• Anonym

Vill inte konvertera

Jag har för inte så längesedan gift mig med en man som är muslim, märks inte speciellt på honom att han är det förutom att han inte äter griskött då.
    Vi har barn tillsammans och det är inga direkta problem med uppfostran och sånt, vi har ganska lik syn på den, dom är som vilka svenska barn som helst.

Problemet ligger i att det känns som att jag är sämre person för att jag inte vill konvertera till islam, min man skulle aldrig tvinga mig till det, han säger att han gärna skulle vilja det men vill jag inte så är det inga problem.

Men han erkänner också att han ofta får höra av andra från hans land att det är dåligt att vara gift med mig och sånt.
    Och när det är högtider så blir vi inte bjudna på fester och bröllop.

Men hans familj beter sig normalt mot mig och är snälla men om jag var muslim skulle det vara ännu bättre, känner folk som konverterat, dom blir bjudna hit och dit, får smycken och allt möjligt.

Detta känns så jobbigt för mig, känns som att min man skulle ha det mycket bättre utan mig eller om jag konverterade
    Men samtidigt kan jag inte konvertera, jag tror på gud men vet inte vilken religion som är rätt, hade känts hemskt att konvertera men inte följa det 100%

Det kan väl ändå inte vara rätt att konvertera bara för att göra saker och ting lättare.

Vad tycker ni om det? Skulle även vara jättekul om någon muslim kunde svara på hur ni ser det om någon mer eller mindre konverterar för att anpassa sig in i den nya familjen.
    För enligt min mans familj verkar det inte spela någon roll vad man tror på, bara man konverterar.

• Svar på tråden Vill inte konvertera
  • MiaAnnette

Jag är åxå tillsammans med en muslim men skulle aldrig konventera om jag inte trodde på det själv! Varför ska man om man inte vill?

Jag kommer då inte att göra det...

Bebis i magen! BF 31 Mars 08
  • sulinajo

Nej inte ska du konvertera till ngt du inte känner är rätt! Och man får inte bli påtvingad in i islam,fast så verkar ju inte vara fallet!

• Anonym (........)

Tycker absolut inte att du ska göra det!

Du ska göra det som känns rätt för dig och inte ska man behöva konvertera bara för att bli accepterad!

• Anonym

Det vore väl helt fel skäl att konvertera, om du gjorde det för att få smycken och bli bjuden på fest?

Det viktiga är ju att det verkar som att dina svärföräldrar accepterar dig bra, eller hur? Religion ska aldrig tvingas på någon, oavsett vilken religion eller trosuppfattning vi pratar om. Den ska komma från indivden själv, för att den känner att det är rätt religion att bekänna sig till.

• NadiaMi

Skillnaderna i hur man behandlas som konverterad eller icke konverterad har väl med religiösa regler att göra.

Skulle du konvertera så blev du säkert inbjuden till mycket mer, men du skulle även få förväntningar ställda på dig som innebar att även du skulle ge bort saker, förväntas närvara oavsett om det passade dig eller inte osv.

Din man och hans familj accepterar dig för den du är och särbehandlar dig inte mer än att de låter dig vara utanför de religiösa samlingarna.
    Religionen spelar ju ganska stor roll i alla sammanhang och finns därmed närvarande även vid födelsedagar mm.

Om du känner dig tveksam så läs på, prata med en Imam om vad det i praktiken skulle innebära att konvertera, vad du ger upp och vad du får istället, vilka regler det skulle innebära för ditt liv, ditt uppförande mm.
    Skaffa mer information helt enkelt.
    Att basera en konvertering på att "andra som har konverterat blir bjudna på fester och får smycken" känns lite felvinklat...

• Anonym

Nej problemet för mig är ju inte att jag blir tvingad på något sätt men det är ändå jobbigt att hela tiden känna att om jag bara blev muslim så skulle dom älska mig jätte mycket nu är jag bara så där halvbra i deras ögon, vet ju att jag ska strunta i vad alla andra tycker men det är endå jobbigt.
    Kan inte ens tänka mig att någon i min familj inte bjöd oss för att min man är muslim t.ex
    Det hade ju kännts jättekonstigt och rasistiskt, men att behandla mig så är okej verkar det som

• Anonym

Ja, det hade säkert uppfattats som rasistiskt! Varför gäller inte det omvända? Är det inte en smula rasistiskt att utesluta ts på det sätt som görs?

• NadiaMi

Men TS.
    Detdär låter som det har mer med familjetraditioner än religion att göra.

Vissa familjer har familjesamlingar flera gånger om året, firar födelsedagar och högtidsdagar mm så snart tillfälle ges.
    Andra har en betydligt lägre profil och ringer och grattar varandra snarare än att dra ihop en fest när någon fyller år.

Det är dessutom totalt fel att konvertera för att "bli omtyckt".
    Känns det inte rätt i både huvudet, själen och hjärtat att konvertera och att du verkligen känner att den muslimska religionen är rätt för dig så blir det ju ändå inte 'på riktigt'.
    Eller hur?

• sulinajo

Men vad är det för fester eller sammankomster du inte blir bjuden på? Tänker om det är typ eid eller någon sån högtid kanske de inte tror att du vill komma eller så. DE kanske inte menar att utesluta dig?

• Fridapida

Tycker att det är du som gör rätt och har bra och förnuftiga åsikter. Hans släkt är de som resonerar galet. Att tycka att någon ska bekänna sig till en tro som man inte tror på är hyckleri enligt mig. Att inte bjuda med er till bröllop och fester är ett utträknande sätt att utsätta din man för påtryckningar så att han ska påverka dig, riktigt dåligt gjort. Jag respekterar andras val och livsåskådning, men det här har inte med religion att göra. Det här är något annat. Vad? Vet ej, det är väl därför jag inte kan förstå det. Hade hans familj varit Jehovas vittnen och uteslutit er hade alla tyckt att det var elakt.
    Stå på dig, du ska inte byta religion för att bli accepterad. De borde acceptera dig ändå.

Svar på tråden Vill inte konvertera