Inlägg från: Plutten forever |Visa alla inlägg
  • Plutten forever

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

zul: det är klart det beror på det, samma sak med Alvin och Freddy då som är födda med några timmars mellanrum i rummen bredvid varandra?

Vilka fler i tråden är födda samma dag förresten?

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Plutten forever

hellur och swe: grattis till bra nätter! Här verkar den där "perioden" eller vad det var vara över - A somnade om kl 7.40 utan ett pip och sov till kl 10! Värsta sovmorgonen!

th: jag tycker också att det är tråkigt att måla möbler, eller alltså - första lagret på första möbeln är kul, sen är det trååååkigt... Hoppas det blir fint!

synd att det regnar, vi som ska till skogskyrkogården

• Plutten forever

swe: ja, det har börjat bli lite mindre aktivitet här i tråden, kanske för att våra barn håller oss lite mer sysselsatta nu? Fast jag slutar inte skriva här, ni är viktiga för mig, både som vänner och som bollplank i barnfrågor!

A ville upp galet tidigt idag, kanske för att det inte gick att hålla honom vaken längre än till kl 18 igår. D gick upp 4.40 men kom tillbaka redan efter en timme och sedan sov vi till strax efter kl 8! Jag är helt utvilad. underbart!

majlinsa- det beror förstås på hur det ser ut. Jag har "sålt" grejer gratis på blocket, sånt som jag vill slänga. Men har ingen bil och ingen lust att åka till en soptipp!

pippil8: broccolipastan är verkligen supergod, ibland när jag råkar göra lite för stor portion till A så äter jag själv upp det som blir över (och med nöje). Det är min barnmatsfilosofi, att jag ska gilla det han äter. Men jag gillar inte burkarna, men de får han äta ändå... så jag är itne så hängiven min egen filosofi alltså. Men det jag lagar själv gillar jag!

• Plutten forever

ABC: ja, det låter ju som du beskriver EXAKT hur det var för oss innan jag slutade amma. Vi började med ersättning och i början fick han inte i sig så mycket åt gången men det ökade snabbt på. Hade ju tänkt att fortsätta delamma till A var 1 år, men det sinade nästan direkt. Men nu äter A inget på natten alls - när vi började med ersättning fick han äta 1 gång per natt (han var ju van vid nattmat).
    Försök med ersättning (eller välling om han föredrar det) på kvällen, det mättar mer än mjölken. Men nattammandet är svårt att bryta för det är ju BÅDE närhet/vana och hunger. Man måste bryta vanan. Önskar dig/er stort lycka till... kram

• Plutten forever

Aaahhh... Alvin är ute på äventyr! Sitter här och försöker äta frukost, men måste gå iväg en gång i minuten och stoppa A från att välta något/stoppa farliga saker i munnen/ stoppa in fingrarna i videon/ dra i alla sladdar han ser/ slicka på vagnshjulen i hallen/ suga på fjärrkontrollen/ klättra upp för trappan osv osv... PUST!
    Hur länge varar den här upptäckaråldern?
    Jag placerar ut leksaker lite här och var och hoppas att han ska stanna vid någon, men nej, det är BARA icke-leksaker som är kul.

Ni som inte har krypbarn ännu, njut av lugnet!

• Plutten forever

Oj, loggar man inte in på en dag så är det verkligen massor att läsa...
    Min pappa har varit här men åkte hem idag kl 15 - rätt skönt faktiskt Vet ni, ibland när jag och Dan pussas och kramas framför A och han bara stirrar på oss, tänker jag att jag är så glad att A kommer att växa upp med två föräldrar som älskar varandra. Till skillnad från mig alltså, jag är uppvuxen med bara mamma och träffade pappa på sommarloven. Fast jag hade en jättelycklig barndom ändå, jag menar inte att man måste ha två föräldrar. Hmm... menar egentligen bara att jag är glad för Alvins skull och vår också förstås. Jag blir helt rörd av att tänka på det.

björklöv: Alvin har ätit den där broccolipastan, men jag är lite misstänksam mot "broccolipasta" som är helt vit/beige. MIN broccolipasta är minsann knallgrön! (fast A äter Hipp-pastan med god aptit ändå...)

• Plutten forever

Förresten, har ni gjort det här testet? Det testar vilken "föräldratyp" man är.

www.aftonbladet.se/foraldrar/article807824.ab

Jobbigt nog blev jag "präktiga föräldern". Fast jag tycker inte att det stämmer. Vissa grejer stämmer, men vissa stämmer inte ALLS. Jag är mer en blandning av flera typer tycker jag! Men ett ganska roligt test var det ändå.

• Plutten forever

bianka: vet du, när jag läste om de olika typerna tänkte jag faktiskt direkt på att du säkert skulle vara "coola föräldern! Jaja, hellre cool än präktig.. Präktiga pluttmor kanske borde tagga ner lite.

• Plutten forever

TH. EXAKT vad jag menade, jag är som sagt uppvuxen med bara mamma (i princip, hade sommarlovspappa) och skulle absolut inte vilja ha det annorlunda. Hade mina föräldrar levt ihop hade jag inte haft en bra barndom, så är det bara. Mycket klokt av dem att gå skilda vägar. Det är klart att Ida inte kommer bli mindre lycklig, hon har tur att ha en mamma som du! Och andra rumtomkring också förstås. Min mamma sa alltid att hon var både mamma och pappa till oss.
    Jag menade nog bara att Alvin kommer att få se att hans föräldrar älskar varandra, varje dag, och det är jag så glad för.

• Plutten forever

Gud vad kontstigt. Nu gjorde jag testet igen bara för att komma tillbaka till resultatsidan och läsa om de olika typerna. Trodde jag svarade precis som förra gången - men nu blev jag "Ekologisk och pedagogisk" ?? Det var väl en fråga som skiljde kanske. Så kag är väl både präktig, ekologisk och pedagogisk- blä! Det låter inte alls kul. Kan man inte få vara "cool och pedagogisk"?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6