• Vive

Tvättar ni bebiskläder i Sköljmedel?

Vad ska man göra med bebisens kläder? Tvättar ni dem i något speciellt tvättmedel eller kör ni samma som till vuxna ( jag menar, kör ni typ sensitive/utan doft) samt samma fråga gällande sköljmedel. Vissa luktar ju ganska starkt, hur påverkar det bebben?

• Svar på tråden Tvättar ni bebiskläder i Sköljmedel?
  • Blomman74

Vi har också alltid använt parfymfritt tvättmedel och sköljmedel till babykläderna. Jag tycker att babykläderna luktar gott som de är. Bäbisar ska inte lukta parfym.

Däremot kan jag tycka att mina egna kläder, särskilt handukar och underkläder inte känns rena om jag tvättar dem i parfymfritt tvättmedel.

• EmPet

Man rekommenderar väl parfymfritt till bebisarnas kläder?

• Dalkulla74

Vi använder endast Neutral tvättmedel. Inte ens Neutral sköljmedel tyckte Martins doktor att vi skulle använda då han har problem med eksem.

• Goalie

Använder bara skona parfymfritt till allas kläder. Aldrig sköljmedel. Det enda jag använder sköljmedel till är fleecefiltar, de blir så elektriska annars. Hatar när kläder luktar parfym, tycker inte de känns fräscha då. Där ser man hur olika alla är!

• nancy maria

Det beror ju på vad man tvättar. Handukar, fleese och kläder med syntet i blir inte bra med sköljmedel i. Handukarna mister sin uppsugningsförmåga och vad gäller fleese och syntet så täpper sköljmedlet till porerna i tyget så de mister sin andningsförmåga.

• mapo51

Vi har gått över till parfymfritt (både tvättmedel och sköljmedel), jag orkar inte ha flera olika tvättmedel, så därför har vi bara kulörtvättmedel...
    Sköljmedel använder jag till allting förutom det som absolut inte ska använda det till: fleece, BH:ar (enligt rekommendation från försäljaren på Triumph, regnställ och mirakeltrasor... sen blir det ju ibland lite annat som tvättas tillsammans med det. Fast nu har vi så mjukt vatten så det kanske inte behövs sköljmedel, vi använder halv dos idag.

• Mammanseko

jag tvätatr som vanligt, som innan alltså, och det funkar utmärkt för oss.

• Ananaspaj

Vanligt tvättmedel och sköljmedel, har alltid gjort och ingen har allergier eller så. Visar det sig så får man väl byta sen...

• Teschty
    Vive skrev 2007-09-10 16:45:22 följande:
    Är det bara jag som är tramsig?Jag tycker inte att kläderna luktar rent om man använder oparfymerat tvättmedel och inget sköljmedel.Får väl prova kanske...
    Jag håller med dig... men ärligt talat så har jag inte ens tänkt tanken på att tvätta min bonus sons kläder med annat tvätt/sköljmedel Förvånad
    Har inte heller haft en tanke på att tvätta bebisens grejer med annat medel heller, dåligt av mig kanske att inte ens funderat på det!?
  • Mitt hjärta är hemma

Vive: Det är nog en vanesak. Tycker att det finns parfymerade tvättmedel som gör att kläderna luktar svett, andra som fullkomligen stinker tvättmedels"doft". Men det är väl för att jag är van vid att nytvättade kläder inte luktar något särskilt, framför allt inte parfym. Du är inte tramsig, du är bara van vid en viss sak!

• anettef

Vanligt tvättmedel och vanligt sköljmedel använder jag till både mina och sonens kläder.

• Rigor

Som liten bäbis: Bara flytande tvättmedel utan parfym till sonens kläder samt oparfymerat sköljmedel knappt halva dosen av vardera. Fläckar löste jag upp för hand först och sen in i maskin.

Nu, sonen snart 3 år, fortfarande flytande tvättmedel, eftersom det sköljs ur lättare än pulver, (pulvertvättmedel kan ligga kvar i kläderna och irritera huden!) och en gnutta sköljmedel med parfym.

• Marcupilami

ja, sensitive

dator heter det. datOR...
  • Mollan

Vi har bara använt oparfymerat tvättmedel (neutral, skona eller via sensitive beroende på vilket det är extrapris på) sen första barnet kom för 7 år sen. Sköljmedel använder vi till vissa tvättar, bl a de maskiner där makens skjortor går med för det blir mycket enklare att stryka då. Naturligtvis oparfymerat sköljmedel också!

I början tyckte jag det var konstigt och ovant när det inte luktade parfym, men nu tycker jag det är fräscht utan doft - det luktar bara rent av kläderna. Däremot känner jag hur otroligt starkt det luktar av tvätt som man tvättat med vanligt tvättmedel, t ex på jobbet eller hos mamma. Igår kväll bäddade vi rent med lakan som min snälla mamma tvättat hemma hos sig (tack mamma!!!) och jisses vad de luktade! Man vänjer sig alltså vid parfymfritt. Jag använder i stort sett bara parfymfria hudvårdsprodukter också och min hud har blivit så otroligt mycket bättre!

• Mollan

När barnen var bebisar fick de utslag av kläderna som vi tvättat i sommarstugan med vanligt tvättmedel. De blev alldeles prickiga. Jag vet fler babisar som reagerat så.

• Vive

Jag tror jag nog kommer att köra på som vanligt ändå. Har läst allas olika inlägg och jag tror att vana är vana. Skulle bebben reagera på något får man ändra då. Och som någon sa... "allt medel ska ju sköljas ut ordentligt och därefter ska det ju inte vara farligt".

Har ju även både hund och katt, men tänker inte göra mig av med dem utifall barnet kanske får allergi. Allt sådant får man ta ställning till om det kommer någon dag att bli aktuellt. (Hoppas inte).

• Mitt hjärta är hemma

Sedan är det lite roligt med alla som tvättar oparfymerat för hälsans skull men som sedan sprutar på sig själv massa dyra parfymer. Hellogiskt

Å andra sidan kanske det är extrasmart eftersom parfymen man använder till sin egen kropp då inte störs av tvättmedelstillverkarens parfym...

Lite OT, sorry!

Svar på tråden Tvättar ni bebiskläder i Sköljmedel?