Izamoon skrev 2007-09-10 12:17:58 följande:
Ja jag ska leta med ljus å lykta efter en bra kennel som ser till hundens bästa men tyvär är det ju svårt idagens läge det är ju så mycket oseriöst nu för tiden å jag som inte köpt via kennel tidigare utan av privatpersoner vet inte hur man kollar om kenneln är seriös vad man ska kolla på m.m. men jag har nog bara haft tur med mina hundar. Jag tyckte oxå CM var bra till viss del av hans uppfostring eller vad det är men efter det jag läst nu så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Vill ju ha en hund som håller.
Ring skk o be dem om hjälp. De kan hävisa dig till kennlar som är medlem i just skk. De kennlarna har krav på sig (ingen garanti, i slutändan är det ändå du som avgör hur kenneln verkar) men man har större chans att hitta en bra kennel.
När du sedan hittat en kennel kollar du upp den o deras hundar. Kolla på avels/hunddata, där står allt om hunden, tex meriter, sjukdomar, hd/ad-status mm.
Kolla även vilken typ av hundar kenneln föder upp, om de premierar utseendet eller arbetsförmågan.
ta ingen kennel som bara är intresserad av att få sina valpar sålda! Det är BRA om kenneln ställer krav på dig som valpköpare o vinnlägger sog om att rätt hund hamnar hos rätt ägare. kolla även så att de är intresserade av att följa sin valp sen, att ha kontakt med er. Eller om de bara vill bli av med valparna...
Undrar du något är det bara att inboxa mig