nytt prov nästa gång jag går dit.

• Fru Stjärna

Jag blev inte vaccinerad som barn. Min mamma "trodde" att jag kanske hade haft röda hund, men hon mindes inte om det var jag eller min bror. Efter testet visade det sig att jag var immun! YES!!

• FeuerKind

Jag är inte heller vaccinerad mot det. Vet inte hur det kommer sig faktiskt. Man får ju inte bli med barn förens tidigast 3 månader efter en vaccination mot rubella, så man kan inte vacinera sig vid grav. Isf måste man vaccinera sig när man börjar planera barn. När jag väntade mitt första barn sa de att jag skulle få vaccin när jag fött henne, men det hans inte med så nu är jag gravid igen och utan vaccin, så det blir en till period av "försiktighet". Ja tänker inte så mycket på det, är ju inte så många man träffar som har rödahund.

• liten ior

jag vet inte om jag har skydd mot röda hund eller inte... jag trodde det var säkert när man som jag haft röda hund som tonåring. fick det i årskurs 9, jag o, alla killarna i klassen... vi som inte var vaccinerad

men faktum är att jag aldrig, trots jag jobbade på dagis tidigare, träffat på någon med röda hund

Svar på tråden Fler som saknar vaccin mot röda hund (rubella)?