• miem

Måla på tapet med fläckar??

Någon som vet om det funkar att måla på en tapet som det är fläckar på, tapeten är i köket. Det går inte att tvätta bort fläckarna. Under tapeten finns den gamla tapeten.
    Någon som provat eller törs gissa hur det skulle kunna bli?

• Svar på tråden Måla på tapet med fläckar??
  • Honeymother

Du ska nog kunna måla din vägg...Är det fettfläckar det handlar om så skulle jag absolut spackla över dem först, allt för att fettet inte ska kunna tränga ut. Ibland kan det vara lite pilligt med sånt där, men det blir kanonbra resultat. Jag tapetserar aldrig längre utan jag har målat alla mina väggar i huset.

Mindre fläckar av annat ska du kunna måla över precis som vanligt, vad du kan göra är att sandpappra lite på dem. Är du osäker så spackla över allthop, resultatet blir likvärdigt.

Lycka till!!!

• miem

Tack för råden, hade inte tänkt på sandpapper.

• miem

Och absolut inte på spackel....

• Kristina E

Just fettfläckar är väldigt luriga och har man otur tar sig fettet igenom både spackel och färg på sikt och den nya tapeten får fettfläckar. Det finns en speciell färg som stoppar fett. Man behöver ju inte grunda hela rummet med det utan bara dutta på fläckarna. Jag vet inte vad den heter med fråga en målare eller personal på färgvaruhus/bygghandel så vet de nog vad du ska ha.

• Liten Milla

Det går jättebra att måla på!Deta har jag jort ett flertal gånger!
    Det är väldigt viktigt att du spärrar på fläckarna dock.
    Oljefärg ska det vara,det kan du bara ta fläckvis.
    Det finns en spray du kan spraya på oxå :)
    Men viktigt att det är oljefärg & så måste den vara matt
    Då går det kanon bra :) Jag jobbar i färgaffär så jag hoppas jag vet vad jag pratat om haha

Svar på tråden Måla på tapet med fläckar??