Inlägg från: stina72 |Visa alla inlägg
  • stina72

schäfer xxl

En schäfer är en brukshund och de ska ha en storlek på högt 65 cm för hanar. Allt annat är bara av ondo för hunden.
    Köp en annan ras om du vill ha en stor hund som är fin. En schäfer köper man för att träna, tävla och leva ett aktivt liv.

• stina72

Visst du kan ju avla på slöa schäfrar och vips så har du fått en soffhund. Men om man nu inte vill ha en brukshund så förstår jag inte varför man ska gynna oseriös avel genom att köpa dessa hundar. Det finns hundratals andra raser att välja på.

Fundera på varför polisen har så svårt att få bra BRA schäfrar idag?

• stina72

Jo, polisen har problem att hitta hundar som håller i 10 år.
    Så du menar att mallekennlarna vill ha mindre betalt för sina hundar?
    Varför välja tyska stamtavlor när vi har så många fina svenska linjer

• stina72

trollkarl --> det där är ju rena dravlet Och vad grundar du det på?
    Om du kollar på t.ex SM för brukshundar så ser du ju ganska snabbt att det är övervägande svenska linjer i de hundarnas stamtavlor.
    Det samma gäller nog de flesta av polisens hundar.

• stina72

Men nämn en svensk kennel med tyska linjer där de lyckats få fram bra brukshundar.

• stina72

Izamoon --> Och den stackars hunden som var med i Insider var knappast från svenska brukslinjer. Den var från utställningslinjer med mestadelen tyska linjer.

Svenska bruksschäfern ser ut som ursprungsschäfern. De där räkorna som Gothia föder upp klassas väl knappast som brukshundar. Möjligtvis kan de gå hem i utställningsringen och där hör inte schäfern hemma.

www.svenskbruksschafer.com

• stina72

trollkarl --> Nej, den hade inte svenska gener, det är jag 100% säker på.
    Men om du vet vad hunden hette i stamtavlan får du gärna tala om det.
    Bara för att en hund är reggad och uppfödd i sverige så betyder det ju inte att den har svenska linjer. eller hur?

Om Gothia var ett dåligt exempel så kom med något bättre då

Jag tror helt enkelt att vi inte har samma syn på vad en bra schäfer är.
    Jag vill ha en bruksschäfer och du kanske tycker att de hundarna som vinner SSM är bra hundar. Personligen skulle jag aldrig i livet köpa mig en sån hund.

• stina72

Det jag menar med svenska linjer är ju typ Polarmarken, Karga Landet, Norpatorp, Silverpilen osv
    Sen kommer det ju givetvis in importerade hundar som har fyllt en bra funktion i svensk avel. Ta tex Odin v andershofer ufer, Arry vom Schloss Zweibruggen , Fero vom Zeuterner Himmelreich.

• stina72

trollkarl --> Du är rolig du. Ärligt talat tror jag inte att du har en susning om schäferlinjer utan bara sitter och gissar

• stina72

Bara för att man har ägt schäfer betyder inte det nödvändigtvis att man är kunnig i linjer och stamtavlor.

Hur som helst verkar vi har olika syn på vad en bra schäfer är. Jag fördrar de som går bra på brukstävlingarna (svensk bruks) iag. Och det är bara att kolla resultatlistorna så ser man vilka linjer som är mest förekommande

Svar på tråden schäfer xxl