Inlägg från: 4 Före 30 |Visa alla inlägg
  • 4 Före 30

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

Varför skulle det vara en statusgrej?
    Luktar avundsjuka tycker jag..

För fem år sen hade jag köpt vinterkängor till mina barn, minns inte märket men det var inte helt oävet och skorna kostade kring 350 kr paret.
    Trots att skorna hade urtagbar innetoffel och de stod i torkskåp på dagis så torkade aldrig skorna. En dag när jag hämtade dottern var de så blöta att hon fick stanna hemma nästa dag, jag åkte och köpte nya skor. efter en vecka ungefär började hon tappa ALL hud på fötterna, den släppte i stora sjok. Det var jättehemskt!! Har aldrig sett ngt liknande. Svamp grodde på pojkens tår...
    Vi köpte då ecco goretex till dem eftersom de erbjuder en 100% nöjd kund garanti. Vi har inte behövt utnyttja den garantin. Barnen har torra fötter, behöver inga extra skor...
    Samma sak med overallerna. Vi bor i Västra Götaland och här är det inte 50 cm snö och 10 minus hela vintern utan den största delen ute tillbringas i slask och regn, dock kallt. Mina barn har alltid varit utebarn och det vill jag att de skall vara, de är friskare då, vi är mkt ute med våra barn, året runt. Men att kränga på två småbarn overaller från lindex el liknande så att de blir som stoppade korvar för att därefter förvärra med ett galonställ när man är höggravid  med foglossnning är inget jag rekommenderar mina värsta ovänner... Vi beslöt oss för att prova reima tec. Efter det fanns ingen återvändo. Extraoverallerna vi hade köpt förblev nya med alla lappar kvar... Och en lindex overall eller kappahl o linande är inte gratis i förhllande till vad man får, ca 500 kr och behöver man då 2 per barn... och 2 skor.. det blir ca 1700 kr + vantar o mössor o ett galonställ + ev fleeceställ... en reima ca 1200, ecco ca 600 till de mindre och några hundringar till om de är större... För oss blir priset detsamma, men vi har inte bästa förvaringsmöjligheten för så mkt kläder till alla våra barn. Därför är det smidigare med EN overall ett par skor och inget galonställ...Dessutom ville våra barn inta vara ute i overall med galonställ över, De kunde knappt RÖRA sig!!!!
    Så att säga att det är status är bullshit. Jag vill ha nöjda glada barn, och friska torra fötter!!!

Vad man behöver för vinterkläder är ju helt upp till var man bor, hur mkt man är ute, hur gamla barnen är och vad man är beredd att stå ut med som förälder. Jag betalar gärna extra för att slippa alla extra timmar av tvätt, torkning av skor och läkarbesök med sjuka barn eller barn med fotsvamp eller som tappar huden!

Jag köper reima, pop ecco, superfit o linande till barnen för att det är det bästa jag hittat!

Om man vill kan man köpa begagnat, då blir det inte dyrare än vilken ny hmoverall som helst, jag gör det ibland också om jag hittar ngt fint unisex, eftersom mina barn också ärver mkt av varandra... och andrahandsvärdet är så högt att det faltiskt lönar sig för mig! Har köpt i år på rea: Reima jacka+byxa+mössa+handskar till dottern för 1700 kr
                                   Superfit skor för 400 kr
                                   reima byxa +vantar till sonen för 600 han får ha dotterns
                                   didrikssonsjacka från förra året
                                   Han har jag ännu inte köpt skor till
                                    Reima overall + mössa + 2 vantar reima till minste för 1500
                                   + popställ begagnat + ny mössa för 800 kr + beg ecco 85 kr

Detta finansierades bla med: Barnen hade vardera en reima från förra året, minstes var beg och inköpt för 600 med mössa o vantar, den fick jag 750 för på tradera, dvs jag fick betalat för att anväda den
    de stora hade varsin reima inköpta på guppirea förra sommaren för 750 kr, dessa fick jag igen pengarna på...
    Eccoskorna de hade förra året fick jag igen halva nypriset på....
    summa 3450 för det jag sålde begagnat...5000 har jag handlat för i år( började i januarirean så jag har spridit utgifterna ... men har bara använt "Nya" pengar 1550 kr... för tre barn! Och bortsett från äldste sonen har ALLA sina vinterkläder klara!
    Det behöver inte bli så dyrt förutom första inköpet, men då kan man ju köpa begagnat eller som jag, sprida utgifterna o handla när det är rea... det är inte så svårt att beräkna storlekar!

Ser ingen status i detta alls, utan enbart att jag vill ha det bästa till mina barn till minsta tänkbara pris!

Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • 4 Före 30

Kan tillägga att vår ekonomi INTE är god...Men den blir inte godare av att man måste vara hemma med sjuka barn som förfrusit fötterna av blöta skor....

• 4 Före 30
    S 71 skrev 2007-09-07 21:10:07 följande:
    Man kan vara ute och leka i en HM overall och Ica overall utan problem.Kolla in testerna dom gjorde på overallerna, dom dyra som reima, var sämre än dom billigare
    Senaste testet jag läste var i Vi föräldrar och där testades 12 overaller( f ö samma tester som råd o rön o konsumentverket)... hm lindex Åhlens, POP´s bävernylon o kappahls var SÄMST! (konstigt att de inte hade med pops skidoverall istället..)
    Bäst var Nanook (1700 kr) Altitude (2000kr) och REIMA (1500kr) tätt följda av Europris och didriksons ....Absolut sämsta var Kappahls....

Denna tidningen kom förra veckan...
  • 4 Före 30

Reimor från 06 o nyare får torkas i torkskåp!!

Po.p´s bävernylonsoverall har jag aldrig ägt själv, men hjälpt kompisars barn av o på med, och tycker att de är MKT sämre än pops skidoverall. så stel när den är kall.. Men vattentätheten som man kan få angiven hos pop är inte densamma på deras overaller, den i bävernylon är klart lägre så de är inte jämförbara egentligen, tycker det är konstigt att de tog den i testet istället för en som pop själva menar är jämförbar med reima o nanook....rätt taskigt, hade de tagit skidoverallen hade den hamnat bland de tre bästa...

• 4 Före 30
    Linda1976 skrev 2007-09-08 13:06:47 följande:
    Väntar fjärde: Inte alla - det står på specifikt vilka som går i torkskåp/tumlare ocn inte. Ffa babymodellerna går INTE.
    Ok det FINNS reimor som går i torkskåp från 06...
  • 4 Före 30
    Linda1976 skrev 2007-09-08 13:40:31 följande:
    Kan bara hålla med myskatt!
    Jag med....  Det var tom  ifjol så jag sprang o köpte mig själv identiska goretex skor från ecco som barnen fick, plötsligt kunde vi vara ute ännu längre o behövde inte gå in för att mamma frös om fötterna   (extremt kallblodig men fötterna tar det inte lång tid för att bli kalla ändå)
  • 4 Före 30

TS skriver:

"För det andra förstår jag inte varför det är såm hysteri att man måste höpa vinteroverall i början på september redan."

Jag har tre barn. Barn som också skall ha julklappar... Skall jag handla allt i december?

Dessutom är min erfarenhet att det är väldigt utplockat på vinterkläder redan i oktober....

• 4 Före 30
    myskatt skrev 2007-09-08 17:36:00 följande:
    Va, ska du bara handlajulklappar i dec . Vi ska även handla tvåårspresenter så jag köpte Tildes Reima för 500:- på Blocket i juni typ. Bara att passa på medan det är billigt!
    Ja precis... inget av jul, födelsedagar, vinter etc är ju ngn överraskning... det kommer liksom vad man än gör... men lite förutseende får man ju vara, det finns ju en anledning till att klädföretagen släpper vinterkoll tidigare o tidigare...

Och har man då ingen toppenekonomi är det ju ännu viktigare att man ser till att börja i tid.. Jag har två extra konton, ett där  det går in 300 kr till barnens kläder varje månad, och ett där det går in 300 kr till julklappar... så när man dyker på ngt kan man köpa det även om man har en taskig månad (även om jag villigt erkänner att jag ibland får låna av de kontona till annat)  På så sätt slipper jag känna att det blir dunderutgifter tex vid vinterklädesinköp....
  • 4 Före 30
    Norpan81 skrev 2007-09-08 18:20:48 följande:
    Tja mina barn aldrig haft vare sig reima eller annat dyrt märke på sina vinterkläder och de har inte frusit ihjäl än?Min tanke är Reima som ny kostar 1600-1700 en på maxi kostar 199, det blir 6-8 overaller från maxi plus vinterskor! Jag tycker man kan köpa två billiga och ha att byta med.
    Som sagt, det beror en hel del på vart man bor och hur mkt man är ute... Och att ha 8 overaller  och 8 par vinterskor hängande i vår hall nästa vinter ser jag inte som ett alternatiiv... Du glömmer också behovet av galonkläder (kanske 2 om man har ett på dagis)  gummistövlar, kanske ett par fodrade också... det blir 8 par stövlar och 4 galonställ också...

För mina barn skulle detta kosta med billigaste alternativ:
    8 overaller a´200 = 1600
    8 par vinterstövlar a´200 = 1600
    4 par gummistövlar a 100 =400
    4 par fodrade gummistövlar a 150 = 600
    4 galonställ a 300 = 1200
    Summa 5400 kr... (6600 kr om man har extra regnställ på dagis/fritids)

Jag handlar reimor för 3000 kr max
    4 par ecco el liknande för ca 1500 kr max (en del går i arv så vissa år blir det mkt mindre)
    Summa 4500 kr
    Dessutom får jag då plats med mina egna skor o jackor i hallen och makens med... Jag förstår inte för mitt liv hur det blir billigare? 

För att inte tala om skillnaden för barnen, med kläder som andas istället för att vara instängda i svettiga galonställ och stövlar - det är ovärderligt!!

Jag har en känsla av att de som aldrig prövat inte kan föreställa sig skillnaden...
  • 4 Före 30

Varför förutsätter ni att vi som handlar reima o pop gör det för märkets skull snarare än kvaliten? Det tycker jag är väldigt konstigt att ni bara tar för givet!!??

För min del får skiten heta vad det vill, det är kvaliten jag köper, inte namnet!!!

• 4 Före 30
    5barnsmamman skrev 2007-09-08 19:00:51 följande:
    men kvaliten är inte sååå mycket bättre bara för att det är reima, pop eller nåt annat. Det finns superbra kläder som kostar mycket mindre! Och jag tror att många köper dessa kläder för märkets skull, trots att de inte har ekonomi till det! Jag säger inte att du är en av dem, men känsligt va ämnet i alla fall....
    Ja ämnet är känsligt för jag är såååå trött på att blli påhoppad för att jag köper dyra vinterkläder!! Detta är inte första tråden, och förmodligen inte heller sista...

Konstigt att vuxen mobbing skiljer sig från barnens, här är det precis tvärtom! Men helt ok, jag tar det hellre än att mina barn skall göra det. Tycker det är konstigt att folk har mage o sitta o klanka ner på andra för att andra har råd/vill/prioriterar annorlunda med kläder som faktiskt håller för klimatet och inte bara för plånboken, bara för att de själva inte har råd/vill/priroiterar likadant...

Håll ni i era plånböcker så håller vi i kvaliten på barnens kläder!!

Men sluta säga att vi är märkesfreaks för att vi vill ha det som vi anser är BÄST för våra barn och inte för vår plånbok!
  • 4 Före 30

Filips mamma81: Ja följer man inte tvättråden så lär ju inte kläderna hålla Pops overall skall inte vara i torkskåp....

• 4 Före 30
    CeeJay skrev 2007-09-19 08:24:20 följande:
    Nu måste jag lägga mig i när du nämner ordet vuxenmobbig. Titta på dina egna ord och förklara varför DU känner behov av att skriva : "Tycker det är konstigt att folk har mage o sitta o klanka ner på andra för att andra har råd/vill/prioriterar annorlunda med kläder som faktiskt håller för klimatet och inte bara för plånboken, bara för att de själva inte har råd/vill/priroiterar likadant..." och "Håll ni i era plånböcker så håller vi i kvaliten på barnens kläder!!"Jag håller med dig om att man inte behöver vara "märkesfreak" om man köper "märkes-overaller". För mig är dock "märkes-kläder" typ Gucci och Prada men de "dyrare" overallerna vi pratar om här i tråden är jättebra. Har inte själv provat eftersom vi tillhör en av de familjer som BÅDE prioriterar att hålla i plånboken och kvalitet på barnens kläder. Det ena behöver inte utesluta det andra.Jag tycker det är synd att man som TS ska känna sig rutten om man inte har råd att köpa annat än de billigaste. Sen kan man ju vara som jag, som visst inte har mycket pengar, men köper oftast det billigaste eftersom jag har bra erfarenhet av just "billigare" kläder.Jag tycker även synd om dig om du känner dig påhoppad, för ingen har väl rätt att klanka ner på någon annan för deras val? Jag kan verkligen inte bry mig mindre om vad andra köper för kläder till sina barn, oavsett om man har mycket eller lite pengar. Däremot kan jag tycka det känns "onödigt" att ha typ vita LaCoste jeans för 2000 kr på en 2-åring att ha på skogsutflykten på dagis - men det är ju ett annat ämne! Väntar fjärde skrev 2007-09-19 07:44:27 följande:
    Varför jag känner behov av att skriva? Har du läst hela tråden? Detta var inte mitt första inlägg... Det var ett barnsligt försök att ge igen med samma mynt, för jag antar att det inte är kul attbli kallad snål heller? Särskilt inte när det g'ller barnen...
    TS frågeställning har en rätt nervös klang, och får rätt många svar där folk säger att lindexoveraller är helt ok, och att vi andra kastar pengarna i sjön för att vi betalar för märket... Jag har sagt flera ggr att om man vill ha kvaliten som TEX reima och pop erbjuder så kan man hitta det till samma pris eller billigare..Genom reor eller begagnat. Jag anser inte det vara nån vidare statusjakt om man köper begagnad reima, då är det kvaliten man jagar och inte märket, eftersom åtminstone min åsikt att begagnat ger fan så mkt lägre status än lindex, oavsett vad det är man handlar begagnat. Men ändå blir man påhoppad, för att man tipsar om att man tex på tradera kan få kvaliten för en billigare peng än Kappahl (som bevisades vara skräp enligt vi föräldrar) antingen nytt eller begagnat på tradera. OM man vill!
    Alltså jag skiter ju i vilket, folk får trä på sina barn en havresäck om de vill, men om ngn frågar om kvalite och pris, så kan man väl få svara utan att folk kallar en det ena och det andra..
    Har inte sett ngn tråd i stil med "Har ni inte råd att köpa märkeskläder till barnen så är ni dåliga föräldrar" Men i varenda sån här tråd talas det om att vi är märkesfreska och att barnen inte bryr sig om vilket...
    Jag köper inte det, och ingen annan heller som såg min dotter tappa all hud på fötterna efter att ha haft på sig maxis vinterskor ( som är såååå bra )
    Jag går inte ut och letar märken, jag går ut o letar kvalite, och jag är beredd att betala för den.
    Och återigen, bor man i norrland funkar säkert även kappahls overall, då det inte är samma klimat som här, här regnar det, slaskar och töar mer än vad det är snö. Och då funkar inte något annat för oss än de overaller med vattentäta membran. Och som jag förklarat innan, jag har inte plats för hundra gummistövlar, regnkläder, overaller mössor o vantar... Det skulle dessutom bli dyrare så man kan ju fråga sig vad som är smart...

Varför skall alla dra alla över en kam?

TÄNK på att vi må bo i samma land, men olika ändar av det har väldigt olika vintrar... så behoven skiljer sig MYCKET...
    Dagis skiljer sig också vilket bevisats i tråden, vissa är inte ute om det regnar eller är kallt och vissa är ute i alla väder (vilket jag föredrar).
    Jag vill ha bra kläder och skor till mina barn, precis som jag förmodar att alla andra vill. Men varför får inte jag ha en annan uppfattning om vad som är bra utan att bli påhoppad?  Men be inte om erfareneheter och åsikter om ni inte respekterar dem!
Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??