Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Säg längst bak, så hoppas vi att båda får plats där.

Visst måste man väl kunna handla i Gröndal? Den stannar mitt i centrum där.

• Frill

A vaknade 6.44, var uppe och lekte ett tag, somnade om och sov med mig till 9.22! Lyxigt värre.

Vi har kommit på att om man matar honom i babysittern i stället för i matstolen behöver han inte anstränga magmusklerna så mycket = behöver inte bajsa fem gånger mitt under maten = han blir inte ledsen för att han har ont = mycket bättre matningar!

Swe, grattis till flaskan, men surt med amningsvägran. A amningsvägrar fortfarande utom på natten. Jag har helt slutat försöka dagtid, om han inte är extremt upprörd eller nåt annat som kräver extra insatser.

ABC, jag funderar på att vara hurtig trots regnet och testa hur lång tid det tar att gå till Telefonplan.
    Om du är i krokarna så kanske vi kan fika på nåt café där?
    Men det blir i så fall i em, när A har vaknat från luren (som jag hoppas att han somnar till just nu) och ätit lunch. Jag kan väl ringa när jag närmar mig och se var ni är?

Hellur, tack själv! Vad trist att du har blivit sjuk Skönt att du fick sova inatt iaf.

Sole, jobbigt (på flera sätt) med grannarna.

• Frill

Hejsan.

ABC, tack för igår! Sen när jag börjar jobba så är det ju bara att titta förbi och se om jag finns tillgänglig för fika eller lunch om du får tråkigt nån dag

Hellur, krya på dig!

Här rusar timmarna förbi. Har fortfarande inte druckit upp andra koppen av morgonkaffet, men nu är lunchen på spisen. Vi har mest ägnat dagen åt att byta blöjor när A inte ätit eller sovit. Otroligt hur mycket som ryms i en sån där liten mage. Sen underlättar det ju inte att föremålet för blöjbytandet gillar att sprattla, kladda med händerna och suga på fötterna... Det är som ett lotteri, var ska man torka först.
    Själv blir jag mer och mer finklädd i takt med att först mina mysbyxor, sedan mina vanliga byxor blivit nerkissade. Nu har jag kjol.
    Hoppas vi kommer ut i solen innan alla mina kläder är slut.

• Frill

Sannerligen dött... Det är bra, ni är ute i solen.

• Frill

Sole, fin kalender. Kanske skulle göra en med företagsnamnet...

Ginger, vi åker till Vimmerby i morgon em, så jag måste packa och dona inför det.

Swe, vi GLÖMDE A:s andra vaccination!!! *dååååliga föräldrar* Den var i lördags. Så kan det gå, nu vår vi boka ny tid.

Plutten, jag kunde behålla kjolen resten av dan Tur det, för jag tror inte jag kommer i bröllopsklänningen just nu.

Ni som är vårdkunniga, visst gör det väl inget om man låter sina stygn sitta några dagar mer än vad som är tänkt? Ska egentligen ta bort på fredag, men då är ju vi i Småland.

• Frill

Tack Vivs och Majlinsa! Jag lovar att låta vårdcentralen ta bort dem

TH, sådär gör jag 23 gånger om dan (glömmer vad jag skulle säga). Gjorde det massor av gånger i fredags när vi träffades. Hoppas det går över, inte så bra i intervjusituationer

Sofffy, A vill också gärna testa att äta själv. Men än så länge går han tack och lov med på att bli matad också.

Pippil8, A åt glatt min hemgjorda köttfärs och pasta idag och om inte min improviserade tillagning hade gått överstyr så hade jag gärna delat med mig "receptet".
    Nu kokade jag köttfärs för sig, pasta för sig, tomatsås med örter för sig, mixade med mixerstav, hade för liten bunke, tog en ny, mixade igen, det sket sig, fram med stora mixern... Det slutade med att jag var jättearg och hela köket såg ut som kravaller dragit fram där. Och sen spottade A ut allt med äcklad min.
    Jag avråder alla att göra som jag!
    Tur att jag frös in allt och försökt igen med jämna mellanrum, för nu gillar han det. Med mycket vatten och lite olja i, så det blir lös konsistens.

• Frill

Hejsan, hoppas helgen varit bra. Vi har varit hos svärföräldrarna i Vimmerby samt passat på att hälsa på min farmor på sjukhus i Jönköping.

A:s farmor är tandläkare och i fredags fick vi en liten barntandborste av henne och satt och pratade om att han nog inte får tänder förrän efter ettårsdagen (som hans kusiner). Sen dagen efter, i bilen till Jönköping, sög han tag i mitt finger och jag kände nåt vasst. Två små gaddar är på väg upp i underkäken!!! Vilket timing
    Förklarar också varför han snackade hela natten i fredags samtidigt som han vägrade äta, och att han var lite småfebrig i lördags morse

Majlinsa, vilka fina bilder!

Murgrönan, ska man verkligen steka korv och lök? När jag lagade maten kokade jag köttfärsen direkt för jag har hört att de inte ska äta stekt förrän ganska sent.

Pippil8, ser att du redan löst köttfärsproblemet. Bra!

Sole, en enda kycklingfilé räcker ju till säkert 10 portioner barnmat eller fler, och blandat med rotfrukter blir det inte särskilt dyrt. Köper man hel kyckling blir det ännu billigare.
    Jag ska också ta itu med matlagningen, både av kostnadsskäl och miljöskäl, skäms lite över alla glasburkar.

Swe, vad kul att rummet börjar ta form!

A äter ungefär såhär:
    06.30: ersättning
    09.00: gröt med päron el katrinplommon
    11.30: 0,5-1 stor burk mat och päron el katrinplommon
    nån gång under em: ersättning och/el pure, eller inget alls om han har en matvägrardag och sparar sig till kvällsgröten
    18.30: gröt med päron el katrinplommon
    03.00: amning + ev ersättning

Träff tisdag 6/11:
    Lillie
    sole
    Hellur
    Björklöv (troligtvis, beror på var och när)
    Frill

• Frill

Oj vad långt jag skrev, och ändå glömde jag

ABC, vad jobbigt. Hoppas det blir bättre snart. Lycka till!

Björklöv, hoppas det gick bra med körsången.

A vände sig förresten typ 6 ggr i torsdags och har sen fortsatt vända/försöka hela helgen så snart kanske även han klarar rygg t mage och börjar åla omkring
    Nu ligger han och sover och luktar farmor-parfym.

• Frill

Sole, nej det är klart, ska man ha en halv filé per port. blir det ju lite dyrare. Jag styckade en hel kyckling till oss och tog sen loss "småpillet" som alltid blir över och gjorde mat åt A på det. En sås med vetegrädde, kyckling och lite kryddor och grönsaker som jag mixade och tänkte göra nån slags rotfrukter el pasta till. Det blev nog 5 port. på kyckling som vi hade kastat i vanliga fall. Men den är otestad, så vi får se hur bra det blev

• Frill

Hej bästingar, E har hemmamåndag idag och jag har sovit till halv elva!!! (ska jag vara ärlig har han tagit A varje morgon hela helgen, så jag har haft många sovmorgnar, men de andra nätterna har jag behövt det, för då har jag varit uppe med A och sen inte kunnat somna om) Jätteskönt.
    Och nu är vi hemma och slappar, E ska baka bröd och jag tänkte försöka laga lite barnmat med palsternacka som vi har hemma.

Vi blandar också, hrm mest burkar om jag ska vara ärlig. A fick 8-månadersmat första gången igår och fick kväljningar tills vi mosade med gaffel, men idag gick det bra med bitarna.

Sole och Hellur, tack för grattis!
    Och Hellur, grattis till krypningen!

Björklöv, nä den där broccoliburken känns inte så lockande

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6