• Farmor Pia

Fodervärd

Vi i vår familj har fått ett litet problem.
    Vi tog nämligen en schäfertik på foder för ca.3 år sedan.
    Killen som äger hunden ( vi kan kalla honom X ) talade om för oss att vi bara skulle ta hand om henne och ge henne mat, kärlek, motion och omvårdnad. Resten står han för. Då detta med att ha hund är helt nytt i vår familj men eftersom min man hade hund när han bodde hemma hos sina föräldrar ville han gärna ha en hund och då tyckte vi att det här sättet verkade bra.
    X tig kontakt med oss eftersom han hade talat med en god vän till oss som sa att vi var intreserade.
    Vi skrev inte några papper ( vilket jag förstått nu efteråt var dumt ) utan det var ett "muntligt" avtal.
    Han skulle ha en kull till på henne sedasn skulle hon bli vår.
    Nu drog det it på tiden men tillslut blev det i alla fall dags för parning så i våras bled hon dräktig. X hämtade henne i maj då vi tillsammans bestämt att han skulle ha henne och valparna hemma hos sig. Nu var tyvärr hunden lite överviktig men han tyckte nog att det skulle gå ändå.
    Vi hade varit hos vet. för att klippa klor och då vägde hon 39.
    Fick nu hem henne efter valpning och för det första så fick vi skäll för att hon var överviktig ( vägde nu ca. 49 kg )Men hon har ju inte varit hos oss på 4 månader.
    Nu vill han inte skriva över henne på oss förrän hon gått ner i vikt.
    Men jag blev väldigt förvånad att hon var så rultig trots att hon diat sina valpar.
    enligt honnom är hon också chipmärkt men när vi var hos vet. hittade hon inget.
    hade kontakt med X idag då jag sa att nu ville vi ha alla papper på henne. Han svarade då att det enda pappret blir ägarbeviset.
    stamtavla som han säger att han har på henne tänker han själv behålla för att förhindra ytterligare avel som han inte godtar.
    Är så less på allt just nu.
    Helst av allt skullr jag vilja hoppa av alltihop men det innebär ju att vi inte får behålla vår älskade vovve och det vill vi ju. Är jätteglada nu när hon är hemme igen. Och hon själv verkar trivas som fisken i vattnet här hemma hos oss igen. Hon blev jätteglad när hon kom hem och ville genast in.
    Vad ska vi göra ??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-08 21:40:32:
    Fick även reda på idag av X när jag sa att vi måste ju ta över hennes försäkring att det skulle vi enligt honom ha gjort när han lämnade hunden hos oss. Så nu verkar hon ju vara oförsäkrad också.
    Vems är ansvaret för hennes försäkring ??
    är det X eller vi som gjort fel i detta ??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 08:11:16:
    Nu är Bea våran Yippiiiiiii.
    Jens har kommit till insikt av vad han har gjort oss och erkänt sina fel.
    Han har på både blocket och vovven sålt valpar på två oreggade hundföräldrar ( stackars köpare )
    Han har erkänt att han inte har chipmärkt Bea, hon är inte heller försäkrad.
    Men nu när hon äntligen är vår hund så ska hon snarast bli "ärlig" hund.
    Det känns verkligen skönt för oss.

• Svar på tråden Fodervärd
  • Joytan

Är inte hundern chippad eller id märkt finns nog tyvärr ingen stamtavla. De kan ju inte bevisa vem tiken är. Jätte lessen för eran skull!!! Hoppas det ordnar sig. Ni kan kontakta skk för att kolla kenneln med mera.

• sapo

hjälper till och "puffar" för svärmors räkning!

Älskar er, Pontus och Freja ni är mitt allt!
  • Farmor Pia

Tack min lilla "svärdotter" du é så go.

sapo skrev 2007-09-10 21:26:18 följande:
    hjälper till och "puffar" för svärmors räkning!
  • zegra

Ett chip kan vandra i hunden så kolla henne igen om ni kan. Får ni ett ägarbevis på hunden så äger ni hunden och tillsammans med chipnumret kan ni beställa en ny stamtavla på SKK. OM hunden är chipad och OM det finns en stamtavla på henne. Har han lämnat över ägarbeviset till er utan att skriva några andra papper så har han ingen rätt att hindra er från att avla på hunden. Men som sagt, har ni inte sett en stamtavla på henne tidigare så är det tveksamt huruvida en sådan finns. Hela beskrivningen skriker oseriös i mina öron. Är hunden helt omeriterad? Har ni tävlat hunden? Har X tävlat hunden? Är hunden MH testad?

(oseriöst från X håll och inte erat,,,)

• sapo
    zegra skrev 2007-09-10 22:29:46 följande:
    Ett chip kan vandra i hunden så kolla henne igen om ni kan. Får ni ett ägarbevis på hunden så äger ni hunden och tillsammans med chipnumret kan ni beställa en ny stamtavla på SKK. OM hunden är chipad och OM det finns en stamtavla på henne. Har han lämnat över ägarbeviset till er utan att skriva några andra papper så har han ingen rätt att hindra er från att avla på hunden. Men som sagt, har ni inte sett en stamtavla på henne tidigare så är det tveksamt huruvida en sådan finns. Hela beskrivningen skriker oseriös i mina öron. Är hunden helt omeriterad? Har ni tävlat hunden? Har X tävlat hunden? Är hunden MH testad?(oseriöst från X håll och inte erat,,,)
    kan nog svara lite åt min "svärmor"

Nej dom har ej tävlat med hunden och inte heller X vad vi vet. X hade henne inte lång tid själv efter att X köpt henne utan lämna iväg henne på en gång. enda jag vet att X och den förra ägaren gjort är att avla på henne.
    själv är jag lite misstänksam om ens X äger hunden eller om det är den förra ägaren fortfarande...
    Älskar er, Pontus och Freja ni är mitt allt!
  • homemade

Kollade ni inte upp kenneln innan för att se om den åtminstonde verkade seriös? Kan ju vara ett bra tips annars, och ha papper på allt godtrogna blir oftast lurade pg av just att de är lite naiva och tror på det som någon lurar i dem.
    Synd om er dock

• Farmor Pia

Nej tyvärr så var vi så naiva att vi litade på hans ord. Och eftersom vi inte hade kommit i kontakt med det här med fodervärdar utan bara hastigt blev tillfrågade så gjorde vi ju ett misstag redan där.

homemade skrev 2007-09-11 08:56:04 följande:
    Kollade ni inte upp kenneln innan för att se om den åtminstonde verkade seriös? Kan ju vara ett bra tips annars, och ha papper på allt godtrogna blir oftast lurade pg av just att de är lite naiva och tror på det som någon lurar i dem. Synd om er dock
  • LabLover

Ring SKK!

♥ Underbar dotter f. 8 juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 20 mars 2008 ♥
  • LabLover

SKK har en juridisk avdelning som ska kunna ge er råd.

• Farmor Pia

Tyvärr kan de inte hjälpa oss för hunden är inte reggad i SKK och de kan bara hjälpa sina medlemmar fick jag till svar

LabLover skrev 2007-09-12 17:48:17 följande:
    SKK har en juridisk avdelning som ska kunna ge er råd.
  • LabLover
    Farmor Pia skrev 2007-09-12 18:01:28 följande:
    Tyvärr kan de inte hjälpa oss för hunden är inte reggad i SKK och de kan bara hjälpa sina medlemmar fick jag till svar
    Förstår inte riktigt. Är ingen i familjen medlem?

Annars hade jag vänt mig till en jurist privat för att få råd om vad som gäller (om någon jurist kan det här).
  • LabLover

Tänkte på dig när jag körde hem från jobbet... Om hunden inte är chippad ELLER registrerad i SKK så kan ju inte den s.k. uppfödaren heller bevisa att det är "hans" hund! Jag hade nog brutit kontakten och aldrig lämnat ifrån mig hunden till honom ever again!

• LabLover

Just det. Få henne försäkrad snarast om ni vill ha henne försäkrad. Det brukar krävas veterinärintyg och det blir en slags karenstid men sedan kan hon vara försäkrad hos de flesta bolag.

• Bebben

Jag hade min hund på foder utan papper. Det muntliga avtalet var att jag ska "ha" henne och uppfödaren ska ta två valpkullar. Försäkringen stod hon för. Efter kullarna skulle hon bli min.

Min hund ville inte bli dräktig. Hon gav en kull men inga fler. De gjorde flera undersökningar på henne och till sist fick jag nog. Då var hon 5 år gammal.

Jag påtalade att nu räcker det och uppfödaren blev galen och påstod att det inte var min hund.

Jag kontaktade Juridiska på SKK och allt drogs igång med papper hit och dit där jag först fick skriva ett brev med min historia och sen svarade uppfödaren på detta.

Det slutade med att eftersom min hund var 5 år fyllda så övetgick ägarskapet på mig direkt. I avtalet för fodervärd står det antal valpkullar eller max 5 år. Så det var inget mer snack om saken.

Min hund var chipmärkt och registrerad på mig. Och genast då de blir chipmärkta finns de registrerade hos SKK. Så om din hund inte finns där så rekommenderar jag dig att chipmärka henne i ditt namn samt skaffa en försäkring genast oxå i ditt namn. Sveland har alltid varit kanonbra mot mig och har humana priser.

Du kan även kontakta juridiska men det krävs att du är medlem i SKK. Nu stamtavla kan även betsällas från SKK, om det ens finns nån sådan från början.

Stå på dig och vad du än gör lämna inte dit hunden igen för då är det väl risk att du aldrig ser den mer.

Lycka till!!

• Farmor Pia

Ja vi ska nog ta och kontakta vet. hittar de inget chip nu heller så tänker vi sätta i ett chip och då skriva oss som ägare. Då har han ju inget bevit för att hunden är hans utan den står då skriven på oss. Har talat med jordbruksverket och det är OK att göra så i detta fallet

LabLover skrev 2007-09-12 19:23:52 följande:
    Tänkte på dig när jag körde hem från jobbet... Om hunden inte är chippad ELLER registrerad i SKK så kan ju inte den s.k. uppfödaren heller bevisa att det är "hans" hund! Jag hade nog brutit kontakten och aldrig lämnat ifrån mig hunden till honom ever again!
  • Farmor Pia

Tack för din berättelse.
    Skönt att höra att det finns fler "naiva" personer som litar på oseriösa ägare.
    Vi ska kolla noga om hon har chippet annars märker vi henne och skriver henne då på oss. Tack för tips om försäkringsbolag, ska även kolla upp det Skulle behöva ett par semesterdagar för att ordna allt detta då mycket är stängt efter min arbetstid )

Bebben skrev 2007-09-12 20:05:23 följande:
    Jag hade min hund på foder utan papper. Det muntliga avtalet var att jag ska "ha" henne och uppfödaren ska ta två valpkullar. Försäkringen stod hon för. Efter kullarna skulle hon bli min.Min hund ville inte bli dräktig. Hon gav en kull men inga fler. De gjorde flera undersökningar på henne och till sist fick jag nog. Då var hon 5 år gammal.Jag påtalade att nu räcker det och uppfödaren blev galen och påstod att det inte var min hund.Jag kontaktade Juridiska på SKK och allt drogs igång med papper hit och dit där jag först fick skriva ett brev med min historia och sen svarade uppfödaren på detta.Det slutade med att eftersom min hund var 5 år fyllda så övetgick ägarskapet på mig direkt. I avtalet för fodervärd står det antal valpkullar eller max 5 år. Så det var inget mer snack om saken.Min hund var chipmärkt och registrerad på mig. Och genast då de blir chipmärkta finns de registrerade hos SKK. Så om din hund inte finns där så rekommenderar jag dig att chipmärka henne i ditt namn samt skaffa en försäkring genast oxå i ditt namn. Sveland har alltid varit kanonbra mot mig och har humana priser.Du kan även kontakta juridiska men det krävs att du är medlem i SKK. Nu stamtavla kan även betsällas från SKK, om det ens finns nån sådan från början.Stå på dig och vad du än gör lämna inte dit hunden igen för då är det väl risk att du aldrig ser den mer.Lycka till!!
  • LabLover

Skönt att det ordnat sig!

Svar på tråden Fodervärd