• Marlie87

Barn med psoriasis?

Känner mig så okunnig! Hjälp mig! :)

När visar det sig att man har psoriasis? Kan en bebis få det? Hur märker man det? Hur behandlas det på bebisar/barn? Är det dyrt?

Svara på allt ni kan tänka er! :)

• Svar på tråden Barn med psoriasis?
  • strojes

Psoriasis brukar inte visa sig förrän i 20-årsåldern tror jag. Mildare form av psoriasis behandlas med kortisonkräm.

• The Bumblebee
    strojes skrev 2007-09-08 21:57:00 följande:
    Psoriasis brukar inte visa sig förrän i 20-årsåldern tror jag. Mildare form av psoriasis behandlas med kortisonkräm.
    Oj, alla de som jag känner med Psoriasis har iaf haft det sen barnsben.

Läkaren jag frågade om detta sa att hon inte hade sett på barn under 6-7 år - även om detta oxå förekom.

TS:
    Stora torra, röda "kakor" på olika ställen på kroppen. Ben, armbågar, händer och fötter. I hårbotten kan man oxå ha - riktigt jobbigt Kliar så in i bomben.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • strojes

the bumblebee: min make har och han fick först i den åldern och jag har för mig att jag hört/läst att det inte brukar visa sig förrän man är större kommer dock inte ihåg exakt ålder.

• Saltlakrits

jag har haft psoriasis sen jag var 8 år...

Mamma hade det innan dess.. Men hennes var som värst när hon var mellan 12-17 år.

Mamma till tre underbara barn!
  • The Bumblebee

Min mormor led hela livet av sin psoriasis - över hela kroppen. Hittade aldrig nån bra behandling - trots många hudkliniker.
    Min mamma hade riktigt svår Psoriasis som barn. Jättemycket i hårbotten och under fötterna.

Är glad att jag bara har ärvt lite besvär på armbågarna - som nästan bara bryter ut när det är stressigt. Psoriasis kan vara psykopsomatiskt.

TS:

Jag vet inte hur man kan få det diagnostiserat - antar att du får vända dig till din vårdcentral i första hand och be om remiss till hudklinik. Krämer och salvor är dyra, solbehandling funkar ibland bra oxå. Hoppas att din lille inte har denna åkomma

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden Barn med psoriasis?