Inlägg från: snusmumriken2 |Visa alla inlägg
  • snusmumriken2

schäfer xxl

trollkarl skrev 2007-09-10 11:09:29 följande:
    ja, titta på rogramen du så kan du skaffa dig en egen uppfattning..jag har min, och det är att han är riktigt duktig..på hund som inte kan gå i koppel, till aggresiva hundar..han har en pondus som ni nog inte har tillstymmelse till =)
    Jo tack, jag har sett programmen o kan därmed säga att jag inte är särskilt imponerad av honom...
    Tycker dessutom att det är skrämmande att så många orutinerade hundägare försöker sig på hans metoder med sina hundar.

Hur duktigt är det att inte kunna få ordning på en hund utan att använda verktyg som stackel o el?

Vad menar du med pondus?

*kennelnamnet, host host...*
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 11:16:12 följande:
    nope, jag jobbar på andra sätt med min hund.. tävlingar är i mina ögon prestige, och inget annat, och ett sätt för att en kennel skall bli större o större o ta mer betalt =)... min åsikt, ingen annans, jag kan tänka snett, mitt val..jag ser till hunden och inte till kennelnamnet eller bakgrund..en hund lever i nuet och inte på vad den har tävlat i tidigare..
    Oj!

Tävlingar är ett sätt att meritera upp sin hund, att se vad den går för o vilka egenskaper den har o se om den följer den rasstandard varje ras har.
    VARJE seriös uppfödare ska meritera upp sina hundar för att veta vad som ryms i den hunden o om dess egenskaper är värda att avla vidare på.

Att inte bry sig om vare sig kennel eller föräldrar anser jag vara otroligt dumdristigt!

Okunskap kallar jag detta!
  • snusmumriken2
    ixxia skrev 2007-09-10 11:23:20 följande:
    måste få slänga in en fråga... Vad är Stackel?? som tydligen CM använder sej av.
    Stackel är en form av halsband med vassa piggar som är vända in mot hundens hals. helt förkastligt att använda ett sådant o dessutom förbjudet!
  • snusmumriken2
    Joppis skrev 2007-09-10 11:26:02 följande:
    Förbjudet är det inte.... (det finns ingen lag mot det)...Dock så tar SBK avstånd ifrån det (och JBV)
    Mitt misstag, jag var otydlig, menade att det inte var tillåtet att använda hos oss i SBK
  • snusmumriken2
    Joppis skrev 2007-09-10 11:29:02 följande:
    Stackel är vargdags mat hos vissa klubbar på kontinenten....tyvärr.
    Ja, o det är för sorgligt...
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 11:56:51 följande:
    återigen ang stackel, så kan ni själva se att han säger att han inte vill anävnda det, men familjen ville det.. ang elhalsband så tar han det som sista utväg mitt damskap =)jag tvivlar på att ni har sett mycket av honom, och hans serier..samma med att han gör exakt som man gör i en riktig flock, tar sin plats, står högst i rang etc etc..
    Öh... Vad är det för hundtränare då som använder sådana verktyg MOT SIN VILJA?! Bara för att nån säger åt mig att misshandla min hund så GÖR jag inte det!!
    Nu sjönk han ännu mer...

O angående det där med sista utväg... kan man inte "få ordning" på en hund utan att använda metoder som går ut på att göra illa hunden så bör man nog se sig om efter ett annat yrke...
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 12:02:01 följande:
    men du är inte den mest framstående hundpsykologen i världen iaf...
    o vem har påstått det?
    Är absolut ingen hundpsykolog, däremot instruktör med rätt stor erfarenhet
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 12:03:18 följande:
    dom ville ha det, och det är inte misshandel i mina ögon, du vet heller inte hur länge han hade det på... det rörde sig inte om lång tid alls, utan ett sätt för honom att få hunden ur sin fas, och in i ett mer naturligt stadium..samma gäller elen, det är för att bryta ett hårt invant mönster.
    Nu tycker jag faktiskt att det svamlas en del...

Spelar det egentligen någon som helst roll om det satt en minut eller tio? Lika smärtsamt för hunden...
    O han som är sååå duktig, varför kan han inte bryta en hunds beteende på annat sätt än att använda dessa smärtsamma metoder?
  • snusmumriken2
    trollkarl skrev 2007-09-10 12:10:50 följande:
    jojo, jag litar inte på instruktörer, då dom i många fall är helt av banan =)ett exempel, min sambo hade med sin förra hund så han skulle få lite social träning till bruksklubben hör i kommun, hon fick till svar att vi tar inte in mördarhundar här... så mycket visste dom...
    Tråkigt att ni blev bemötta så.
    O med anledning av detta så drar du alla instruktörer över samma kam? Trist eftersom du missar mycket kunskap som du skulle kunna ha nytta av...
    Vad hade ni för ras då som klassades som mördarhund rakt av?

Är fö fortfarande nyfiken på kenneln...
  • snusmumriken2
    Izamoon skrev 2007-09-10 12:17:58 följande:
    Ja jag ska leta med ljus å lykta efter en bra kennel som ser till hundens bästa men tyvär är det ju svårt idagens läge det är ju så mycket oseriöst nu för tiden å jag som inte köpt via kennel tidigare utan av privatpersoner vet inte hur man kollar om kenneln är seriös vad man ska kolla på m.m. men jag har nog bara haft tur med mina hundar. Jag tyckte oxå CM var bra till viss del av hans uppfostring eller vad det är men efter det jag läst nu så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Vill ju ha en hund som håller.
    Ring skk o be dem om hjälp. De kan hävisa dig till kennlar som är medlem i just skk. De kennlarna har krav på sig (ingen garanti, i slutändan är det ändå du som avgör hur kenneln verkar) men man har större chans att hitta en bra kennel.
    När du sedan hittat en kennel kollar du upp den o deras hundar. Kolla på avels/hunddata, där står allt om hunden, tex meriter, sjukdomar, hd/ad-status mm.
    Kolla även vilken typ av hundar kenneln föder upp, om de premierar utseendet eller arbetsförmågan.
    ta ingen kennel som bara är intresserad av att få sina valpar sålda! Det är BRA om kenneln ställer krav på dig som valpköpare o vinnlägger sog om att rätt hund hamnar hos rätt ägare. kolla även så att de är intresserade av att följa sin valp sen, att ha kontakt med er. Eller om de bara vill bli av med valparna...

Undrar du något är det bara att inboxa mig
Svar på tråden schäfer xxl