Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

schäfer xxl

stina72 skrev 2007-09-09 14:52:15 följande:
    trollkarl --> Du är rolig du. Ärligt talat tror jag inte att du har en susning om schäferlinjer utan bara sitter och gissar
    fröken, jag har haft schäfer runt mig hela livet..
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 15:00:38 följande:
    Bara för att man har ägt schäfer betyder inte det nödvändigtvis att man är kunnig i linjer och stamtavlor.Hur som helst verkar vi har olika syn på vad en bra schäfer är. Jag fördrar de som går bra på brukstävlingarna (svensk bruks) iag. Och det är bara att kolla resultatlistorna så ser man vilka linjer som är mest förekommande
    en bra schäfer för mig skall vara robust, bra täckning, bra muskelmassa, rak i ryggen, nästan lite fyrkatig från sidan...
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 15:05:56 följande:
    Och vad har teckningen med en bra schäfer att göra?Är det inte bättre att den har en kropp lämpad för sin uppgift som brukshund eller tjänstehund samt en mentalitet för att klara av uppgiften.Du skrev nyss att du gillade Gothias schäfrar och sedan ska de helt plötsligt vara fyrkantiga. Rimmar illa
    ÅTERIGEN ETT MISSTAG AV MIG!!!! LYSSNA! jag tog fel namn... marias kennel ligger i samma ordåde, men jag kom inte på vad dom hette.. så jag tog fel namn...
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 15:30:15 följande:
    Jaja, för skoj skull... Nämn en hund, kennel eller linjer som Du tycker är en bra hund/hundar
    ööhhh???
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 16:03:44 följande:
    Vad är det du inte förstår?Det skulle vara kul att veta vad för slags schäfrar Du gillar. Du kanske man nämna någon eller någon linjer du föredrar Du skrev ju att tyska linjer var bäst. Det måste väl ändå finnas fler kennlar än den där Marias kennel som du hade glömt namnet på, eller hur
    inge som jag håller koll på, du menar väl ändå inte på allvar att man skall kunan namn o linjer för att man stödjer den tyska linjen??

maria som hon heter som har kennel i GBG, har tyska fina gener i sin kennel.. dom är rakryggade, bastanta och kanon i sinnet, polis etc etc, står i kö för hennes hundar..
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 16:13:54 följande:
    Jo, det menar jag faktiskt. Är man seriöst intresserad så tar man ju reda på fakta och stödjer sig inte bara på vad en uppfödare säger.Oftast kollar man ju på hunddata/avelsdata för att se hur ledstatistik och övriga resultat ser ut. Inte bara på avelshunden utan även på syskon och längre bak i stamtavlan. Man kikar på resultatslistor och så vidare.Hur vet man annars är det "tyska fina gener" om man inte kollat upp det?Och "kanon i sinnet"..vad innebär det? Att de är trevliga när man hälsar på hos uppfödaren?Lite mer än så måste man väl ändå kräva. Det finns ju officiella tester.
    att polisen samt andra instanser står i kö för att få hund från kenneln jag vet talar för sig själv anser jag..
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 16:46:26 följande:
    Trollkarl --> Men hur svårt kan det vara att ta reda på vad kenneln heter då?Och det måste väl finnas mer en enda kennel som har schyssta hundar med "fina tyska linjer", eller?
    visst finns det säkert det... ingen jag håller koll på, tittar mer på hunden i sig själv..
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 17:02:34 följande:
    trollkarl --> Så du kan se på utsidan att det är en schäfer med fina tyska gener
    kan inte? generellt så kan man se att det finns tyska gener, man kan ju ha fel, men oftast har ajg rätt...
  • trollkarl
    stina72 skrev 2007-09-09 17:45:20 följande:
    trollkarl --> summa summarum så är du alltså inte intresserad av vad du har i snöret utan huvudsaken är schäfern ser fin och tysk ut? Dina tvärsäkra påståenden om att tyska linjer är bäst och svenska linjer är sönderavlade grundar sig alltså i ingenting.Känns som att diskussionen från min sida är över eftersom dina påståenden är rena nonsens.Tack och bock.
    jo jo, jag kommer nog int ekunna ge dig mer info, för det går genom skallen än dock..

tack och bug fran mig... jag vet vad jag ratar om i slutänden..
  • trollkarl
    Izamoon skrev 2007-09-09 18:56:09 följande:
    Hmm ja egentligen spelar det nog ingen roll vart den kommer ifrån om den är svensk eller tysk men det finns inget fulare än när dom ser ut som en skidbacke å det kan inte vara speciellt bra för hunden att gå så heller.....många hndar man ser numera tycker jag går så. Tycker det är så jävla synd att schäfern är sönderavlad för det är en jävla fin hund har alltid gillat schäfern och har även haft ett par sj. Alla har ju sin åskit när det gäller allt. Men det finns alltså ingen som kan säga riktigt vad en shilo schäfer eller schäffer xxl är för nått eller?Ska se om jag ev kan hitta nån anons där dom finns.
    jag håller med, det skall inte vara lutande rygg..
Svar på tråden schäfer xxl