Inlägg från: Pippil8 |Visa alla inlägg
  • Pippil8

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Lillie - fyyy vad jobbigt att det tog 2 dagar innan medicinen började verka! Hur länge väntade ni innan ni åkte till läkare? Men skönt att hon äntligen mår bättre! Hur gick det med farmor-firandet när F var så sjuk? Måste ha varit jobbigt?

Emma3 - E har haft feber sedan igår kväll. Var lite, lite snorig i morse, gav nezeril och sedan dess har han inte snorat något alls?! Stackars Leo som är snorig, hoppas att det går åt rätt håll nu.

Nu ska jag gå och lägga mig och vänta på att min stackars lilla älskling ska väcka mig med sitt feber-gnyende.

• Pippil8

Zul - nej, vi har inte varit hos doktor. Bara ringt sjukvårdsrådgivningen och bvc. Hoppas inte bakterie, vill inte han ska behöva antibiotika. Jag håller med ovanstående talare angående att du ska vara borta från A. Hon är ju van att vara med pappa eftersom han är hemma med henne nu, så det går nog jättebra. Du kommer nog längta massor dock...

I natt fick E ipren i stället för alvedon (efter tips från bvc-sköterskan) och det gjorde att han fick sova ett par timmar i sträck i alla fall. Skönt. Han verkar piggare idag men jag vet inte om det beror på ipren eller att han är på väg att bli frisk. Hoppas på det senare. Usch vad orolig man är! I natt när jag hämtade honom första gången så var han så het att jag nästan brände mig på honom - läskigt!

Sole - stackars V, magsjuka är ju jättejobbigt! Hur går det med hans vätskeintag? Måste vara svårt förklara för en så liten att man mååååste dricka även fast det är obehagligt...

TH - du "tecknar" lampa? Kör du babytecken eller? Vi gör det lite lätt, roligt. E förstår inte än, men hoppas att han gör det så småningom.

• Pippil8

Josefin - du är ju jättefin i håret!! Svårt se färgen, men om det är som du beskriver "inte så rött som första bilden och inte så svart som andra bilden" så tror jag det är jättefint!!

E har nu 38.7 men allmäntillståndet är rätt ok. Skulle ni ge febernedsättande då? Eftersom man bara får ge var sjätte timme så "måste" jag ge nu om jag ska kunna ge igen när han ska sova för natten. Hur skulle ni ha gjort?

• Pippil8

Sole - skönt att vätskeersättningen funkar i a f! Har du köpt sån på apoteket? E vill varken äta eller dricka just nu och jag gav ipren men det hjälpte inte mer än att febern sjönk något. Nu sover han i alla fall. Lilla älsklingen.

• Pippil8

Hellur - vad roligt med shopping!! Partykläder alltså?! Då kanske vi får se dem på fredag?

• Pippil8

murgrönan - vad skönt att hon aldrig haft feber! Det är tredje gången E har feber! Undrar vad det kommer sig, jag ammar ju fortafarande och ganska mycket tycker jag?! Jaja, det är väl olika förstås...

TH - kul att du kör babytecken! Har du DVD:n eller kan du av nån annan anledning? Gör du alltid tecknen för de ord du kan när du säger dem? Jag glömmer titt som tätt, bara några jag gör ofta (mamma, pappa, blöja, kaka, vatten typ).

Det var inte dåligt vad ni var kulturella idag Frill & ABC! Vad kul! Själv börjar jag känna mig som i husarrest och i morgon blir jag nog också hemma hela dagen eftersom E fortfarande är väldigt febrig.

• Pippil8

Hellur - känner igen det där med att behöva sociala aktiviteter. Önskar hett att E är frisk i morgon så jag kan hänga på och fika. Men det ser inte så ut och ni vill nog inte att era älsklingar ska få det som E har nu

Sole - huh vad jobbigt med några teskedar vätska åt gången Magsjuka är verkligen vedervärdigt.

Ginger - vad roligt med Gbg-vistelsen då Grattis i efterskott får jag väl säga då som är omodern och inte finns i facebook! Ja, vad gäller på fredag, är det nån som har tänkt sig drink innan? Jag hänger gärna på i så fall!

E ligger och feber-gnyr och pappa buffar honom för sjuttioelfte gången i kväll. Blir nog en lång natt här också.

• Pippil8

Huh! E har 40,5 grader och skrek otröstligt nu på morgonen i minst en halvtimme (har hänt en enda gång förut i hans lilla liv). Måste bara skriva av mig min oro. Sjukvårdsrådgivningen sa att jag skulle ge alvedon (gav ipren kl 02) och vänta till vårdcentralen öppnar. Det känns som en evighet till vårdcentralen öppnar, hoppas bara att det inte är svårt att komma fram på telefon också. Fy farao vilken oro när ens lilla barn är så sjukt!!

Nu har hans pappa buffat honom till sömns och jag törs inte somna om - sååå orolig!

• Pippil8

Rapport från sjukstugan: Spenderat halva dagen på vårdcentralen och andra halvan på Sachsska barnsjukhuset. E hade hög "sänka" så de trodde på urinvägsinfektion. Fick ha plastpåse kring snoppen och vänta-vänta-vänta på att han skulle kissa. Provet visade dock ingen uvi med säkerhet så vi fick remiss till Sachsska. Ny plastpåse på snoppen och vänta-vänta-vänta. Inget kiss. Då gjorde de ett stick genom magen in i urinblåsan (så superläskigt ut!) och hämtade ut urin som fortfarande inte med säkerhet visade på uvi. Fler prover och odling på urinen. Antibiotika direkt till E, för säkerhets skull. Och så ska vi få svar på proverna i morgon el övermorgon. Och ev vidare prover/undersökningar.

Nu har jag kommit hem igen och puuuuh vad orolig man kan vara för sitt lilla barn! Måste säga att jag har känt mig väl omhändertagen hela dagen och att de verkligen tog mig och E på allvar. Nu sover lilla gubben och har fått mer febernedsättande.

Lärde mig en bra sak som ni andra kan ha nytta av om era barn får feber: Eftersom Ipren och Alvedon innehåller olika verksamma substanser och båda får ges var sjätte timme kan man ge den t ex Alvedon kl 8, Ipren kl 11, Alvedon kl 14 osv. Vilket är rätt bra om ens lilla älskling har så här hög feber och vägrar äta. Ipren får ges från 8 kg/6 månader och man ska utgå från vikten när man doserar.

Slut på rapporten! Tack för alla uppmuntrande inlägg idag!! Tur att jag har er!

• Pippil8

Plutten - ja det var barnläkaren på Sachsska som sa det, men även sjuksköterskan på Sjukvårdsrådgivningen sa det i morse. Så det verkar safe.

E kryper inte heller. Han sitter ju väldigt stadigt sedan länge och det gillar han att göra så mycket att det aldrig blir av att ligga på mage och lära sig att rulla runt eller krypa.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6