schäfer xxl
Efter att ha tittat på deras hemsida och i hunddata så verkar de födaupp utställnings schäfrar och inga brukshundar. SCHH. 1. och LKL spår är inga direkta höjdar meriter i brukssammanhang.
Efter att ha tittat på deras hemsida och i hunddata så verkar de födaupp utställnings schäfrar och inga brukshundar. SCHH. 1. och LKL spår är inga direkta höjdar meriter i brukssammanhang.
Word!
Hmm, ja om man hävdar att något är bäst/bra så vore det bra om man kunde lägga upp lite info om sina belägg. Bara för att en linje är tysk behöver inte det betyda att det är en bra brukslinje. Finns skithundar i tyskland också. Precis som i sverige. Jag har ägt/tävlat med Schäfer själv för flera år sedan och eftersom jag är intresserad av avlel så vet jag vad jag skall titta efter i en Schäferlinje även idag. Även bruksuppfödare tar in tyska hundar för avel så att svensk bruksschäfer skulle vara sönderavlad tvivlar jag på eftersom de leder statestiken på friska arbesdugliga hundar. Och det har nog inte med de tyska linjerna att göra.
Nej inte riktigt men men blir lite brydd när någon påstår att endast tyska linjer är något att hänga i julgranen när man själv vet att det inte går att generalisera avel på det sättet. Jag har sett/träffat och "försökt" arbetat med Schäfrar med tyska linjer som har varit helt berövligt dåliga både till kropp och huvud. Huruvida en Schäfer är bra eller dålig har inget att göra med om de kommer från tyskland eller inte att göra. I stort sett alla Schäfrar i Sverige har tyska linjer i sig på ett eller annat sätt. Vissa linjer ger bra brukshundar andra ger snygga utsällningshundar. Precis som våra svenska linjer. Skall du ha en Schäfer till SERIÖST bruksarbete måste du välja med omsorg. Den erfarenhet jag har av Schäfrar i bruksarbete är att den svenska bruksschäfern är mycket mycket bra, både mentalt, arbetsmässigt och de är friska i kroppen.