• Sofffy

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

God kväll!

Ginger: Tack för supermysig fika o lekstund idag. Härligt med hembakt också, det är inte så ofta man får det.
    O va fint ni hade det hemma!

Kul o se hur allas matrutiner ser ut. Vi har kört samma upplägg de senaste 2-3 månaderna förutom att vi nu tagit bort nattmålen

någonstans mellan 06:30 - 08:00 Havrevälling 190 ml

12:00 1 burk mat + fruktmos till efterätt + äppeljuice

15:00-16:00 1,5 dl gröt med frukostmos och vatten

19:00 Havrevälling 190 ml

20:00 ZzzzZZzz

23:00 Vaknar för 190 ml havrevälling o somnar om.

• Sofffy

Hallå allihopa!

Har haft så mkt för mig på senaste o har inte haft tid o skriva. Jag skriver ju jämnt så lång
    Men har läst varje dag o tagit del av superbra barnmatsrecept på korv stroganoff o broccolipasta, kanon, tack!

Vi håller på o renovera vår hall nu som är det sista innan våran lägenhet är helt klar. Dock tar det ju sån jäkla tid eftersom någon måste passa Ebba hela tiden. Sedan har vi haft det väldigt jobbigt med henne den senaste veckan eftersom hon varit förkyld o haft feber samtidigt som hon fått sin sjätte tand i överkäken.

Vi hade ju även börjat ge henne fullkornsvälling från 8-månader ist för mild havrevälling o ersättning som hon haft tidigare. Det var ett stort misstag!!! hennes tarmar verkar inte riktigt klara av det, stackarn har bajsat ca 7-8 ggr per dag i 3dar så hon har varit alldeles röd i rumpan. Dock har ja nu köpt speciell salva o bytt ut hälften av vällingen mot ersättning o det har blivit mkt bättre.

Kul att Alvin ställde sig upp! Ebba ställde sig också upp idag mot vårat vardagsrumsbord, dock slutade det lite olyckligt. Hon såg att kameran låg där o blev nyfiken, skulle ta den. Så hon drog sig upp o stod upp o tog kameran med ena handen men kunde inte hålla sig uppe med bara en hand. Jag sprang o försökte ta emot henne, men allt gick på en sekund, så hon trillade handlöst baklänges o dunkade bakhuvudet i golvet. Som tur va va mattan där o tog emot fallet lite iaf, men hon blev så himla ledsen. Ja man måste verkligen vara på vakt hela tiden nu.

Åhh läste just mina stycken ovan, låter som att allt är jobbigt. Men samtidigt är det ju såå himla mysigt o roligt att de är nyfikna o vill busa o gör framsteg hela tiden

Jag o Ebba åker till Göteborg i nästa vecka på onsdag o e där i lite drygt en vecka. Ska bli skönt o få lite avlastning o ta ien lite med kompisarna. Ska på 30årsfest och julmys-tjej-fest så det ska bli kul. Hade varit kul med en träff innan nu när Ebba är på bättringsvägen från förkyldningen o e på lekhumör.

Kram

• Sofffy

God morgon!

Åhh så synd att det blev träff idag, kan ju just inte innan 15. Ska ut till Skuru o kolla in en kompis hus som är totalrenoverat Får haka i nästa vecka istället el imån om ngn kan.

Ang sovrutiner, så har vi också haft en helvete med Ebba på senaste. Har vaknat klarvaken vid 04 när ja har gått o lagt mig typ 00 eftersom man är van vid det. Men tror det berott lite på förkyldningen. Hon har hållt på o vaknat typ var tredje timme o haft svårt o somna om i ca 2 veckors tid nu, men inatt va första natten hon inte åt nattmål o kunde lätt somna om om hon hade tappat nappen.

Så i morse när ja o Ebba vaknade vid 08 så va min kille så utsövd att han hade varit uppe vid 7-tiden o städat hela lgh ovanligt!

• Sofffy

Hallå tjejer!

J79: åHh såg inte din inbjudan förrens nu.
    Hade jättegärna kommit.

Har inte gjort annat idag än o irrat runt på stan hela dagen för o få tag i en hyfsat billig farsdagpresent. Inte hittat ngt, men så när ja kom hem såg jag en skitsnygg lyle&scott mössa på aftonbladets pappa-tips lista o har ringt runt till varenda jäkla affär, men de verkar bara finnas i rött överallt vill ju ha en blå el svart.

• Sofffy

Lillen: Jag va på barnmässan förresten o gjorde av med vansinnigt mkt pengar. Visserligen har ja fixat julklappar o 1-årspresenter till 2 ungar. Men köpte en hel del onödigt till Ebba, pengar som ja borde använt till o köpa julklappar till andra för samt farsdagpresent, nåja det får bli julklappar till henne.
    Nästa år ska ja nog inte gå på mässan, jag blir som tokig, det finns ju så mycket sött och praktiska saker som man tycker där, men som e helt värdelösa när man kommer hem o inser sitt misstag. Tur att vi hade inträdet gratis o att man fick lite gratissaker iaf.

• Sofffy

Hej hej!

Hoppas allt e bra med alla. Hade varit superkul o haka på träffen i morgon men vet inte om ja hinner. Åker ju till gbg på ons med ebbisen o måste packa allt o tvätta kläder o e bjuden på frukost hos en kompis på morgonen. Men om jag hinner så vill ja jättegärna imån komma om jag får, såhär i sista minuten?!
    Ni är ju redan så många. Vore kanon om du kunde inboxa kod o adress till mig också sole isf.

Kramis

• Sofffy

Åhh hoppas verkligen vi hinner komma i morgon,
    hade varit så kul o träffa alla!

J79: Helt ok att du skrev upp mig på listan
    Tack för en supermysig o trevlig lekstund/lunch idag förresten. Ni får komma till oss nästa gång! Ska bara få klart i hallen först.

Sov gott alla!

• Sofffy

Hallå tjejer o bebisar!

Nu har vi kommit hem från Göteborg.
    Kom hem i förra veckan, men har varit mkt att göra. O precis som många andra har Ebba kommit in i extra mammig period nu så hon hänger konstant i byxbenet så fort man inte engagerar sig i henne, så det blir inte så jättemkt gjort. Nu är iaf vår hall någorlunda färdig o vi har hämtat oss från den intensiva vistelsen i Göteborg (som vanligt).

Tack Sole för senast! Länge sedan nu, har säkert varit massor med träffar sedan dess men iaf, det var jättemysigt.

Tänkte kanske ha fika hemma hos mig på onsdag efter lunch någon gång om det är någon som kan då?! Tyckte det va dax att jag bjöd in för en gångs skull

Har läst lite o sett att ni ska ha lyxlunch, rolig idé! Tyvärr börjar jag ju jobba i januari så kommer inte ha möjlighet att vara med men får komma på ngn snabblunch om ni lunchar på söder ngn gång vilket ni ju brukar

• Sofffy

Bianca: Åhh shit va lång Putte e!! Ebbis e fortfarande en liten plutt, växer ingenting. Hon verkar bara utvecklas motoriskt o intellektuellt, inte kroppsligt. Hon e fortfarande bara drygt 65 cm o väger drygt 7 kg. Men hon har 8 tänder, kryper o står o pratar en massa skit Du är så välkommen på onsdag så!!

Swe: Åhh jaha lunchen e på en lördag. Då vill jag ju gärna vara med Jobbar inte på helgerna!

Fika hos mig på Kungsholmen efter kl 13 på onsdag:

Bianca

• Sofffy

Bianca: Åhh då blir han lång o ståtlig som vuxen. Men kan man verkligen säga det om bebisarna nu, att de kommer bli långa som vuxna? Hihi Ebba har fortf storlek 68 o vissa plagg i 62 Hon drunknar nästan i overallen som e 74.

Swe: Ja grattis till läggningen! Så härligt att få några timmar på kvällen för sig själv. Ebba somnade precis nu, första kvällen på 1 vecka, innan har det varit 21:30 varje kväll.

ABC08: Jag har samma tjänst på samma företag, fast på nytt kontor med ny chef och förhoppningsvis bättre lön

Ja visst har ledigheten gått fort. Jag har sån ångest över att man inte hunnit med o göra allt man tänkt sig som ledig. Känns jättetråkigt också att snart inte kunna sitta i flera timmar o fika med andra morsor längre.

Pippil8: Åhh stackars lilla E, kan inte varit så roligt att ligga där!! Vad skönt att det är avklarat nu iaf. Hoppas att han blir bättre nu.

Fika hos Soffy på Kungsholmen efter kl 13 på onsdag:

Bianca

• Sofffy

God morgon!

Swenglish; Åhh känner med dig, haft en likadan natt som dig. Är helt slut! Det började ju så bra med att Ebba somnade tidigt. Tobbe höll på o måla i hallen o ja skulle precis till o gå in i duschen vid 22 så vaknade hon o kunde inte sova förrän 00 o då va jag så trött att jag inte orkade duscha. Grejen va nämligen att under förmiddagen i går så tryckte jag i henne lite för mkt välling, så hon kräktes upp allt över mitt hår :-/

Tänkte att ja skulle duscha nu i morse, medan Tobbe fortf va hemma, men hon vaknade varje timme i natt o höll på så jag orkade inte. Nu har hon vart vaken sen 9:00 o verkar inte det minsta trött, så ja går här med mitt tapetklisterhår o väntar på att hon ska somna.

Björklöv: Det måste vara jättejobbigt för din sambo att Clara är så bunden vid dig just nu o att det bara är du som duger. Vi har det likadant här hemma. Ebba har väldigt svårt att somna när pappa nattar henne, men bara om hon vet att jag är hemma. När jag är iväg så är hon hur go och snäll som helst. Precis som hon har ngn instinkt att "jaha mamma är inte hemma, ja då får väl pappa duga". Kanske är det likadant för er? Tycker du ska gå på kören ikväll. Kram!

Ang morgondagen så bor jag på Bergsgatan 29 portkod 0915 och om man åker tunnelbana så är det bå linje uppgång rådhuset-polishuset, bergsgatan eller buss 3 mot karolinska så går man av vid kungsholmstorg.

Lite kuriosa från kändisvärlden när en annan försöker vända på alla slantar för att kunna köpa julklappar i år.
    Familjen Beckham har hyrt in en tomteimitatör med riktiga renar som drar en släde med barnens julklappar och dessutom överöst deras 90-miljoners villa med konstgjord snö. Allt detta till den nätta prislappen av en halv miljon kronor.

• Sofffy

Tar mig nästan alltid friheten o skriva roman när ja väl skriver, vilket ju inte är särskilt ofta. Skriver nog längst av alla typ. Sorry för det!!

Sole: Eller hur! Kan inte Beckhams komma på ngt själva liksom?

• Sofffy

J79: Åhh va synd att ni hade planer inför morgondagen, hoppas att ni hinner komma senare iaf.

Har varit på Åhlens idag o köpt jättegulliga hårband till Ebbis, ett blått o ett rött, ska hon ha i morgon

Shit va kallt det va ute idag, dax o plocka fram dunjackan.

• Sofffy

Hoho god kväll!!

Åhh va kul att ni kommer också Swe o lillen

Då blir vi ett gäng i morgon, tänkte bjössa på lättglögg o pepparkakor, men köpte bara 1 flarra så om ngn orkar får ni köpa en till, annars får ni bara en liten slurk o sedan hålla tillgodo med kaffe.

Ebbi o ja tycker det ska bli såå skoj med säällskap i morgon!!! Nu ska ja avlägsna mig från datorn så min man kan fortsätta jobba.

Kraaaaam

• Sofffy

God kväll!!

Tack själva för att ni kom idag!
    Ebbis va helt utmattad efter dagens stoj, att hon slocknade här vid 20. Hoppas hon kommer i rätt fas nu. Hon har ju inte somnat förrän vid 21:30 andra dagar o även vaknat på natten o hållt på.

Ginger: Va skönt att ni fick sängen. Va det den ni hade beställt eller lånesängen? Åhh va söt Joni va idag när han gick baklänges i gåstolen. Värsta moonwalken

Hihi nu har ja en massa alkoholfri glögg kvar här hemma. Den lär ju finnas kvar här även till nästa jul eftersom vi och alla våra gäster enbart dricker stark

• Sofffy

God kväll tjejer!

Äntligen har Ebba somnat, suck! Kl 22 liksom. Hon kommer ligga o sova halva dan i morgon. Ska på möte i morgon kl 12 med min nya chef, bla ska vi tala om möjligheten till löneförhöjning o ja e sjukt nervös. Håller på o skriver ner lite bra argument hära, hoppas hoppas att ja får det!

Bianca: Synd att du o Putte inte kunde komma igår, men hoppas att vi ses snart så man får höra om ditt vilda partande o få drömma sig bort lite från vardagen. Här har det inte blivit festande på år o dag känns det som. Men är bjuden på glöggfest i dec då blir det röj. Ska bli så himla spännande o träffa August också som blivit så lång. Hehe ska bli intressant o se skillnaden i längd mellan han o Ebbi, de e ju typ 15 cm som skiljer nästan.

Lillen: Ja e också sugen på tryfflar. Du får göra 2 nya satser tills vi kommer o hälsar på Det e spikat. Hur gick det med tapeterna, hittade ni några fina? Kom igen! Du måste såklart säga till vilket datum och vart du ska o sälja så vi kan komma o köpa. Va e de för stora kjolar, ser de knasiga ut eller? Haha Låter jättemysigt, skulle ja också vilja jobba extra med

Hellur: Som anställd på mäklarfirma så tar jag mig friheten o ge dig lite stylingtips
    Plocka bort alla privata foton och alla småsaker som ligger framme, så det ser avskalat ut. Då ser det större ut och så kan folk se hur de vill ha det. Köp färska kryddor att ha i köket, färsk frukt i fruktfat och blommor (i neutrala färger) till borden och fönstren (de man har sedan innan har en tendens att se tråkiga ut såhär års). Se till att alla handdukar överallt, särkilt i badrummet är rena (lätt o missa det när man storstädar överallt annars)
    Tänd ljus!!!!!
    Du hade säkert redan koll på detta, men bara lite extra tips om du hafde missat ngt Verkligen lycka till på visningen!

• Sofffy

Oj nu blev det jäkla långt igen, sorry!

• Sofffy

Hallå tjejer!

Här kommer jag o skriver ett långt inlägg igen Har inte hunnit skriva ngt på några dagar, har haft fullt upp.

Skulle ju på lönesamtal i fredags o hade fixat barnvakt o allting men när ja dyker upp på jobbet så är min chef i Norge o har försökt ringa mig massa på mitt gamla mobilnr som står på hitta.se, så när ja kommer till jobbet så är han alltså inte där, så ja tänkte a ja har ju fixat barnvakt o allt så det e lika bra o sätta igång o jobba, så ja jobbade 3 timmar o va helt död när ja kom hem. Men så kom en kompis från gbg o hälsade på o vi kolla idol.

Sen i lördags så va vi på en 30-årsfest i en gigantisk lgh på Östermalm o hade Ebba med oss (ingen annan hade barn). Vi tänkte att eftersom lgh va så stor så när hon somnade kunde vi lägga in henne i ett av rummen. Men Ebba va världens partybebis. Va uppe till halv 12!!!! Hon va supertrött men ville inte sova, hon bara tittade på alla o diggade till musiken, så vi åkte hem vid 12.
    I söndags va i lite trötta o roddade med julkort o städade hemma.

I måndags fick jag panik över att ja inte handlat en enda julklapp o åkte in till stan o handlade julklappar till 5 personer, kändes skönt o ha d avklarat. Ebba o ja va även o tittade på julskyltningen på nk, så gulligt.

Igår va jag på bvc med lillgrisen, hon är lite liten.
    7250 g o är 68 cm. sköterskan säger att vi måste ha mer smör o fett i maten, så igår fick hon fläskpannkaka m lingonsylt. Sen va ja på nytt möte m chefen o d verkar som ja kommer få den lön jag har begärt, det kändes skitbra. Sen jobbade jag första riktiga jobbdagen o kom hem 18 igår helt slut!

Jag träffas gärna nu på torsdag, imån alltså. åker ju till gbg nästa vecka. Helst om ngn har tid efter lunch/eftermiddan, ska äta brunch med en kompis näligen.

hoppas allt e bra med alla!!

kram

• Sofffy

Lillie: Välkommen hem från resan! Hoppas ni haft det skönt. avis*

Vi har typ lagt ner o bada Ebba, hon duschar med oss varannan/var tredje dag beroende på smutsighet. Kan hända att vi badar henne i badbaljan om man har tid över någon helg, men det är så meckit att ta fram den varje gång, vårt badrum e ju så litet. Vi har inget badkar.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6