Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
tack för idag Sole, Frill och Hellur! Kul att byta leksaker Sole
lillen: men det är klart att man ska ta betalt när man jobbar! Vem vill jobba gratis? Inte jag!
ja tryfflar ja, å vad gott...
tack för idag Sole, Frill och Hellur! Kul att byta leksaker Sole
lillen: men det är klart att man ska ta betalt när man jobbar! Vem vill jobba gratis? Inte jag!
ja tryfflar ja, å vad gott...
godmorgon! Jag fick sovmorgon idag, sååå skönt att vara utvilad! Men jag undar också som swe hur man får dem att sova lite längre på morgonen? Kanske lägger honom för tidigt. Men det är skönt och viktigt med egen vuxentid på kvällen också tycker vi... hmmm vilket dilemma.
zul: men usch, lilla Agnes!! Vad läskigt! Hoppas att hon repar sig snabbt. Ibland tänker jag på hur fantastiskt det är med dagens sjukvård, alla dessa sjukdomar (och barnsjukdomar) de får, så är det fixat med lite kåvepenin och vila Tänk er om vi hade levat för 100 år sedan.
lillie: välkommen hem! Skönt at allt gått bra!
swe: äta soppa fint vid 9 mån? Ja, det låter ju som AW. Herregud. Ibland blir jag bara irriterad när hon får ALLT att låta lätt som en plätt...
lillen: å stackare!! Magsjuka är nog det jobbigaste som finns. Som tur är brukar det ju gå över rätt fort. Men stackare ändå!
Zul: precis - penicillinet är ju helt klart en av 1900-talets viktigaste "uppfinningar". Det tänker man inte så ofta på.
Idag har vi julpyntat och myt, köpt en ny julstjärna till våer sovrum, den är lila och jättefint! Så lite som behövs för att fixa julstämning
Ikväll ska vi på middag hos min mamma, hoppas verkligen A fixar att sova i vagnen. Vågar inte lägga honom i deras säng, han rullar ur!
swe: ska vi inte ta Ikeabussen? Den gr från regeringsgatan tror jag. Man kan ju åka tuben till skärholmen ocksp, men då får man byta till buss där... Ikeabussen är gratis och går direkt.
Jag missade Idol igår, men om det är den Halleluja ni menar så gillar jag den bäst när Peter Jöback sjunger...
swe: glöm det där om ikeabussen förresten, kollade upp och den första går kl 10.30. Alldeles för sent alltså
Swe: det står att det tar 10 min att gå från skäris. Så det kan vi ju göra. Men på hemvägen får vi nog åka eftersom vi kommer att ha massa soffor och grejer att bära på
Sorry alla andra för mina och swes många småmeddelanden, tar ju upp en hel trådsida. Kanske borde skriva sånt här på msn istället...
Hej hej! Här är det också julynt och mys på gång, lussebullarna är på jäsning och ska strax in i ugnen - mums!
TH: Vi säger: Sov så gott, vi ses om en liten stund! (dagtid) och Godnatt, sov så gott, vi ses imorgon! (kvällen). Så vi har alltså två lite olika ramsor men ändå ungefär samma. Säger det ju med precis samma tonläge (glatt och hurtigt).
Lillen: skönt att du mår bra nu! Jag har inte hört den med Jeff Buckly och jag tittar inte på OC. Får väl ladda ner då! (låten alltså)
Frill: Grattis till 7årsdagen! Visst går det fort? Vi firar 8 år i april, herregud vad fort det har gått ändå.
sole: smart med resesäng på middag! Vi var hos min mamma på middag igår, Alvin fick sova i hennes stora säng med ett kuddberg runt sig som fallskydd. Det gick bra (som tur är)
Nä nu är det nog strax lussebullsdags!
Lillen: som sagt (via sms om ni andra undrar) vi tänkte åka ca 9.30 när både A och F sover fm-pass, komma dit när det öppnar, handla smågrejs (bara så mycket man orkar bära när man har vagn att köra...) äta lunch och mata småttingarnai Ikearestaurangen. Jag tycker verkligen du ska hänga på, och alla andra som har lust förstås!
Vilka tider ungefär sover Inez?
Swe (och Lillen om du bestämmer dig att följa med): ska vi ses vid slussen, röda linjen mot skärholmen (vet inte vilken det är, är det fruängen?) klockan 9.30?
Suck... Alvin vaknade hela kvällen och tillslut (vid 01) fick han komma in till oss och sova mellan oss, för vi orkade inte. Då sov han som en sten till 7.30. ÅÅå ska det vara sååå svårt att sova själv?
Jag är så trött på allt prat om sömn och det antar jag att ni är också. så förlåt.
Funderar verkligen på att göra AW-kruen på rikigt.
swe: det låter som plutten, sträcker sig efter mig och bara jag duger när han är så... dock är matvägran över, den höll i sig i ett par veckor. Ge honom bröstet/ersättning/välling bara, det är ju ingen fara och det går absolut över! OK, 9.30 vid slussen imorgon. OBS! Det är något fel på min mobil, den stänger av sig själv och säger "sätt i simkortet" hela tiden, trots att det sitter i. Så om du är sen eller så så väntar jag, svarar jag inte på moblen så beror det på att den lagt av igen.
Ha det så trevligt ni andra också som ska ses imorgon!!
Lillen: jag fick ditt sms, men nu är mobilen död igen. Kom om du kommer, hoppas att lill-lillen är frisk i magen!
Pippil8, ja, när de ställer sig upp blir det svårare, jag skriver under på det - Alvin ställer sig ofta upp, ibland känns det som att han gör det i sömnen, för om man komme rin, lägger ner honom så somnar han direkt på en sekund. Men han fattar inte att han kan lägga sig ner själv... Samma när han sitter upp i sängen, man måste lägga ner honom igen.
Grattis till första avklarade arbetsdagen!
Vi (alltså Dan, jag sitter ju vid datorn) håller på för fullt med att montera upp trappgrinden - inte en sekund för tidigt! Varför börjar man barnsäkra när de redan kan krypa? Jättedumt. Det borde vi gjort typ i somras... (skäms...)
Frill: Grattis du med till första avklarade dagen! Ja, A var glad när han vaknade, helt klart var det tröttgnäll innan.
Just det! Måste bara slå ett slag för bibliotek! Idag var vi på bibblan och lånade en massa böcker. Bland annat "Hitta på!". Alvin fick ett eget lånekort, så gulligt! Men han kunde inte skriva sin namnteckning... Min plan är att låna massor av böcker på bibblan, se vilka som blir favoriter och sedan köpa dem. Barn vill ju läsa samma bok 100 gånger om så då är det ju klokt att äga favoriterna.
Hoppas att ni som fikade hade det trevligt idag! Jag och Swe hade det jättebra på Ikea och småttingarna skötte sig helt exemplariskt (vi hann också fika förresten - nästan 2 timmar inkl lunch)
Nu ska här barnsäkras! Har köpt hörnskydd, lådskydd, fönsterskydd osv... Och trappgrinden kom upp igår.
Fler träffar i veckan kanske? Eller adventsfika nästa vecka?
Om badandet: Alvin badar några gånger i veckan, kanske var annan, var tredje dag? Oftast bara vatten, ibland olja. Är inte heller rädd att han ska halka, vi har halkmatta i badkaret så han sitter stadigt. Och om han badar i lilla badbaljan går det också bra, det är ju halkskydd i den (blåa ikea-baljan). Det som är jobbigt nu är att han ställer sig upp i badkaret hela tiden...
sole: haha vad rolig du är som inte vill skriva vad du lärde Hellur Men jag undrar också hur det går, Hellur?
swe: vad roligt med Fs krypsteg! Nu kommer det att gå undan, när han väl tagit första steget. Tur att du köpte barnsäkringsgrejer igår!
Här har vi helt kapitulerat med eget rum-sovandet, han somnar hos sig och sover där första timmarna... sen när han vaknar får han komma in till oss och sova där, igår redan kl 23. Mysigt som tusan men man vill ju också ha sin säng för sig själv ibland...
Jag instämmer, Viktor kan säga Mamma! Så himla sött Är det förresten fler som säger mamma/pappa eller kanske något annat? Alvin säger inget ännu, mycket joller, som bbababababa och mamamamamama osv men det är inte orden mamma och pappa.
Tack för idag Sole! Fast jag känner mig helt julklappsstressad, så ska det inte vara... det ska ju vara roligt att köpa julklappar! Men det är det inte om man inte vet vad man ska köpa...
J79: Usch vad hemskt, jag förstår att ni är chockade. Cancer brde inte få finnas... har två vänner som förlorat föräldrar i cancer bara iår, och det var också vad min mormor och min farfar dog av.... men precis ALLA känner ju någon som drabbats av det. Usch för den hemska sjukdomen.
Det hade varit jättetrevligt att träffas imorgon! Och komma hem till dig J79 som jag aldrig har varit hos. Men jag bestämde precis med min svärmor att jag & A ska komma dit imorgon för lunch... Hmmm om det blir en eftermiddagsträff kan jag eventuellt komma senare?
sofffy: vilket litet partydjur Ebba är, så länge tror jag nog aldrig att Alvin varit vaken Vad tyckte Ebba om fläskpannkakan då? Kunde hon tugga den?
Hellur: vad skönt att W sover så bra i sitt rum! Vi har tvärtom mot er- jätteenkla läggningar i egna sängen, men sen efter några timmar vill han in till oss...
Lillie74 och Hellur: Hur var det på Andys?
Zul: missade ditt inlägg! Stackars stackars lilla Agnes! Och er! Usch jag förstår att ni är oroliga. Ja du har rätt i att vi ska vara glada som har friska barn. Å jag håller tummarna för att hon blir bra jättesnart och går upp i vikt igen. Stor kram
zul: jag kan ju inte mycket om sånt här (du kan iaf mer) men är det inte så att om hon inte kräkts på 5 timmar så har väl kroppen hunnit ta upp rätt mycket vätska? Du sa ju att hon fått i sig flera dl. Och sen kom massor upp - men det kan ju inte vara ALLT, eftersom tarmarna tar upp vätska och näring hela tiden? eller? Det vet man ju själv hur det är när man är magsjuk, om man kräks tex en gång i halvtimmen så kommer det fortfarande upp trots att man inte druckit däremellan. Det har ju blandats med magsyra. Ursäkta detaljerna! Men jag menar bara att jag tror och hoppas att det inte är så illa att hon behöver dropp, eftersom hon fick behålla vätska i 5 timmar! Kissar hn något?
Hoppas att ni får en bra natt trots allt, jag tänker på lilla Agnes.
Lillen- ja fy på dig som klagar så mycket, i den här tråden får vi ju bara berätta solskenshistorier Nej men jag förstår dig såååå, jag ringer också min man med klag, ringer aldrig på dagarna och säger: "allt är bra och vi har det så kul, så kul!". Man ringer ju mest när det är jobbigt. Vem annars ska dela det jobbiga om inte pappan till ens barn?!
Intressant var det däremot (inte skadeglatt, jag känner sympati) att höra att även AWs SHN-kur kan misslyckas. Har nämligen precis pratat lääänge med D om huruvida vi ska göra den eller inte. Jag slits fram och tillbaka mellan att vilja och inte vilja. Och berättar om Inez och om hur himla bra det gick för er. Fast då kan det alltså bli bakslag- intressant som sagt. Måste tänka lite till på det här. *tänka tänka*