Inlägg från: Lillie74 |Visa alla inlägg
  • Lillie74

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Hej på er!
    Sole, hoppas V bättrar på sig snart! Har hört att förkylning och feber inte är någonting i jämförelse med magsjuka och jag tyckte det var jättejobbigt när F var sjuk.

Pippi, det gick bra i Trosa, jag var ganska "sträng" med vad hon skulle göra och inte göra, kände mig lite som en överbeskyddande polis men det struntar jag i såhär i efterhand. Ang. febernedsättande så gav vi F det i samband med att hon skulle äta, vi märkte att hon fick lite mer matlust då, annars sov hon mest och då gav jag inget.

Pluttens mor, det blev jättefint, färgen såg fin ut tycker jag, klart att det skiftar i olika ljus men det såg i sin helhet väldigt snyggt ut, välgjort så att säga.

F mår bra nu, skönt, dock har nattsömnen inte landat än, eller rättare sagt nåt har förändrats, i natt ville hon amma 3 gånger!!!! Jag höll på att få slag när hon vaknade 1 och var hungrig. Sen har hon väldigt svårt att somna, gråter hysteriskt, M läste i en bok nåt om 8 månadersångest, nån slags separationsångest, ujuj, jobbigt med alla dessa faser.

• Lillie74

Hmm, kryper allas bebisar? F har inte gjort någon antydan till att vilja förflytta sig alls....

Pippi, hoppas E kryar på sig!!!!

Sole, hoppas V kryar på sig!!!

Har hört nåt om att de bygger upp sitt immunförsvar när de är sjuka om det kan vara någon tröst.

F har definitivt ändrat nattsömnen, vaknar en till två gånger och är hungrig och nu räcker inte tuttmaten utan nu måste vi ge henne ersättning också för att hon ska vara nöjd. Det gör vi ju gärna eftersom vi vill att hon ska blir större men jag har svårt att komma ihåg det när jag går upp mitt i natten

Kan inte heller idag tyvärr

• Lillie74

Halloj, jag kanske hinner till Ljunggrens, jag ringer dig Ginger, kanske kommer lite senare bara, måste liksom alla andra vänta in mannen som LOVAT att vara hemma till 18 men man vet aldrig...

Tack Pippi, vad snällt! Jag förstår helt och hållet, jag har fortfarande inte hämtat mig från Fs sjuknätter.

Ska bli jättekul i morgon! Ska också försöka komma ihåg cashen.

• Lillie74

Tror att jag också hinner till Ljunggrens 18:30, ses snart! Tjohooo, va kul det ska bli.

• Lillie74

Tjohooo, ingen som är påloggad??? Vad konstigt
    Tack för i går tjejer! Superkul, verkligen! Blev dock lite trött när vi var därnere så jag bestämde mig för att åka hem när vi gick ut och tog jackan på vägen,  sa därför inte hej då till alla, sorry sorry.

Är lite bakis men kan inte sova så jag gick upp med F som vakna för en halvtimma sen. Kommer nog bli trött senare misstänker jag men då har M fåttt sova lite.

Pippil8, tack SNÄLLA för lånet, den blir perfekt!  Men har E verkligen använt den? I så fall, låg han heeelt stilla då? Den se r så ny och fräsch ut??? Dum fråga kanske men hade han blöja i den?

Som sagt, superkul igår, det måste vi göra om! Hoppas ni får en fin helg!
    Kram

• Lillie74

Ginger, skulle gärna ses i morgon men ska till mina päron på dagen.

Vi har nu vant F med att inte äta på natten, men hon vaknar ca 3-4 gånger varav 2-3 gånger måste nappen stoppas i och 1-2 gånger måste hon vaggas till sömns, men det funkar bra utan mat vilket är skönt på ett sätt men inte ängå inte.

Var på BVC idag på 8 mån. koll och det visade sig att hon bara gått upp 65g på två och en halv vecka Hon har ju i och för sig varit sjuk så det är inte så konstigt men jag blev nästan lite ledsen när jag såg att vågen inte kom över 7000g (6975g). BVC- tanten såg det och visade mig hur hon låg till på den där kurvan egentligen och det visade sig som tut är att hon inte är "onormalt" liten men hon väger ca 1300g mindre än en "standardbebis" på 8 mån. Avvikelsen kan vara ända upp till 2000g tydligen men ändå.....nej, nu måste jag ha i olja, smör och allt fett man kan tänka sig i mat och välling.

Förresten, har någon hittat osaltat smör/margarin? Letade som fasen idag men har inte hittat nåt, varken flytande eller "fast".

• Lillie74

Sole: Haha bomullstussen....

Tack för era uppmuntrande svar! Nu SKA jag inte grämma mig mer.

Det vore ju kul att ses, kan vi inte bestämma en dag nästa vecka? Jag börjar en lista så får vi se om några kan.

Träff tisdag 6/11:
    Lillie 

• Lillie74

Hello!
    Tack för gratulationerna på FB, ni är ju för fina som tar er tid!

ABC, vi slutade ge F mat på natten för drygt en vecka sen, under första natten (som var natten efter vår utekväll) fick M vagga henne till sömns tre gånger och varje gång tog ca 20-30 minuter. Däremellan fick han stoppa in nappen några gånger men det har vi alltid fått göra. Andra natten vaggade jag henne 2 gången ca 10-15 min per gång, tredje natten en gång ca 10 min. Därefter räckte det med att stoppa in nappen.
    OM ni bestämmer er för att prova är mitt råd att ni verkligen ger 110 % och inte "ger upp" och ger mat. Nu kanske ni redan har prövat men jag trodde att det skulle bli en kamp i två veckor men det gick hyfsat bra tycker jag. Tänk på det, inget är omöjligt

Nu håller jag på att stressa omkring med Thailandsresan, allt som ska inhandlas, packas mm. Samtidigt har jag hittat ett radhus som jag vill flytta till och som det är visning på dagen innan vi åker så jag måste ordna med ombud som ska sköta budgivning och ev. kontraktsskrivning, fixa besiktningsman för ev besiktning mm mm För allt måste ske när vi är bortresta, M blir helt matt på mig och vill bara gå och lägga sig och sova i 100 år . Mitt i allt går min mobil sönder för F har slemmat ner den totalt, det fullständigt rann ur den när jag öppnade upp batteriluckan.

Sååå tyvärr hinner jag inte ses i morgon, men jag hoppas att ni får det trevligt och att jag får träffa er när vi kommit hem sen, kanske på nåt glöggmys eller nåt.
    Ha det så bra så länge!
    Kram

• Lillie74

ABC, just det, glömde säga att vi "trycker" i henne välling/ersättning innan läggning. Om inte annat kan du kanske försöka toppa med det efter amningen.

Kanske inte ger så bra tips men nåt kanske är användbart.

• Lillie74

Det är så länge sen vi träffade er och nu ska ni träffas två gånger denna vecka, typiskt.....men vi hoppas att vi får hänga med när vi kommit hem igen för nu åker vi till THAILAND!!!!!! Allt är packat och klart och nu väntar jag bara på att M bytt färdigt på F för sen bär det av.
    Ha det så jättebra allihopa!
    Kram

• Lillie74

Halloj!
    Nu är vi tillbaks igen! Vi kom i och för sig hem i tisdagskväll men det har tagit några dagar att läsa ikapp allt.

Oj vad det har hänt mycket på två veckor, magsjuka, husköp, mammaledigheter som är över, tänder, mens, ändrade sömn- och matrutiner mm, jag ser verkligen fram emot att få se er snart.

Vi har haft det superbra lite kort sammanfattat. F trivdes som fisken i vattnet, dock var ac:n en nödvändighet, främst på nätterna. Resan som jag var mest nervös över gick sådär bra ned och jättebra hem om man säger så. Jag nojjade och tog med burkmat och det är jag så nöjd över nu i efterhand, hade inte varit kul att jaga runt och leta efter det, de thailändska blöjorna är dock helt ok. Ja, ni lär få höra mer sen.

F började åla sig fram för ett par dagar sen, vi har introducerat två lagade mål mat per dag och hon har fortfarande inte fått några tänder. Nattsömnen är sådär, vaknar till flera gånger per natt men det funkar ok ändå. Hon kan också klappa händerna, ibland till och med på "order", hur gulligt som helst. Ja, det var en lägesrapport från oss.

• Lillie74

Just det, glömde skriva att hon nu är uppe i respektfulla 7345 g och 69 cm.

• Lillie74

God första advent allihopa! Vi var på glöggparty igår och åt massor med pepparkakor, lussebullar och gott hemmagjort julgodis, mums mums.

Ja, lycka till på jobbet idag Frill och Pippi.

Kan vi inte bestämma en träff nästa vecka redan nu? Vi skulle kunna vara hemma hos mig då, det kommer bli trångt men finns det hjärterum.... jag föreslår en dag så får vi se om ni kan.

Träff hos Lillie onsdag 12/12

• Lillie74

Ang. i morgon så ses jag gärna så tidigt som möjligt, vi ska till BVC 15.45 sen.

Bianca, fatta hur skönt ni har det, F vaknade typ 140 ggr i natt för att hon tappat nappen, sen vakande hon kl 5 och var hungrig så jag gav henne lite välling (helt emot vad vi bestämt att vi ska göra) men då somna hon om till 7 i alla fall.

Sole, du glömde skriva in dig själv, jag gör det åt dig.

träff tisdag 4/12 norrort:
    Lillie
    Bianca2
    Sole

• Lillie74

LillenLillen och Swe, har ni tagit bort nappen helt eller bara på natten? Har de nåt annat att trösta sig med istället, snuttefilt eller gosedjur t ex?

• Lillie74

Hej och tack för idag! Trevligt att se er igen.

Jag föreslog tidigare en träff hos mig på onsdag nästa vecka men förstår om ni tycker det är lite väl långt ut i förorten åt fel håll dessutom för de flesta av er. Det kanske är bättre att vi håller till i lite mer centralare områden, hoppas ok för dig Sole, som skrev upp dig. Jag ses dock gärna nästa vecka i alla fall, adventsfika lät mysigt Pluttmor.

Det här med att försöka få F att somna utan napp är ingen dans på rosor direkt, igår tog det en timme innan hon somna och sen vaknade hon halv fyra och skrek som aldrig förr, efter 10 minuter fick hon nappen och somna om på 2 röda....ikväll tog det en halvtimme plus att det krävde vaggning innan hon somna....suck.

• Lillie74

Hellur, jag ska också dit idag, vi kanske ses där

• Lillie74

Hmm, skulle också gärna ha kommit till dig i morgon J79 men har redan planer tyvärr...

Var på Andys idag som sagt och det är ju ett bra ställe att vara på om man är några stycken, det finns bra med barnvagnsplatser, micro, skötbord, café med soffor och lekmöjligheter för barn i alla åldrar. Det finns t ex ett utrymme för barn 0-4 år med bollhav, kuddar, ruchtkana mm jag var där med F och hon satt i bollhavet, klättrade lite på kuddarna och åkte lite kana men sen kom det lite större barn och då får man verkligen hålla koll för de "springer över" de små.

Själva outleten var inte mycket att hänga i granen, eller vad tyckte du Hellur?

Zul, hoppas A kryar på sig, en kompis barn tappade också mycket i vikt när hon var sjuk men som tur verkar det som att de går upp ganska snabbt sen när de väl börjar äta/får behålla maten igen.

• Lillie74

Hellur- Nej, det fanns inte så mycket men jag lyckades faktiskt hitta ett par julklappar vilket var bra, de sålde även soldräkter till halva priset. Vi såg det mer som en liten utflykt och ett miljöombyte, min kompis hade aldrig varit där innan så hon tyckte det var kul att se. Vad är det föresten du har skickat i facebook? Jag fick inte upp nåt när jag klickade på det, nyfiken...

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6