schäfer xxl
Hur ser en schäfer xxl ut?!
Under alla mina år som instruktör på sbk har jag bara sett normala schäfrar...
Hur ser en schäfer xxl ut?!
Under alla mina år som instruktör på sbk har jag bara sett normala schäfrar...
En schäfer är en brukshund, avlad för att arbeta tillsammans med o för människan.
Den är inte till för ett händelselöst liv i soffan.
Vill man en en renodlad sällskapshund finns det hundratals andra raser att välja bland.
Därmed inte sagt att en schäfer inte är en bra familjehund.
En bra schäfer är bland de bästa hundar man kan ha. T
yvärr har oseriös avel medfört att många hundar inte längre uppfyller de krav, mentala o fysiska, som ställs på en arbetande hund.
Med arbetande hund förutsätts inte nödvändigtvis att man ska använda hunden till tex polishund el dyl, utan att aktivera sin hund med tex bruks, lydnad, agility, sök mm går lika bra, o är otroligt roligt dessutom.
Som valpköpare ska man vara medveten om vad det är för typ av hund man köper när man skaffar en brukshund (eller vilken hund det än må vara!).
Alla hundar har vissa rastypiska egenskaper som seriösa uppfödare tar hänsyn till i sin avel.
Det finns (enligt mig) inget sorgligare än att se en hund som pga oseriös avel är mil från den hund de egentligen ska vara (tex en retriever vars apporteringslust är obefintlig, en brukshund som inte vill arbeta osv).
Det är även lika sorgilt att höra valpköpare klaga över att deras retriever bara bär på saker hela tiden, eller att deras brukshund kräver så mycket...
Det bästa man kan göra som valpköpare är att LÄSA PÅ om den ras man tänker sig dela åtminstone 10-15 år av sitt liv med o fundera på om denna ras med de egenskaper den har passar just mig o mina behov.
Absolut funkar en brukshund som en bra familjehund, MEN man ska vara medveten om att det ÄR en arbetande hund som, för att den ska må bra (o det vill vi väl alla?) MÅSTE få använda sin enorma intelligens till något vida mer utmanande än att ligga på soffan o varna för främmande...
VAD denna aktivitet sen må vara har väl mindre betydelse, bara hunden får arbeta o känna sig nyttig o behövd!