• Zul

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Swe: typiskt, ni som hade en sån bra natt innan. Man förstår sig inte på dem!

Plutten: japp, så originell var man alltså, Agnes ligger 3:a... Kommer bli jobbigt på dagis!

Imorgon har vi planerat att gå till Bleckan med min kompis o hennes 4-månaders (som är sörre än Agnes!). Men jag vill ju träffa er oxå!! När är det hos dig Sole?

Någon som vet vilken tid Bleckan är?

• Zul

Swe: tack!

Träff tisdag hos sole
    Sole
    Hellur
    J79
    pluttmor
    Swe
    Zul (eventuellt)

• Zul

Sole: jag kommer gärna, men kommer nog inte förrän ca 13, om det funkar? ska jag handla nåt också? Kom på att jag nog inte har din adress...

• Zul

hej flickor! Sitter på Sös med eget rum o ska skriva projekt. Men strax blir det bebislunch hos kompis i Hjorthagen, vill ju inte överanstränga mig... Vill jättegärna komma imorrn, men måste vara på babysim vid 15, så hinner nog inte om jag ska få jobbat lite...

Sole, tack för igår, jättemysigt. Stackare som fick röja upp efter oss.

Vad skönt att läsa att era barn också matvägrar (inte bra, men då är man inte ensam menar jag...). Agnes kniper ihop munnen o kan möjligtvis acceptera Hipps nudlar med tomat. Vet inte hur jag ska göra, om jag ska ge henne ersättn direkt. Sambon är hårdare än jag.

Pippil8: stackars lille E. Spyr han oxå?

• Zul

Hellur: GRATTIS! Vad roligt, har ni letat länge?

Vi har inte börjat med 8-mån-maten än, får se om hon oxå spottar ut bitarna...

Swe: vi kommer inte imorgon, måste jobba lite med projektet fram till babysimmet.

• Zul

Oj, vad alla är sjuka. Krya på er alla stora och små sjuklingar! Kan uppmuntra med att om de har mkt infektioner före de börjar på dagis, slipper de lite mildare undan när de börjar på dagis. Så det kanske är bra att vi vant våra barn vid att träffa varandra, kanske lättare att ta det när en är hemma och är föräldraledig.

Agnes och hennes paps är oxå superförkylda, de ligger hemma. Jag sitter på sös o försöker jobba, men börjar känna att jag oxå får deras förkylning...

Pippil8 o Frill: visst är det blandade känslor att börja jobba! Nu när ni oxå jobbar kanske vi kan hitta på nåt kul (lyxlunch/drink) en lördag i januari! Vi behöver glamour mitt i kräkträsket!

• Zul

Förresten: A skriker så mkt nu. Rakt ut, liksom argt, inte ledset, men ofta! Hon "pratar" mkt också, men de där arga skriken blir jag lite orolig för. Gör era barn så oxå?

Bianca: kul att du är taggad att jobba!

• Zul

Jag ses förresten gärna nästa vecka oxå! Kan mån-tis-ons.

• Zul

Sole: he he, inte så angenämt för öronen var ordet!
    Bra initiativ förresten om lyxlunch. Snälla tag INTE 12 jan, då har jag min examensbal på grand hotel... Jag är så fräck att jag tar bort 12 jan!

5 jan
    sole
    Zul

19 jan
    sole
    Zul

26 jan

• Zul

Björklöv: var köpte du den disktrasan?

HEllur: härligt med ansiktsbeh! Jag var på Sthlm dayspa i måndags faktisdt, utnyttjade äntligen en fotbeh jag fick för typ ett år sen... Det var UNDERBART. Blev inspirerad att göra hemmaspa med badolja, ansiktsmask, fotpeeling...

Jag kan inte heller den 26/1, är i Sälen då ):. Så jag kan oxå bara den 19/1. Hmm, vet inte om vi ska byta dag? Om inte du kan Hellur den 19e kanske man kan ta på söndagen 20e? Men då är det kanske nån annan som inte kan...

• Zul

"Hitta på"-boken har vi med! Anna-Clara Tidholm är BRA enligt min mamma bibliotekarien ; )

Ha en skön helg alla marsmammor! Jag ser fram emot besök av min allra äldsta bästis från Göteborg och hennes dotter Alice, 1 år. Vi får en träning i att barnsäkra tror jag!

• Zul

Hello,
    har haft en lugn dag efter en hektiskt helg på stan med en 15 månaders o min kompis. Var på BVC idag med min lilla goding, hon väger nu 8,7 kg, 70,5 cm lång. Ska nog tejpa henes öron på natten med kirurgtejp, de står ut rätt mkt! Lilla Dumbo... Fick tips att nu kan man ge henne typ det vi äter. Tips var pannkakor, avocado, blodpudding, fiskpinnar utan paneringen, korv... Men - har en känsla av att det blir mest burkar ändå! Lilla Alice fick i hegen en bit knäckebröd i halsen, hon hostade upp den, men läskigt när hon blev helt röd. BVC sa att man inte ska ge dem hårda matbitar de inte kan smälta med saliven och gommen (typ morot, äpple). Bra tips inför framtiden tycker ag.

Hellur: kul att se er på Room i lördags!

Björklöv: va kul med ålningsframsteg! Här sitts det fortfarande mest...

Swe: hmm, jobbigt med sovningen. Vi brukar precis som Sole ge gröt o sen välling ganska tätt inpå inför natten, då sover hon 12 h.

• Zul

Bianca: Oj va lång han e lille A!
    min polare var här med sin lilla Alice.Hon är 7 mån äldre och ville krama o klappa Agnes på huvudet. Dock sa vi fel namn HELA tiden!

Hellur: kul att ni ska styla. Vi har inte börjat med lagad mat än 2 ggr per dag, men nu ger vi stor port gröt ca kl 17-18. Sen ger vi runt 2,2 dl välling vid 19.30.

Ett problem vi har är att vi knockar henne med välling, hon somnar AV den, har inte vant henne att somna UTAN typ mat/att vi ligger bredvid. Har ni tränat på att somna HELT själv?

Sovning: Inte konstigt kanske att de små börjar sova sämre igen. De äldre närmar ju sig 9 mån nu och jag kommer ihåg att jag när jag var gravid fasade för 9-mån-åldern, det stod överallt att de skulle sova sämre då... De lär sig så mkt, börjar ställa sig upp. Dessutom börjar separationsångesten från mamman/pappan.

• Zul

Hellur: glömde säga att hon äter lagad mat till lunch ca 12-13.

• Zul

Swe: ja det kanske är en bra idé, byta ut amning eller välling mot gröt? Känns som de står sig bra på det! Alla barn är ju så olika och man får försöka hitta det som passar just ens eget barn, som sagt... Du kanske bara blir förvirrad av alla andras matvanor...

• Zul

Swe: vet inte, mest som jag fått för mig, det kanske är likvärdigt. Men kolla hur många kcal det är i gröt- resp vällingpulver!

• Zul

Hello,
    har haft ett hemskt dygn. Agnes fick plötsligt hög feber natten till onsdan. PÅ vårdcentraeln samma dag kom det inte fram så mkt, men hon blev sämre, så vi åkte in till Sös igår vid 13. Jag hade dessutom föreläsningar där hela dan... KL 20 (!!!!) var allt klart och det visade sig att hon har lunginflammation. Hemskt! Syns på röntgen. Fick kåvepenin. Hon är piggare idag men fortfarande hög feber. Hon var medtagen igår. Efter alla timmar i skolan o på akuten (de stack dessutom i urinblåsan eftersom kisset inte gick att samla upp...) var jag helt gråtfärdig... Känns bättre idag o hon mår bättre. Men lunginflammation är inte att leka med, o det tar lite längre att läka. Ska ta det riktigt lugnt med henne nu. Undrar hur hon har lyckats få detta!

• Zul

Tack! Nu mår hon bättre, bara 37 grader!

Sole: det låter enormt skönt, framför Idol med vin o bebis somnat! Tror jag ska kolla på Idol oxå. Hoppas Agnes sover lugnare i natt.

• Zul

Lillen: blä för att spy! Åkte du o lillan på magsjuka samtidigt? Jobbigt, att vara sjuk båda.

Pluttmora: jag tänkte oxå på det, tänk om inte penicillin fanns, barn dog väl förr! Fruktansvärt.

Lillie: kan tänka mig att ni haft det underbart där borta! Här har varit riktigt deppnovemberväder.

Agnes är sitt vanliga glada jag igen, och jag har i ärlighetens namn svårt att tänka mig att det var lunginfl, men det var väl det. Hon äter igen, skrattar, leker... Inga tänder här heller! Men hennes pappa fick tydl tänder först vid 10 mån. Hon kryper inte heller, rullar eller hasar bakåt. Hon vill mest ställa sig upp hela tiden.

Nu var det nog ett par veckor sen jag såg er, vore kul! Nästa vecka har jag kurs bara mån-tis, sen projektarbete hemma = chans att lattemamma lite igen! Farligt dock, mitt projekt kommer aldrig bli klart...

• Zul

J79
    Usch vilkjet chockbesked, så ung mormor också.

Här är det kaos. Agnes hade precis börjat hämta sig efter lunginfl igår, så börajde hon kräkas. Diarré oxå. Har inte fått behålla NÅGOT idag hittills, så sitter o ger henne spruta i munnen var 5e minut med vätskeersättning nu. Galet jobbigt. Imorse på akuten trodde de att det var maginfluensa hon blivit smittad av förra gången på akuten. Tycker vi haft extrem otur! Hon har dessutom gått ner 500 g sen i torsdags o ser rätt sjuk ut. Vi är så oroliga! Man får ju tankar på att det kan vara nåt värre. Vi har båda varit låsta vid hemmet i en vecka nu (vågar inte gå ut med henne), känns som ett minne blott att gå på stan o träffa folk. BLÄ!! Var glad när barnen är friska säger jag...

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6