Fodervärd
Vi i vår familj har fått ett litet problem.
Vi tog nämligen en schäfertik på foder för ca.3 år sedan.
Killen som äger hunden ( vi kan kalla honom X ) talade om för oss att vi bara skulle ta hand om henne och ge henne mat, kärlek, motion och omvårdnad. Resten står han för. Då detta med att ha hund är helt nytt i vår familj men eftersom min man hade hund när han bodde hemma hos sina föräldrar ville han gärna ha en hund och då tyckte vi att det här sättet verkade bra.
X tig kontakt med oss eftersom han hade talat med en god vän till oss som sa att vi var intreserade.
Vi skrev inte några papper ( vilket jag förstått nu efteråt var dumt ) utan det var ett "muntligt" avtal.
Han skulle ha en kull till på henne sedasn skulle hon bli vår.
Nu drog det it på tiden men tillslut blev det i alla fall dags för parning så i våras bled hon dräktig. X hämtade henne i maj då vi tillsammans bestämt att han skulle ha henne och valparna hemma hos sig. Nu var tyvärr hunden lite överviktig men han tyckte nog att det skulle gå ändå.
Vi hade varit hos vet. för att klippa klor och då vägde hon 39.
Fick nu hem henne efter valpning och för det första så fick vi skäll för att hon var överviktig ( vägde nu ca. 49 kg )Men hon har ju inte varit hos oss på 4 månader.
Nu vill han inte skriva över henne på oss förrän hon gått ner i vikt.
Men jag blev väldigt förvånad att hon var så rultig trots att hon diat sina valpar.
enligt honnom är hon också chipmärkt men när vi var hos vet. hittade hon inget.
hade kontakt med X idag då jag sa att nu ville vi ha alla papper på henne. Han svarade då att det enda pappret blir ägarbeviset.
stamtavla som han säger att han har på henne tänker han själv behålla för att förhindra ytterligare avel som han inte godtar.
Är så less på allt just nu.
Helst av allt skullr jag vilja hoppa av alltihop men det innebär ju att vi inte får behålla vår älskade vovve och det vill vi ju. Är jätteglada nu när hon är hemme igen. Och hon själv verkar trivas som fisken i vattnet här hemma hos oss igen. Hon blev jätteglad när hon kom hem och ville genast in.
Vad ska vi göra ??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-08 21:40:32:
Fick även reda på idag av X när jag sa att vi måste ju ta över hennes försäkring att det skulle vi enligt honom ha gjort när han lämnade hunden hos oss. Så nu verkar hon ju vara oförsäkrad också.
Vems är ansvaret för hennes försäkring ??
är det X eller vi som gjort fel i detta ??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-16 08:11:16:
Nu är Bea våran Yippiiiiiii.
Jens har kommit till insikt av vad han har gjort oss och erkänt sina fel.
Han har på både blocket och vovven sålt valpar på två oreggade hundföräldrar ( stackars köpare )
Han har erkänt att han inte har chipmärkt Bea, hon är inte heller försäkrad.
Men nu när hon äntligen är vår hund så ska hon snarast bli "ärlig" hund.
Det känns verkligen skönt för oss.