Inlägg från: snusmumriken2 |Visa alla inlägg
  • snusmumriken2

schäfer xxl

Hur ser en schäfer xxl ut?!
    Under alla mina år som instruktör på sbk har jag bara sett normala schäfrar...

• snusmumriken2

En schäfer är en brukshund, avlad för att arbeta tillsammans med o för människan.
    Den är inte till för ett händelselöst liv i soffan.
    Vill man en en renodlad sällskapshund finns det hundratals andra raser att välja bland.
    Därmed inte sagt att en schäfer inte är en bra familjehund.
    En bra schäfer är bland de bästa hundar man kan ha. T
    yvärr har oseriös avel medfört att många hundar inte längre uppfyller de krav, mentala o fysiska, som ställs på en arbetande hund.
    Med arbetande hund förutsätts inte nödvändigtvis att man ska använda hunden till tex polishund el dyl, utan att aktivera sin hund med tex bruks, lydnad, agility, sök mm går lika bra, o är otroligt roligt dessutom.

Som valpköpare ska man vara medveten om vad det är för typ av hund man köper när man skaffar en brukshund (eller vilken hund det än må vara!).
    Alla hundar har vissa rastypiska egenskaper som seriösa uppfödare tar hänsyn till i sin avel.
    Det finns (enligt mig) inget sorgligare än att se en hund som pga oseriös avel är mil från den hund de egentligen ska vara (tex en retriever vars apporteringslust är obefintlig, en brukshund som inte vill arbeta osv).

Det är även lika sorgilt att höra valpköpare klaga över att deras retriever bara bär på saker hela tiden, eller att deras brukshund kräver så mycket...
    Det bästa man kan göra som valpköpare är att LÄSA PÅ om den ras man tänker sig dela åtminstone 10-15 år av sitt liv med o fundera på om denna ras med de egenskaper den har passar just mig o mina behov.

Absolut funkar en brukshund som en bra familjehund, MEN man ska vara medveten om att det ÄR en arbetande hund som, för att den ska må bra (o det vill vi väl alla?) MÅSTE få använda sin enorma intelligens till något vida mer utmanande än att ligga på soffan o varna för främmande...
    VAD denna aktivitet sen må vara har väl mindre betydelse, bara hunden får arbeta o känna sig nyttig o behövd!

• snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-09 22:42:04 följande:
    riktigt dålig sida strukturmässigt...
    Men oj vad detta har blivit nån slags prestige för dig Trollkarl!

Varför inte bara inse att stina 72 o Zegra har mer kunskap om schäfern (o hundar i allmänhet?)än du?

Har följt alla era inlägg o det Stina o Zegra skriver är bra o tänkvärt.
    Dina argument håller inte alls, o när du har slut på argumenten så hackar du på sidors uppbyggnad...

Mitt råd till dig Izamoon är att lägga ner MYCKET tid på att hitta en seriös kennel som föder upp just den typ av hundar du har tänkt dig! Hör gärna av dig till SKK för information.
    Gå in på avels/hunddata o kolla upp hundens föräldrar, far- o morföräldrar osv. Hundarna bör vara bruksmeriterade.
    Vill du ha en bra hund du kan jobba med o som inte går sönder MÅSTE du vara aktiv i ditt kennelsökande! Var kritiskt! Kolla fler än en uppfödare osv.
    Lycka till o jag hoppas att du hittar en bra hund! En bra schäfer är bland de bästa hundar man kan ha
    (O detta säger jag som inbiten goldenägare... )
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 10:01:04 följande:
    prestige?? *ASG* nä... jag äger websiter själv, och det var en dålig sida, ville bara kommentera, för att hon gör mycket reklam för en sida som är helt värdelös...sen att hon kan mer, nja, jag tror inte det...
    På vilket sätt är den värdelös?
    Har det på nåt sätt samband med hundarna?
    Gör det faktum att du äger en website dig till expert på hundar?

Hm... Med utgångspunkt i dina kommentarer i denna tråd så jo, hon är mycket mer insatt än du i hundfrågan
    Att du själv ägt schäfrar gör dig inte automatiskt till en expert i rasen. Även om du själv tycks vilja tro det...

Ps. Vilken var nu kenneln du känner o vars hundar du vurmar så för? Skulle vara intressant att kolla in dessa utomordentligt bar hundar som ALLA vill ha!
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 10:16:37 följande:
    skall ta fram en site till just den kenneln jag har tänkt på..att jag levt med schäfer störra delen av mitt liv och studerat mycket litteratur gör mig till en allmänbildad person..sen att jag hör och ser mycket från andra gör ju inte saken sämre, behöver inte för ett par höns =) förklara mig vad jag kan och inte kan.sidan i sig själv har dålig struktur, det var det jag klankade ner på...vet du inte vad struktur innebär så är det upp till dig..
    Som sagt... att man har schäfer gör en inte automatiskt till en expert på området.
    O att studera litteratur gör en inte heller till expert. Det väsentliga i att läsa litteratur är ju att kunna omsätta det man läser till praktik. Annars spelar det ju ingen roll hur mycket man vet om man inte kan använda det praktiskt med hunden.
    Bara för att jag vet i teorin hur man flyger ett flygplan betyder det ju inte att jag kan göra det i verkligheten...

Det faktum att du tar fokus från själva hundfrågan när argumenten tryter o istället klankar ner på en websidas uppbyggnad tycker jag säger allt.

Väntar med spänning på kennelns namn! Har du själv hund därifrån?
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 10:25:11 följande:
    som jag själv sagt så står polis samt annan tjänsteverksamhet i kö för att få hund därifrån. jag vill också satsa på en annan hundras, inte för att schäfer inte är bra, det är en grym hund, men då jag haft den runt mig såpass länge, så vill jag titta på annan hund..nej teori skall kunna bli pratik, det håller jag med om, men det är hundar vi håller på med, int raketforskning..sunt förnuft kommer man långt me, tyvärr väldigt få hundägare som har det..
    Eftersom det ÄR hundar vi håller på med, alltså levande varelser, så anser jag det MYCKET viktigt att man vet vad man håller på med...

Håller inte med om att få hundägare har sunt förnuft. De allra flesta har det.
    Men det beror ju på vad du lägger för värderingar i det ordet?

Ja, du har sagt att polisen står i kö för att ta hund från din kennel, o därför är jag väldigt nyfiken på att veta vilken kennel det är? Har en bekant inom polisen vars tjänstehund snart ska gå i pension. Du har alltså ingen hund från denna kennel?

Dessutom... En uppfödare som är så bra o så seriös (som denna då borde vara eftersom polis vill ta hund därifrån) borde ju då avla på en viss typ av hundar, dvs ARBETANDE hundar, o följdaktligen ställa nån typ av krav på sina valköpare att arbeta med hunden? Eller?
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 10:39:21 följande:
    jovisst, skulle jag ta hund därifrån, vilket jag nu inte gör, så hade jag givetvis jobbat med hunden..men nu är det så att jag väljer annan ras istället...för att ta ett exempel på sunt förnuft, titta på cesar milian, mannen som kan tala med hundar, det är sunt förnuft han håller på med, inte många har det tyvärr..
    Alla är vi saliga på vår tro...
    Vad Ceasar Milan gör med sina hundar råder det delade meningar om. Vad menar du är sunt förnuft?
    Jag anser att hundägande utgår från ömsesidig hänsyn o respekt. Jag vill inte ha en hund som respekterar mig på det sätt att den är rädd för mig! Jag vill inte ha en hund som kryper för mig!
    Mina hundar ska vara glada, arbetsvilliga o frimodiga. De ska respektera mig som flockledare för att jag gjort mig förtjänt av den rollen, de ska se upp till mig för att jag gör mitt jobb bra, inte för att de är rädda för att få stryk.
    Jag arbetar utifrån tesen att berömma mina hundar när de gör nåt bra, de vill arbeta av glädje. Berömmet för hunden är INTE att slippa bli bestraffad...

Att utifrån det du ser på tv dra den slutsatsen att de flesta hundägare inte har sunt förnuft tycker jag är att gå för långt.

Tycker personligen att det är obehagligt med dessa "hundträningsprogram" på tv. En oerfaren hundägare vet inte hur de ska använda de metoder som syns (oftast inte i sin helhet!) i rutan o det kan bli sååå otroligt fel när de ska prova på sin egen hund!
    DÄR får man se till att använda sitt sunda förnuft o vända sig till en brukshundklubb istället.
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 11:01:07 följande:
    rädd hund?? har jag aldrig sett i hans program...
    Vad menar du att de hundarna är då?
    Den form av underkastelse de hundarna visar anser jag vara ett typexempel på "jag gör som du säger, gör mig inte illa!"
    Varför vill man ha en hund som kryper så för en?!
    Jag vill ha en glad hund bredvid mig!

Det är tydligt att du o jag har olika syn på hur hundar bör tränas.

Har du fått fram kennelnamnet ännu?
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 11:06:41 följande:
    det enda ni kan komma på ni som är anti MILAN.. suck..okej, el och stackel har ju varit i dom lägena det inte finns andra möjligheter, till en hund som ligger på håret rån avlivning för att allt man gör inte går in i hunden..men om du har sett så har han fått ordning på hunden och hunden fungerar idag socialt i sin familj..
    Exakt VAD är det han gör som är så bra då?
    Förklara för en Milan-oinvigd...
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 11:08:08 följande:
    rädsla, och undergivelse är två helt olika saker..glad hund i all ära...jag tränar min hund på mitt sätt, och jag har en grymt bra hund, arbetsmässigt samt socialt just nu, efter CM´s tips..
    En hund som ser upp till sin flockledare visar repekt på andra sätt än att krypa för sin förare...
    En hund som kryper är ingen glad hund.
    En hund som inte är glad är inte lycklig... osv...

Tänker inte diskutera huruvida din hund är bra eller inte då jag inte känner den.

Nyfiken, tävlar du nåt med din hund? (Är det en schäfer? har inte riktigt fått det klart för mig).
Svar på tråden schäfer xxl