• hejhejhej

Första tiden med nyfödd och syskon på dagis...

Vi har en son på 2,5 år och får ett syskon om några veckor. Hur gjorde ni med stora barnet, var det på dagis fulltid första tiden?
    Jag har funderat lite och man är ju så rädd för att den lille ska bli smittad med något. Förkylningar och magsjuka cirkulerar ju ständigt på hösten....Funderar iallafall på att hålla sonen hemma helt första veckan.
    Hur resonerade/gjorde ni?

• Svar på tråden Första tiden med nyfödd och syskon på dagis...
  • 0Love0

Vår dotter gick ändåpå dagis och sonenkommerändå gå dit,det blri ingen ledighet

• BeccaGrodan

jag har ingen erfarenhet av din situation, iaf inte som förälder men jag jobbar på förskola.

jag tycker ni ska ha storebror hemma en eller kanske tom ett par veckor när lillesyskonet kommer, så ni får lära känna varandra allihopa och så tycker jag det är viktigt att storebror inte kännr sig utanför, varför ska han iväg till förskolan när nya lilla bebisen får vara hemma med mamma (o pappa oxo kanske då). Sen som du säger är det ju inte så kul om storebror drar hem massa basilusker men det är inte det jag tänker på i första hand utan det jag skrev här ovan.. lycka till!

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Netriosa

Det där med sjukdomar har jag inte ens haft en tanke på...men man kan ju bli smittad överallt så det är nog ingen fara.

Men vårt äldsta barn är 4,5 år och fick vara hemma med oss den första veckan för att få bekanta sig med sin lillebror

• zazla

Jag har bf med andra barnet om 5 dagar. Dottern är 1 år och 9 månader och går på dagis 9-14 tre dagar i veckan. Förmodligen så kommer hon få fortsätta med det som vanligt men för att hon tycker att det är kul! Vill hon inte eller om vi bara känner för att stanna hemma och mysa allihopa någon dag så är det så att hon måste. Det känns liksom dumt att rubba hennes rutiner mer än nödvändigt, hon gillar ju att vara på dagis.

• missimi

Vi hade Isabelle då 19 månader hemma i 2 veckor när lillebror kom. Ville ju att allihopa skulle lära känna nya familjemedlemmen

• hejhejhej

Tack för inläggen!
    Ammningen ska ju skydda bra i början också, men man är ju ändå lite orolig. Men stora killen får nog vara hemma minst första veckan med oss iallafall. Pappan är ju också hemma.

Kan man kanske ställa en fråga till...är det nån som varit med om att en nyfödd fått nån "smitta"?
    RS-virus vet jag ju att dom kan få. Men vet nån om dom kan få magsjuka när dom är så små?

• Chaia

Vår dotter kommer att gå sina 30 timmar i veckan när lillasyster kommer.

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • sinnah

jag har tänkt lämna min stora tjej 4år på dagis mest för att hon behöver ju sina kompisar och stimulansen av lek... Själv kommer jag att vara ensam hemma på dagarna då barnens pappa pluggar och missar för mycke om han ska vara hemma o mysa med oss.

Tror barnen mår bra om man inte ruckar mer än nödvändigt på deras rutiner det är ju ändå en stor omställning att bli storasyster/storebror

• Amatea

Vår dotter var 20 månader när lillasyster kom och pappan valde att då vara föräldraledig med henne så att vi alla var hemma tillsammans (jag var ju f-ledig med bebisen). Efter det gick hon sina 15 timmar i veckan. Hade inte pappan varit hemma hade hon nog fått fortsätta sina 15 timmar direkt efter att bebisen kommit hem.

Svar på tråden Första tiden med nyfödd och syskon på dagis...