• Leos och Vincents mamma

Ska på väldigt fin bröllopsmiddag o är lite nojjig om man kan äta allt!

Jag är gravid i vecka 11 o vi ska på bröllop på lördag. Bröllopsmiddagen är väldigt fin o med saker som jag nästan aldrig ätit
    Vet inte riktigt precis vad det blir för meny, men det som finns att välja mellan är gravad renytterfilè, örtstekt slätvar, lätthalstrad gravlax o stekt fasanbröst. Är det något av detta som man inte får äta som gravid?

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF mars-08
  • Svar på tråden Ska på väldigt fin bröllopsmiddag o är lite nojjig om man kan äta allt!
  • Mitt hjärta är hemma

Inte laxen, köttet beror på hur välstekt det är. Kolla på slv:s hemsida, där står allt du behöver veta. Slätvar har jag ingen aning om.

• MaddeMamman

gravat är "rått" och det bör du undvika. om du vet var maten ska serveras föreslår jag att du ringer dit och ber att få prata med den kock som är ansvarig för maten på lördag. kolla först vad du inte får äta så kan du komma överens med kocken så fixar de det, du behöver inte informera brudparet tycker jag. MEN gör det i morgon så de vet i god tid.

• lata kocken Johanna

Leos Mamma 05 skrev 2007-09-09 19:36:42 följande:

gravad renytterfilè, örtstekt slätvar,

lätthalstrad gravlax o stekt fasanbröst.

Är det något av detta som man inte får äta som gravid?
    gravat kött ska du ABSOLUT undvika, kan innehålla både listeria och toxoplasma

slätvaren är helt OK

Lätthalstrad gravlax - eftersom YTAN (som kan vara kontaminerad med listeria) är stekt så är den riskfri

Fasanen - helt OK om den är genomstekt vilket de brukar vara

Tack så mycket för era svar Jag ska kolla upp idag hur vi ska göra med det gravade köttet.

Miss Vera skrev 2007-09-10 13:44:18 följande:
    www.slv.se
    Mmm..
  • Konvaljen

jag har fått höra, vilket även livsmedelsverket går ut med, att nygravat kött är helt okej att äta. Gravad lax ska ju ändå frysas två dygn innan gravning och det är väl vakuumförpackningen som är det problematiska, eller?

Kan man äta löjrom som gravid föresten?

• lata kocken Johanna
    Konvaljen skrev 2007-09-10 17:48:34 följande:
    jag har fått höra, vilket även livsmedelsverket går ut med, att nygravat kött är helt okej att äta. Gravad lax ska ju ändå frysas två dygn innan gravning och det är väl vakuumförpackningen som är det problematiska, eller?
    Xyra

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ läs igen!
    Gravat KÖTT är INTE OK oavsett om det är nygravat eller inte - däremot nygravad FISK!

och ang frysningen - den har INGET med listerian att göra! Den SKA alltid göras eftersom den avdödar ev maskar

och återigen nej - det är inte vaccningen som är problemet, det är den förlängda hållbarheten som gravning och rökning och vaccning ger som är problemet

Den förlängda hållbarheten gör att ev listeria har chansen att växa till skadliga nivåer
Svar på tråden Ska på väldigt fin bröllopsmiddag o är lite nojjig om man kan äta allt!