• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Kom på att jag måste ta bort stygn mellan ett och två, så jag hinner kanske inte promenera. Jag ringer när jag är klar helt enkelt och ser var ni är.

• Frill

Ska till vårdcentralen här i Årsta bara. Hör av mig när jag är klar

• Frill

Tack själv Pluttmor, och tack Sole! Vi gick hela vägen till Gullmars. Kom på försent att det är en väldigt lång och trist sträcka när man väl lämnar kajen. Men vi fick en promenad iaf.
    Och i sista stund kom jag ihåg att betala kebaben

Betr matning så hinner vi knappt med på kvällarna. A får inte två lagade mål varje dag. Han brukar vara trött redan 18 och då får han gröt. För att alla mål ska kunna klämmas in ska han alltså få mellanmål 14 och middag 16. Men mat varannan timme funkar inte riktigt med sovningar och aktiviteter. Idag fick han lagad mat när vi kom hem halvsex och sedan minimalt med välling i stället för gröt halv sju.

Björklöv, grattis till en ålande K!

Zul, min A:s öron är minst lika utstående

Plutto och Bianca, vilka långisar ni har!

Swe och Zul, har kaloriinnehållet verkligen med mättnadskänslan att göra? Invispad luft i äggvita och femton glas vatten mättar ju också. Jag tror gröt är likvärdigt välling närmingsmässigt men har en mer mättande konsistens.

• Frill

Swe, grattis till läggning!

Jag har en Adam-vaggsång. Kanske funkar den lite som ramsan?

• Frill

Sofffy, jaga och Adam kommer också gärna om vi får plats!
    Jag tar med mig en flarra glögg.

Fika hos Soffy på Kungsholmen efter kl 13 på onsdag:

Bianca
    Ginger
    sole
    Hellur (ev)
    J79 (ev)
    Swe
    Lillen
    Frill

• Frill

Mitt i förmiddagsläggningen här. Tänker göra honom sällskap när han väl somnar. Det har varit rutin på sista tiden. Det enda som får upp mig på morgnarna är tanken att jag får gå och lägga mig igen om en timme eller så

Idag tvingade A upp mig som värsta fängelsevakten genom att dra nappen längs spjälorna i sängen så det lät jättehögt.

Björklöv, stackars Klara som ramlade ur soffan. Men som sagt, det är nog värst för dig så här efteråt. De kommer ramla en hel del.
    Ang att ta över vid skrik har jag ju gjort exakt samma sak. Men det är ju så att skriken låter mycket hemskare för den som inte är i rummet och har koll. Om A skriker i min famn eller när jag sitter bredvid är det inte alls lika jobbigt som om han är hos nån annan. Hoppas ni löser det på ett bra sätt!

Swe, grattis till läggning och beklagar vakningarna. Det känns alltid lite veligt om man ska gå in eller inte tycker jag. A får ju inte känna sig övergiven, men samtidigt så börjar han ofta skrika mer när vi kommer in.

Lillen, bra rutiner. Låter intressant med en sömngångare

Sofffy, kan inte Ebba följa med in i badrummet i babysitter eller matstol så du kan duscha fast hon är vaken?

Pluttmor, grattis till framgångarna med rummet!

Pippil8, trist med långsam röntgen. Vad gulligt att han blir arg när han åker bakåt

Beundrar er som lyckats städa hemmet innan maken kommer hem. A är livrädd för dammsugaren. Igår lyckades jag med hjälp av först en barnskiva, sen bärning och sen Peltor Kids att dammsuga hallen och halva köket. Sen tog det stopp.
    Var rätt trött på gasthalsen när han vägrade ligga själv medan jag torkade golvet. Dessutom välte jag en stol med dammsugarslangen så stolsbenet gick av Men när jag plockade upp A fick jag jättedåligt samvete över att jag varit arg på honom. Han är ju så liten och gosig och söt

• Frill

Så, nu har vi sovit. Skönt. Fast jag blir helt groggy av att sova middag. Måste nog sätta på kaffe.

A sitter nöjd på lekmattan och rullar ryggen dubbel för att kunna tugga på snöret i sina byxor.

• Frill

Halloj på förmiddagen. Har vaknat efter luren, gjort kaffe och faktiskt för en gång skull dessutom druckit en kopp av det
    Konstaterar att A gillar reaggeae-beaten i Desmond och träskpatrasket bättre än svänget hos Jojje Wadenius.

Sofffy, tack så jättemycket för igår! Jättegott och mysigt. Och vad fint ni hade det!
    Vi var på babysim sen, och A blev fotograferad under vattnet. Hans hemska mamma höll tyvärr på att dränka honom. Jag var så koncentrerad på foto-instruktionerna att jag tryckte ner honom under vattnet utan att ge dyk-kommando. Tur att han är så cool.
    Fack-debatten efteråt var intressant men ännu trevligare var besöket på Pelikan efteråt med tre av mina frilansande kursare

Jag är imponerad av Bianca, som är en sån partydrottning, Pippil8, som på riktigt äter middag hela familjen samlad (i förrgår åt A i köket, sen jag och E framför tv:n, sen jag kaffe framför datorn (Ugly betty) och E i vardagsrummet (fotboll) och det var en rätt normal kväll) och Swe, som frostat av frysen! Jag trycker igen lådorna med våld och hoppas att lite is ska skavas av i farten...

Björklöv, Klara har vuxit om A.

Är det INGEN som tittar på Heroes? E misskötte sitt bevakningsuppdrag igår och kollade fotboll i stället!!! Så nu vet jag inte vad som hände.

Vi vill gärna träffas idag! Måste ju passa på sista veckan.
    Sole
    Pluttmor
    Hellur
    Frill

• Frill

Hellur, det hade varit kul, men jag har ingen remsa Så det blir nix tvärbana för mig och snikbuss hela vägen.

Sole förresten, pappan heter inte Henrik utan Ulf. Hade varit roligt med gemensamma bekanta.

• Frill

Ledsen Pluttmor, men jag blir inte lika impad av er
    När man har dagisbarn eller äldre tycker jag man ska äta alla tillsammans, så vi ska också skärpa oss.
    Nu väntar vi nästan alltid med "vad ska vi äta?" tills A har gått och lagt sig vid halv sju.

Gangstern ligger just nu bredvid mig i soffa och viftar och hojtar och skrattar för sig själv . Knäppisen.

• Frill

Sole, tack för trevligt fika och sällskap! Tack Hellur och Pluttmor också. Hoppas vi kan vara med snart igen.

Stackars A ligger däckad i sin säng med overallen på. Hans gode far har dragit till jobbet med nyckeln till källarförrådet och vagnen OCH lånat ut hans braiga bärsele utan att fråga mig först (*arg*) så jag och A har klarat oss med en gammal häck till sele där spännet åker upp i nacken på den som bär och nackstödet för barnet är för litet för att knäppa.
    Det blev alltså ingen sovning i vagnen på väg till och från Söder, men A lyckades till sist somna i selen trots allt och jag vågade inte klä av honom när vi kom hem.

• Frill

Zul, men usch stackars Agnes! Det tar ju sitt tag att gå över som sagt. Men skönt att febern är på väg ner! Lillskruttan vilken otur hon har.

Idag har jag och A varit på frilansmöte nästan hela dagen. Det gick jättebra, och skönt nog hade en annan tjej också en bebis med sig så vi var inte ensamt störande moment

På kvällen har jag och E druckit lyxvin (bröllopspresent) och ätit ganska så lyxig (jo faktiskt) köttfärssås till, för att fira av mig och fira på honom. Tyvärr började vi diskutera ekonomi...
    Vi har inte riktigt samma åsikt - E tycker man köper saker för att det är kul, jag tycker att man köper saker för att man behöver dem. Åtminstone när man inte har särskilt mycket pengar. Nu ska vi i alla fall göra slag i saken och när alla räkningar är betalda först lägga undan till sparande och sen dela upp så vi får en summa "fickpengar" var. Ska bli intressant att se hur det funkar.

Grattis till Pippil8 och mig som klarat oss helskinnade, eller näst intill, igen om våra föräldraledigheter!!!

• Frill

Håller med Pippil8, TACK!!! Jag kan inte föreställa mig hur min föräldraledighet hade sett ut utan alla er. Ni har varit, och är, fantastiska. Och jag tänker försöka sno med mig A och träffa er så ofta jag kan

Pippil8, vad gulligt med tårta. Och gott med lussebullar. Det måste vi också baka.
    Vi ska försöka gå på Konstfacks julmarknad idag, och lämna lite grejer på "mitt kontor" samtidigt.

Ang äta själv så brukar jag ge A skeden när han verkar vara nöjd (och om jag orkar kladd, som swe skrev). Och så "äter" (läs demolerar) han ju mackor. Skulle han få äta helt själv utan hjälp skulle han förmodligen svälta.

• Frill

Lillie, välkommen hem! Skönt att ni hade det bra.

Lillen, aj vad trist med magsjuka. Lät inte jättekul med mens, kalla ben och bajamaja heller, men ändå lite mer pittoreskt på nåt vis. Krya på er!

Swe, ja det var kul att råka på er! Kände mig lite förvirrad bara, med bordletning och väntande man utanför Var vårt första besök på Landet och maten var ju jättegod. Fast de borde investera i fler barnstolar.
    Gick bra med vagn på Konstfack, men jag tror vi bara såg en liten del av marknaden.

Efteråt storhandlade vi, och sen var det meningen att vi skulle baka lussekatter, laga indisk mat och adventspynta. Men vi var så trötta när vi kom hem så vi har bara gett A mat och tippat honom i säng. Samlar kraft för att åtminstone ställa fram ljusstaken...

I morgon har vi sjuårsdag(!). Tre år sen vi förlovade oss. Det ska firas på Serwito.

• Frill

Hej på er, nu har vi kommet hem proppmätta från Serwito, med världens bästa bebis!!! Han har sutit i barnstolen glad som en lärka hela tiden, kastat gafflar, servetter, rån och grissini på golvet och flirtat med servitörerna. Så skönt och lyxigt med ett barn som man kan ha med sig på både kursdagar och restauranger

Igår var jag uppe seeent och gjorde fint, plockade undan och fick upp både stjärnor och ljusstakar. Och idag har E bakat bröd och uppehållit fegisen A så att jag har kunnat dammsuga hela lägenheten OCH torka alla golv. Gu så skönt! Tänk att man blev en sån till sist, som drömmer om att få städa i lugn och ro

I morgon smäller det. Första dagen på kontoret. Ska bli riktigt kul, och sen får jag gosa ikapp ostört med A hela kvällen, för E ska bort.

Sole, min mamma ringde igår och meddelade att de köpt en resesäng så A har nånstans att sova när vi är där och i stugan

• Frill

Hejsan, det här är otroligt nog första gången jag är inne på FL idag! Slösurfade inte nåt alls på hela dan *stolt*.
    Kallt som sjutton på kontoret, och tårarna var inte långt borta när jag gick hemifrån i morse, men annars har dagen gått bra och kontoret är också bra (fast kallt då).

Vad mysigt det låter med fikan, och jag är lite avis på ikea-resan. Vore så skönt att gå där i lugn och ro utan en stressad man som bara vill springa till kassan

Pluttmor, jag ringde hem sen... Hoppas A var lite gladare när han vaknade.

• Frill

Howdi ho era stackare med sjuka skruttar och sjuka gamlingar

Lillen, du menar inte att de fick besked båda två på en vecka??? Det låter ju helt fruktansvärt.

Zul, stackars er och stackars Agnes. Hoppas verkligen den här magsjukan är det sista av sjukdomar ni får se på ett tag och att ni får en pigg och frisk tjej snart!

Jag lever lyxliv med hemmaman som fixat frukost alla dar den här veckan A har börjat vakna vid tio/elva på kvällen och är ledsen och vill äta, men å andra sidan har han sovit hela natten sen.
    Idag har han tydligen varit jättegnällig hela dan, och vi hoppade upp ur babysimmet i förtid för han var bara ledsen.

Grattis Sole Mamammam och papappa säger A, och både jag och E har hört "titta" men vi tror inte han "vet vad han säger".

I morgon ska vi till bvc och träffa vår nya "tant" och väga och mäta A. Hoppas hon är bra och att A lagt på sig lite.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6