Inlägg från: Plutten forever |Visa alla inlägg
  • Plutten forever

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Lillie: Som du säger så har hon ju varit sjuk men framförallt - F är ju faktiskt halvkoreansk (rent genetiskt alltså), det kanske inte bvc tänker på när de kollar sina "svenska kurvor" och pratar om "standardbebis" - jag tänkte på det där som du berättade om att du hade jättedålig lungkapacitet enligt de svenska tabellerna men sen visade det sig att du var helt normal enligt koreanska mått! När jag varit i Asien känner jag mig som värsta jätten jämfört med tjejerna där! Jag tycker du ska sluta oroa dig (om du kan) och glädjas åt att du slipper kånka runt på världens jättebebis (typ tungvikts-Alvin )

Ang smör så har jag hört från ferla håll (bla bvc) att det går bra med normalsaltat, det är så lite salt ändå. Fast vill man så finns ju osaltat att köpa.

swe:
    tack för tipset... synd, jag som tänkte pipa ner till åhléns här hos mig. Någon som sett pepparkaksdräkt någon annanstans, typ H&M eller Lindex?

sole:
    Min pappa (som bor i umeå) kommer på fredag kl 12 och innan dess ska jag till bvc (bvc-grupp, det kommer en flourtant!). Så tyvärr, det får bli nästa vecka! Vi hann ju med en snabbkaffe i nytan denna vecka iallafall
    Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Plutten forever

sole: stackare! Det är en period, det händer väl mycket just nu! Eller separationsångest, det ska ju komma runt 8 månader. Trösta dig med att alla faser går över...

Idag har jag fått tillbaka min mens, känns lite konstigt med tanke på att den hållt sig borta sedan maj 2006... Så nu är man alltså fertil igen, tur att jag har minipiller (nej, inga syskon ÄN tack!)

Sole igen: Jag hittar ingenstans vad almanackan kostar! Dumt, det borde stå på startsidan. Vad kostade din?

Nyss somnade A jättefint och utan gnäll. Skönt! Nu - kaffe!

• Plutten forever

Pippil8: synd att det inte blev bra! Jag hade ingen särskild inställning (urgammal digitalkamera), hade väl tur... fast flera av mina är lite suddiga också.

ginger: kul att det blev fint! Nej, håller med om att det inte går att jämföra hemmatagna kort med fotografkort... men man betalar ju för det också

Krypövningar: Alvin kan krypa rätt obehindrat nu, kanske just för att han nästan alltid är byxlös när vi är hemma? Han ligger oftast i bara body. Kanske är därför han lärt sig så "tidigt"? eller?

• Plutten forever

Sole: så här ser Alvins matschema ut:

OBS, allt är cirkatider och cirkamängder - det kan variera!

6.30 Flaska med 220 ml 50/50 (havrevälling+ersättning)

10.30 Lunch, oftast hemlagat - vet inte exakt mängd... men en rätt stor portion! Plus fruktpuré efteråt. Om han äter burkmat äter han den som är från 8 mån, större bitar där! Det är han van vid från min mat som jag aldrig lyckats få slät.

14.00 Mellis: fruktpuré och 150-200 ml ersättning

17.00 Gröt (naturell havregröt) och fruktpuré (det här målet ska bytas ut mor "riktig" mat när han blir 8 mån)

18.45 220 ml Havrevälling - somnar för natten

Natten: han har nästan slutat helt att äta på natten, det händer nån gång ibland (om det är helt omöjligt att söva om honom utan) då får han 100 ml ersättning ungefär vid 3-snåret

• Plutten forever

Vem var det som frågade om recept? Hittar det inte, men här är Alvins absoluta favoritmat, han äääääälskar det! Jag boldar ingredienserna så är det lätt att se.

Pluttpasta med broccolisås:
    Koka broccoli (fryst eller färsk spelar ingen roll) tillsammans med en vitlöksklyfta.
    Ibland har jag lite blomkål i också. När allt är mjukt, häll av men spara en del av kokvattnet! Mixa med mixerstav (eller liknande) till en helt slät (och knallgrön) puré. Även vitlöken ska med!

Koka pasta, tex risoni (ser ut som risgryn). Blanda önskad mängd pasta med broccolipuré i små plastlådor (späd med kokvattnet) och frys in. Om ditt barn inte är van vid de "stora" pastabitarna kan man ju mixa pastan också.

Servera med lite rapsolja och riven parmesan.
    (enligt receptet var det olivolja med det gillade inte Alvin så då tog jag rapsolja istället, mums!)

• Plutten forever

sole: vad jobbigt lider med dig, det är verkligen inte kul att ha en gnällspik som dessutom inte vill sova. Kan ni inte flytta in hans säng till er nu när han har en orolig period? för visst sover han i lilla rummet bredvid köket, eller minns jag fel? Då kanske han blir lugnare. Annars är mitt tips bara: Håll ut! (inte mycket till tips) och låt honom vara nära dig. Stå ut med att du kanske måste bära runt på honom mer än vanligt. Han kanske precis har upptäckt att han inte sitter ihop med dig.

Idag ska jag till bvc kl 11 och sedan kommer min pappa och stannar hela helgen! kul, jag har inte träffat honom sedan maj.

• Plutten forever

th: undrar bara vad du menar med "dessert"? Är det frukt eller något annat?

• Plutten forever

bianka: när du strosar på söder, var strosar du då? östra eller västra söder (obs: östra är bäst!)  Vi kanske stöter på varandra idag, min pappa kommer ju som sagt och det blir väl lite strosande här i krokarna kan jag tänka.

• Plutten forever

ginger: Stackare, men ibland blir det bara för mycket när det är gnälligt, jag vet men det är så konstigt, häromdagen skrek Alvin som en galning när han skulle sova och jag höll på att bryta ihop och kände mig jättesur - så tog jag upp honom (fast jag visste att han var jättetrött) och då gav han mig världens finaste leende och jag bara började skratta av lycka och pussade honom jättemycket...

Idag var vi på bvc för info från Folktandvården, passade på att väga och mäta också - Alvin har bara gått upp 10 gram på nästan 3 veckor. Vilket är helt normalt när de börjar krypa sa de, vissa går tillochmed ner i vikt när de börjar krypa. Inget att oroa sig för alltså - och A har ju lite och ta av..

• Plutten forever

swe: vad kul med invigningsfika! Jag kanske också ska ha det när Plutten flyttar in... inflyttningsfest alltså Våra mat- och sovscheman är nästan kusligt lika förresten - förutom att A även sover en stund vid kl 12. Men han sover tre kortare stunder, tror att F sover lite längre? Jag ske försöka få ihop det till två längre sovpass.

björklöv: Åååå, det hade varit jättemysigt att komma och höra dig sjunga! Men min umeå-pappa är som sagt här + att vi ska till skogskyrkogården mitt på dagen och fixa med Dans pappas grav, tända ljus osv....

nu ska vi kolla på Heroes, nedladdat eftersom vi alltid missar allt som går på tv.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6