Inlägg från: MBert |Visa alla inlägg
  • MBert

Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??

TS lisalisalisa

Till en ettåring som inte börjat på dagis än behövs inte så hög kvalitet på vinterkläder och därmed heller inte så dyra kläder. En ettåring som inte börjat på dagis är inte ute i ur och skur, så kravet på kvalitet är helt enkelt inte så hög.
    Vill du har "märkeskläder" men inte har råd till nya så köp begagnat!
    Det är mitt tips.

• MBert

Det är inte många ettåringar som orkar vara ute hela dagen i ur och skur! De flesta ettåringar sover dessutom på e.m.!

Jag hoppas också att många föräldrar är ute mycket med sina barn, men det är inte samma sak som att vara ute i ur och skur varje dag.
    Som förälder är man extra uppmärksam och flexibel kontra dagis där hela gruppen måste anpassa sig till varandra. En förälder kan hjälpa sin etttåring att ta sig runt gående, medan de kanske på dagis får ta sig runt krypande mer. Det krävs helt enkelt andra kläder på dagis än om man är hemma med sin ettåring.

Jag håller med om att vattentätheten är det avgörande om man bor i höjd med Stockholm eller söderut.

• MBert

Alla bra vinterkläder är inte dyra och tvärtom.
    Po.P bävernylonsoverall tillsammans med KappAhl, Åhléns och H&M var de som fick sämst i senaste testet (Vi Föräldrar). Deras vattentäthet fick betyg 1 = blöt igenom.

Den som fick betyg "Mycket prisvärd" är Europris Boys & Girls för 400 kr! Vattentäthetsbetyg 5, och även bra vindtäthet, rivstyrka och slitstyrka.

• MBert

vindlind. Bävernylon är ingen garanti för att det håller vätan borta. Tyvärr.
    Ska man ha det (garanti på att det håller vätan borta) så ska man satsa på overaller som liksom Eccos Vinterskor har Goretexmembran. Då blir barnet heller inte blött under overallen av svett utan "andas". Med de overallerna är DYRA.

• MBert

Men nu har vi kanske lämnat ämnet...
    Det handlade om en ettåring som inte börjat dagis än och vars mamma inte har så god ekonomi.

Svar på tråden Måste man köpa dyra märkesvinterkläder till 1-åring??