Rostiga vattenledningar - 1 år till stambyte. Vad göra?
För snart 2 år sedan köpte jag en BR, byggd -67. Föreningen genomför just nu stambyte och min lägenhet ligger i stort sett sist på schemat, planerat oktober-08.
I föreningen har det redan varit ett flertal lägenheter som råkat ut för vattenskador pga brister i de amla ledningarna och idag kollade jag mitt eget badrum för säkerhets skull. (Det var ett tag sedan jag verkligen kollade alla ledningar...).
Nu noterade jag att det omkring alla svetsade områden uppstått en hel del mögel och rejält med rost (som inte fanns där då jag köpte lägenheten). Vidare kan jag här och var se på ledningarna att det är rost under målarfärgen, så långt gången att färgen 'buktar' ut. Som gammal skrotbilsägare- och renoverare är jag medveten om att detta är mycket dåliga tecken.
Min fråga är nu: Som fullständig novis på badrumsrenovringar i allmänhet och vattenledningar i synnerhet - finns det något jag kan göra för att förlänga hållbarheten på mina rör? Eller ska jag bara bita ihop och hoppas att de håller 13 månader till?
Kan jag förstärka eller kanske svetsa om? Är det tillåtet att göra sådana jobb själv, eller bör jag anlita fackman?
Kan jag kontakta föreningen och be att få bli tidigarelagd i renoveringskön? Kan mitt försäkringsbolag hjälpa mig på något vis? De torde ju vara intresserade av att inte behöva betala för vattenskador...
Många frågor! Tips, idéer och erfarenheter emottages tacksamt!