• Bebben

Medicin till bebis med ögoninflammation?

Jag tänkte på det. Min son, 6 månader, har öroninflammation, ögoninflammation och infektion i halsen. Han fick Spektramox idag. Men ingenting för ögonen. Skulle han ha haft det och i så fall vad? Har ni haft en bebis i den åldern med ögoninflammation? Hur botades det? Tack!

• Svar på tråden Medicin till bebis med ögoninflammation?
  • yava

spektramox är ett bredspektra pencilin och tar död på ögonens bakterier oxå men du borde fått en salva kan jag tycka men eftersom du inte fick det så badda ofta med ljummet vatten på ögonen så dom inte klibbar igen för mycket.
    lycka till och krya på er.

Anton 2000 , Elias 2004 , BF dec-07
  • yava

vill bara säga att spektramox är enligt mig en superbra medicin. när mina barn fick den var dom friska lång tid efteråt. nackdelen är att den slår ut hela kroppen så har man otur blir man riktigt sjuk igen kort därefter.

Anton 2000 , Elias 2004 , BF dec-07
  • Bebben

Jag ska hålla mig inne ett tag efter medicinen oxå, eller åtminstone borta från andra barn. Nu är det ju höst så det går så mycket skit som 2-åringen drar hem. Usch, inte kul detta.

• smulan76

Min minste fick ögoninflammation när han var 3 veckor och det höll i sig i 1 månad. I början skulle vi bara rengöra med vatten men det hjälpte inte så sen fick vi 2 olika sorters ögonsalva innan det blev bra. Har även haft ögoninfl. senare också men då har det räckt med vatten.

Det viktigaste är att hålla ögat rent annars är det lätt att varet smittar även det andra ögat (om han nu bara har i det ena) Så tvätta med ljummet vatten ofta och torka utifrån ögat och in mot näsan.

• lurv

Testa och badda hans ögon med kamomillte istället för vatten. fick tipset av min fd svärmor för 20 år sedan. Har fått bort alla ögoninfektioner på mindre än ett dygn och aldrig behövt använda salvor eller ögondroppar.

• Bebben

lurv - Oj vad bra. Hur gör du då? Kokar du upp te och låter det sen svalna? Tack för tipset!

• Bebben

Smulan76 - Denna förkylning har även vår 2-åring haft. Hon fick oxå ögoninflammation i samband med den och Chloromycetin-droppar. Men nu 2 veckor senare har även lille sonen fått samma förkylning oxå han med ögoninflammation i båda ögonen. Vi började med Spektramox igår och det verkar som om den tar även ögoninfektionen för det är bättre idag. Nu hoppas vi bara att vi lyckas hålla smittan intakt så vi inte får den allihop. Puh!!!!

• lurv
    Bebben skrev 2007-09-11 08:50:36 följande:
    lurv - Oj vad bra. Hur gör du då? Kokar du upp te och låter det sen svalna? Tack för tipset!
    Japp! Ta sedan en ny bomullstuss och doppa i teet och badda ögat utifrån och in mot näsroten. Tänk på att aldrig doppa en avänd tuss i teet för då smittar du ner det och då blir du aldrig av med eländet.
Svar på tråden Medicin till bebis med ögoninflammation?