Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

schäfer xxl

jag är nyfiken jag me på vad det är, då min familjs hundar har vart orginal =)

• trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 11:32:51 följande:
    En schäfer är en brukshund och de ska ha en storlek på högt 65 cm för hanar. Allt annat är bara av ondo för hunden.Köp en annan ras om du vill ha en stor hund som är fin. En schäfer köper man för att träna, tävla och leva ett aktivt liv.
    missuppfattning....
    en schäfer kan man köpa även för sällskap..
  • trollkarl
    ixxia skrev 2007-09-09 11:35:55 följande:
    min har haldrig haft problem med sin storlek, har A höfter, hög rak rygg.
    precis, har man mycket tyska fina gener så är det inga problem med kroppen på en stor schäfer..
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 11:51:20 följande:
    Visst du kan ju avla på slöa schäfrar och vips så har du fått en soffhund. Men om man nu inte vill ha en brukshund så förstår jag inte varför man ska gynna oseriös avel genom att köpa dessa hundar. Det finns hundratals andra raser att välja på.Fundera på varför polisen har så svårt att få bra BRA schäfrar idag?
    inga problem att hitta bra schäfer för polisen, dom vill däremot inte betala det som kenneln vill ha =)..

jag känner själv en kennel som har tyska gener... kanonhundar i kropp, sinne..
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 11:55:17 följande:
    Jo, polisen har problem att hitta hundar som håller i 10 år.Så du menar att mallekennlarna vill ha mindre betalt för sina hundar?Varför välja tyska stamtavlor när vi har så många fina svenska linjer
    dom svenska är sönderavlade... sen är tyska mer stabila i kropp samt sinne... kroppen på tyska är mer rak och fyrkantig som en schäfer skall vara...
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 12:00:15 följande:
    trollkarl --> det där är ju rena dravlet Och vad grundar du det på?Om du kollar på t.ex SM för brukshundar så ser du ju ganska snabbt att det är övervägande svenska linjer i de hundarnas stamtavlor.Det samma gäller nog de flesta av polisens hundar.
    men hallå eller?? dravel?? varför är det så mycket import på tyska gener då?? tysk sperma samt tyska hundar, vet flera kennlar som gör så, och många därtill i deras led...

dravel? nej dagens sanning... svensk schäfer ser för djävlig ut, inte för inte som insider elelr vilket prog det var som gjorde ett stort repotrtage om det...
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 12:03:34 följande:
    Men nämn en svensk kennel med tyska linjer där de lyckats få fram bra brukshundar.
    gothia som ett exempel..
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 13:54:46 följande:
    Izamoon --> Och den stackars hunden som var med i Insider var knappast från svenska brukslinjer. Den var från utställningslinjer med mestadelen tyska linjer.Svenska bruksschäfern ser ut som ursprungsschäfern. De där räkorna som Gothia föder upp klassas väl knappast som brukshundar. Möjligtvis kan de gå hem i utställningsringen och där hör inte schäfern hemma.www.svenskbruksschafer.com
    ASG!!! det var det bästa skämtet jag hört på länge... gothia kanske var ett fel val av mig..
    men tyska gener är bättre än svenska, den i insider hade svesnka gener, uppvuxen i sverige och reggad i svenska kennelklubben samt svenska schäfer.. fy fan för stackars hund som den såg ut..
  • trollkarl
    Saltlakrits skrev 2007-09-09 14:37:30 följande:
    Men bara för att den är uppvuxen och reggad i Sverige behöver väl inte betyda att hunden kommer från svenska hundar?Eller har jag kanske missat något härMen jag har inte sett programmet, så jag vet inte alls vilka linjer hunden har!
    anledningen till att många schäfrar is verige har massa fel är pga sönderavlingen...
    man får inte in nytt blod i generna, utan allt vandrar runt...
  • trollkarl

den var svensk uppfödd, det ser man ju på den... kapryggig och mager utav bara satan.. bruksgener håller jag med om att dom är bättre..

Svar på tråden schäfer xxl