Inlägg från: Lillenlillen |Visa alla inlägg
  • Lillenlillen

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Just det, angående rutiner:

07.30 God morgon!(väckning!), 150 ml välling i vår säng
    09.30 Sova 45 min
    11.00 Lunch
    12.00 Sova 60 min
    14.30 Mellanmål
    15.30 Sova 45 min
    18.00 Middag
    19.00 Pyjamas, 150 ml välling på soffan framför teven
    (Lekstund)
    19.30 God natt!

Nu har vi lyckats hålla schemat med max 10 min diff i tre dygn, förutom ett par uppvaknande igår natt. Får se hur det fortsätter!

kram igen

• Lillenlillen

Sofffy: Instämmer i kören om den goda STARKvinsglöggen, riktigt gott För att inte tala om Tobbes bak, (haha, boring humor..)

Björklöv: 45 minuter verkar vara skarv nu, om vi inte typ är ute och går. Med lite tur vaknar hon till lite fort och ser inte att jag ser henne och då somnar hon igen, men absolut inte i Solna centrum eller annat ställe där det är varmt... Nu börjar Klara komma upp i Inez storlek som sagt, Inez är nog 72 nu och vägen väl c:a 9400 skulle jag gissa... Go Klara, käka på!

Hellur: Kurs... Hos mig, hahahhahaha..... Ska återkomma när jag slutat skratta. Jag har nog minst koll av alla. Lycka till

• Lillenlillen

Plutten: Han är dessutom utbildad lärare(!) Erik säger ja med tillägget "det beror på vad jag får betalt såklart". Hmm, den kapitalistiska sidan vaknade till liv minsann...

Swe: Samma ramsa men han ramsar BARA när han går ut och jag lite när hon bökar för hon bökar mycket mer när jag är därinne av nån anledning.. Han säger alltid åt mig "du ska inte ramsa så mycket, bara bekräfta bla bla bla". Han hör ju på "barnvaktsradion" Tjuvlyssnare...!

Idag har jag bakat en hel låda tryfflar, yum!

• Lillenlillen

Pluttmor: Haha, nä inte jag heller! Vill jobba gratis. Men jag ska faktiskt jobba nu innan jul(!) Sälja svenska delikatesser och julspecialiteter på mässor, Skansen och Stortorget. Jag gör det varje år, väldgt mysigt att stå i stora kjolar och dricka het glögg och sälja nybakt bröd på Skansen om det inte är FÖR kallt! OBS! Ingen får komma och smyga och leta efter mig bland bodarna...!

Bianca: Kom snart innan de är slut :-P

• Lillenlillen

Sååådärja!

Jobbat hela dagen på hovstallet. 10 h utan lunch, tungt pass att börja med när man inte jobbat dagtid på 1,5 år! Tog mig iaf friheten att springa förbi och slänga i mig en gulasch och fick en hel strut full med hembakat godis av en tjej i chokladståndet... En annan muttrade irriterat är jag kvittrade att jag igår bakade preciiiiiis likadana tryfflar som hon sålde till töntigt överpris (80 kr för 10 st som inte ens var nära rund form).

Fick dessutom första mensen since b.p. (before pregnancy) i morse, härligt när man ska jobba 10 h utan rast och har en bajamaja-plastholk som enda toalett och sjutton lager kläder (tänker inte ens försöka beskriva hur hemskt det var att dra av sig allt utomhus, mina ben var som frysta limpor resten av dagen.... BUUUUUUH!)

What a day! Tur att ungen sover som hon gör nu, annars hade jag väl hamnat på hispan för mindre! Nu chèvre-toast med fikonmarmelad, yum

• Lillenlillen

Sole: Försökte att Inez skulle äta gröt själv. Smart mor? Nä.

TH: Vanliga, mörk choklad fast med starkt kaffe och kesella i och kakaorullade, because that's how I like them!

Ni ska få tryfflar när ni kommer hit, it's a promise-promise

• Lillenlillen

Kul att man vaknar upp kl 06 och inte fattar varför... Ställer sig upp, rusar av fortfarande okänd anledning mot badrummet och kaskadkräks på tröskeln in i badrummet, över dörrmattan som ligger precis bredvid... Kräks sen fyra gånger i och över toaletten och två gånger i duschen. Väl tillbaka i sängen inser jag att klockan är 07 och jag skulle ha åkt hemifrån 07.10 för att hinna till Skansen MEN ingen väckarklocka är ställd. Var så vansinnigt trött igår! Vilken tur att jag var sjuk just idag (för att se nåt positivt i helvetet!)

Zul: Hoppas Agnes blir bra nu då! Ushc vad jobbigt med sånna där sjukdomar, speciellt när de får dem första gången och man inte riktigt vet hur man ska veta, om man säger så.

Swe: Det KAN kanske funka om de verkligne hade fått äta själva från början men seriöst, vem orkar torka golven varje dag??

Plutten: Ja, anna Wahlgren har verkligen en förmåga att få en att känna att allt ska vara lätt som en plätt! Men vad gäller sömnen var ju Inez faktiskt det. Men igår natt spydde hon i sängen och hade nog ont i magen även i natt för nu har hon vaknat typ fyra gånger per natt och gnällt och rullat och hållt på... Hoppas det INTE håller i sig!!

Lillie: Välkomna hem! Knappt att jag vill höra hur ni haft det *sol- och badtörstande*

Ginger: Ja, heja Marie men Amanda var grym i Hallelujah igår tyckte jag! Eller så var det bara det att jag tycker den låten är bland de bästa som gjorts!

Sole: Skrattade gått åt dina italienska vanor!

Snart kommer Erik hem från sina föräldrar med barnet, jag har sovit till nu förutom två alvedonstopp....

VILL INTE KRÄKAS, blää! kram!

• Lillenlillen

Idag mår jag bra och har passat på att julpynta lite. I mitt fall handlar det mest om att hänga upp ljusslingor och göra knasiga arrangemang med kulor, dirlanger osv. Allt i vitt, rött har aldrig varit en favvo här.. Men nåt rött blir det väl i granen så småningom

Annars har vi ätit pizza och druckit julmust (traditionellt, va?) när vi tände första ljuset.

Swe: Agreed!

Plutten: Du får lyssna på Jeff Buckley helt enkelt! han är bättre än Jöback men Jöbacks duger om man inte har nån annan.. Jag är OC-skadad (tv-serien) så jag kan bara älska den med Jeff!

Nån annan som sett OC? Vi marathontittade under hela graviditeten, fyra säsonger!

Kram på er i vinter(?)mörkret...

• Lillenlillen

TH: jaa, visst är det mysigt!

Om ramsan du pratar om är Anna Wahlgren-ramsandet så säger vi (när vi går ut ur rummet och Inez är lugn): "Sov så sött när du är trött" fyra gånger och sen avslutar vi med god natt. (Man ska aldrig säga god natt på dagen, för att markera skillnaden mellan dag och natt). Men det hela handlar om att man ska säga samma sak varje gång de ska svoa så de lär sig att det är dags att sova och att allt är som vanligt och de blir trötta av att bara höra ramsan, typ... Krånglig förklaring men du förstår nog

• Lillenlillen

Swe: Ja, men jag tror jag har fastnat lite i "gå-in-och-stanna-för-länge-och-ramsa-för-mycket-och-ungen-blir-bortskämd-träsket".... Så svaret är ja, men ska ramsa varje gång (även om man riskerar att väcka dem) men man ska ju ramsa utifrån, alltså utanför rummet till stor del.. När man får ramsa därinne har jag inte riktigt fattat, men jag vet att jag inte borde göra det så mycket som jag gör :-S

Plutten: Ja, göört! Jeff är bäst! Annars har jag en version när min kusin spelar gitarr och sjunger den som ni kan få höra vid tillfälle :) Han eee så duktig (men vägrar erkänna det, jag snodde inspelningen från hans laptop)

krams

• Lillenlillen

Ang. IKEA: Ska ni åka dit kommunalt med barnvagn och bäääära hem allt junk man hittar? Ambitiöst! Jag vet inte om jag vågar mig på sånt, blir för tungt för buggan... Och om jag ska till IKEA så är ju Barkarby mycket närmare. Och smidigare.... Låt höra, ska ni köpa massa grejer?

Van Veeteren är så mycket tråkigare än Beck, som inte alltid heller är bra.....

• Lillenlillen

Är det ingen som vill ses idag? Jag har tråkigt! Inez sov till 7.30, somnade om till 9.30 (helt emot Anna Wahlgrens principer) och somnade igen 10.30.... Måste vara en protest mot vädret!!

• Lillenlillen

Lillie: Ett tips är att slänga bort nappen! Vi gjorde det och det blev lite småprotestande första natten men sen inget. De sover bättre utan!

Björklöv: Ses gärna!

• Lillenlillen

Man börjar med att buffa OCH ramsa men efter andra natten i kuren så ramsar man bara. Men det vill ju till att man gör allt från början, (det finns en beskrivning för varje natt i fyra nätter) annars blir nog vilket barn som helst frustrerat... Om det nu är Sova hela natten-kuren ni tänker er...?

• Lillenlillen

Plutten: Då är det glapp i luren, när den säger sätt i simkort och stänger av sig alltså. På vissa telefoner kan man vika en bit papper och stoppa mellan kortet och batteriet så det inte glappar. Men det beror ju på vad du har för lur...

Ska ringa läkaren 7.45 imorgon och få en tid så fort som möjligt men risken är att hon är såhär imorgon också och jag vet inte om jag orkar med en gnäll- och bajsavarjekvart-unge på IKEA... Men hör som sagt av mig!

• Lillenlillen

Lillie: Vi tog bort nappen helt men hon blev så svårsövd på dagarna så då gav vi nappen på dagen å hon har haft den då och då på dagen när hon ska sova men saknar den inte på natten, däremot skulle hon kanske somna ännu fortare om hon fick den på kvällen! Men nu somnar hon så bra ändå så det behövs inte.

Swe: vi väntar lite för ibland skriker hon i sömnen (har hört om jättemånga som gör det) och ofta nattar hon om ig själv efter typ två korta skrik.. Men om hon ökar i ljudnivå/frekvens/börjar låta ledsen så går vi in!

• Lillenlillen

Hej tjejer!

Oj, nu har det skrivits mycket sedan jag var inne...

Zul: Jag kan tänka mig hur du känner med sjukdom, Inez har ju varit sjuk i nästan en månad nu och det är först idag som jag vågat mig ut på riktigt. Har varit och träffat folk ett par gånger men jag klarar inte riktigt det där med att gå ut dagen efter hon slutat kräkas/ha diárré som jag har förstått att många gör. Skulle få så dåligt samvete om vi smittade nån med magsjuka! Och lillan har gått ner, alla säger att hon har blivit så smal, men allt är ju såklart relativt. Likt förbaskat går hon ner, saknar aptit och är trött nästan dygnet runt = surt! Men sean igår är hon faktiskt sitt glada själv igen och idag fick jag i en halv burk mat. Känns sjukt att vara glad över det, men det blir ju så när man knappt förväntar sig nåt!

J79: Usch vad tråkigt med E:s gammelmormor. Min mormor och morfar som är precis drygt 70 har i förra veckan fått besked om cancer, lung- och prostata-, allvarliga sådana. Mormor fick sin första dos cellgift idag och det känns helt overkligt...

Ginger: Fritt fram att negga, igår ringde jag och gnällde rekord för min bättre hälft. Det var vädret, cancer, cancer igen, inget jobb, magsjuka, trötthet, sitta inne jämt, vara så sjukt ofräsch och ful som synden mm... Han bokade av sina kunder och kom hem......*dåligt samvete*

Sole: Grattis till mamma!! Inez har aldrig egentligen sagt mamamamamamama utan sa mamma direkt, varför jag inte riktigt vet om hon säger det bara som ett ljud eller att hon faktiskt menar mig?! Men om Erik går och gör nåt med henne och jag är i ett annat rum och hon säger "mamma" så blir hon alltid nöjd när jag kommer.... Men eftersom hon är så mammig som hon är så tar jag inte det som bevis heller Men hon gör iaf ljudet...
    Apropå bad så badar hon ungefär en gång i veckan, men aldrig mer. Hon har aldrig halkat nåt i baljan, som har gummerad botten. Annars duschar hon (oftast med mig) ungefär var tredje dag. Jag tvättar med det jag har närmast, olja, babywash eller ibland lite av min duschcreme, inte jättenoga.

Sofffy: Grattis till rätt lön(?) och avklarade julklappar och julkort. jag gör alltid mina julkort själv så jag blir väl klar med dem lagom till den 23:e eller nåt och julklappar har jag inte ens börjat fundera på..... SUCK. Pussa på nattsuddar-Ebba och säg att hon e kalas fastän hon e mini!

Plutten: Måste säga tvärtom att det var inte alls mysigt i förrgår när vi kapitulerade vid 23 och Inez fick sova hos oss (hon var helt galen och svettig och ja... omöjlig att få att sova i sitt rum). Det slutade med att jag hade nypmärken på halvabröstet, mindre hår på huvudet än innan och klösmärken lite överallt. Samt trött rygg efter att ha sovit som en ostbåge. Buääää!

Nä, nu har jag nog klagat klart? Näää, just det. Jag TAPPADE 740 kronor ur min jackficka igår. FY F*N vad arg man kan bli! Stackars min kära sambo, aldrig ringer jag och berättar nåt bra.

Ska avsluta med det roliga i att Inez nu klappar händerna när någon klappar på teve... Det är ju hejdlöst gulligt!

• Lillenlillen

Eeeh, förlåt att jag berättar om hela livet i ett inlägg

• Lillenlillen

Plutten: Apropå bakslag så BLIR det alltid bakslag när de blir sjuka, metod eller inte. Igår fick hon alltså sova hos oss men inatt sov hon 19.30-06, åt välling och sov till 08.00 så det egentliga omtrevandet av metoden verkar utebli... Men så är det alltså, att det kan behövas varje gång de blir riktigt sjuka! När jag var barnflicka tror jag vi började från början ungefär varje sjätte-sjunde vecka (hon var öronbarn....)

Bianca: Word angående cancer, jä**a skitsjuka! Vad gäller mens så har jag haft min första mens i en vecka och den slutade i morse, kanske därför livet är skit och allt är skit och allt är jä**a skitsjuka och skitallt.

Angående partybebisar så vill jag bara att Inez ska S O V A när vi är på fest... Och anledningen till att jag tar upp det är att vi ska på glöggtapas på lördag kväll och jag hoppas kunna ta med henne till dem och att hon slocknar i deras farstu och sen sooooover heeela natten medan mamma festar //försöker använda mig av the secret-psykologi med positivt tänkande/visualisering av målet...

Och Bianca, det kommer garanterat inte regna i Thailand!

• Lillenlillen

Frill: Ja besked samma vecka. Helt vansinnigt. Och de är inte ens gifta längre så de ringde mamma vid oliks tillfällen samma vecka och berättade. Skitsjuka som sagt!!

Swe: Vad roligt att Sole saknar dig efter en dag när du inte skrivit något..!

En annan sak som gör mig så trött: Inez var jättepigg igår och i förrgår och bajsar inte löst alls och så träffade vi min syster i typ 5 minuter igår och nu ligger hon och kräks. Blir galen, hur ska man veta när de är friska??!! Jag tycker hemmasittande kan vara det mest värdelösa på jorden!!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6