• Anonym (undrar)

Utredningshemmet Skogsdungen (umeå)

Är det någon här som känner till det och kan berätta lite kort om det?

• Svar på tråden Utredningshemmet Skogsdungen (umeå)
  • Anonym (undrar)

Har fått rätt mycket info om skogsdungen av dem..
    Men undrar ändå om det finns fler som vet ngt om dem?

• Anonym

Vad exakt är det du vill veta?
    Ring dit och prata med dom istället.

• Mobj
    Anonym skrev 2007-09-15 18:00:42 följande:
    Vad exakt är det du vill veta?Ring dit och prata med dom istället.
    Om man vill ha information om ett utredningshem så är det knappast den offentliga versionen man vill ha. I det här fallet så vet jag att kontakt har agits med kommunen angående hemmet men nu handlar det mer om personliga erfarenheter....hur har du blivit behandlad där, hur har du blivit bemött, vad hände sen osv.
    Din kommentar blir lite som "fråga gärningsmannen" när det handlar om ett övergrepp.....det gör man visserligen men det är viktigare med vittnens version. Anledningen till trådens början ligger i att föreningen har ett flertal ärenden som berör just detta utredningshem och det kan vara bra att se om det bara är de 5 ärendena som det gått snett i eller om det finns fler med liknande historia......och det är givetvis bra att även få kontakt med familjer där det gått "bra" för att få en helhetsbild.
  • Anonym

Gissar att det kan fins fler man att folk inte orka,vågar gå vidare med det eller kanske inte ens vet vart de ska gå vidre med det hela.

• Mobj

Därav tråden.....för det finns en enorm styrka i att inte vara ensam....i att tillsammans hantera problem......i att kunna dela det som gör ont. Min erfarenhet är att om man drabbas av något som är jobbigt.....tex. ett dödsfall så kan man inte komma igenom det ensam....man behöver prata.....och jag utgår ifrån att de flesta som förlorat sina barn eller riskerat att förlora sina barn går igenom ett trauma och behöver någon att prata med....någon som förstår.....känslan av att vara ensam kan vara förödande och om man då träffar andra som varit med om samma sak så känns det lättare.....och det är lättare att kunna öppna sig....därför att om du också sitter i samma båt så dömer du inte mig.....så jag tycker att denna tråd är underbar! Att jag dessutom har full insyn i det arbete som görs i föreningen socialombud gör också att jag vet hur seriöst detta är....och naturligtvis är det inte bara de som varit på skogsdungen som kan höra av sig dit utan alla som haft problem med socialtjänsten eller är intresserade av den typen av frågor.... Det är precis som med den här föreningen.....man söker sig hit på grund av ett intresse......

• mastress

Jag har en vän som bor på Skogsdungen med sina barn, hör rykten om att en som bor på Skogsdungen alltid får sina barn familjehem placerade. Ova sett om det visa sej att om dom ser att hon kan ta hand om barnen., och att som bott på skogsdungen har fått behålla sina barn. Min vän blev placerad på Skogsdungen utan domstolsbeslut. Socialen hade inte fått något domstolsbeslut på att min vän skulle placeras där med sina barn, hon sa till mej att hon skulle daska till barnen om dom inte lydde, men jag sa till henne att hon inte skulle göra det, och sa till henne att det var ett sätt för få henne bli olämplig förklarad som mamma. Fattar inte hur socialen kan säga till en förälder att om ska slå sina barn, när vi har en lag som säger att det är förbjudet att slå barn. Verkar som socialen gör allt för att ta barn ifrån familjer och placera dom i familjehem.

• mr ågren01

Får kalla kårar längs hela ryggraden när jag hör "skogsdungen".
    Jag och min sambo vart tvingade att åka dit på ett studiebesök

vi fick barn för tre månader sedan, sociala har jävlats redan från första start när dom fick veta att vi skulle ha barn,pappan i detta är föredetta missbrukare men missbrukar inte nu sedan han blev pappa, han går på frivilliga drogtester och antabus ,och har upprättat en vårdplan för att bevisa att han är en bra pappa och verkligen vill detta ,mamman i detta har för tre år sedan sökt om familjehem då hennes föredetta pojkvän var dum mot henne men fick avslag från sociala för att detta inte behövdes,och det ser dom nu som ett problem att man inte kan ta hand om ett barn ?  vi har ett underbart hem och våran son mår fantastiskt bra, vi går varje vecka på BVC och väger och mäter honom
    vi är med honom på simhallen, vi har det underbart om inte sociala hade jävlats så mycke och förstört ens mående, man är så maktlös
    vi åkte på skogsdungen på studiebesök bara för att dom hotat att göra tvångshändertagande på våran lille son, när vi kommer på plats med två stycken från social tjänsten får vi dåligt bemötande, hon som skulle ta emot oss gick och kramade hon från sociala, och inte hälsade på oss, när vi kommer in på skogsdungen blir vi erbjudna filtar för att det är så kallt för dom bygger om taket, det lever om så man knappt hör vad dom säger, vem vill ha sitt barn i en sån miljö ? efter vi åkt på skogsdungen fick vi över helgen på oss att tänka, vi träffades på sociala tre dagar senare och dom sa att dom skulle sätta LVU på våran son om sonen och mamman inte åker till skogsdungen, vi vart arga,ledsna och mådde väldigt dåligt, dom ringer senare på dagen och säger att det inte blir någon ansökan om LVU, lyckan var total... men sen sprack lyckan igen, dom hade bara lurat oss, vi fick ännu ett samtal att vi fick en kompromiss att vi skulle få åka hela familjen på skogsdungen annars skulle dom be om polis handräckning för att få iväg mamman och våran lille son, vi har nu två dagar på oss att bestämma hur vi vill göra,
    vi tänker inte sätta våran fot där, vi är bra föräldrar alla runt omkring oss ser det och berömmer oss för våran föräldraroll, dom gör allt för att förstöra för oss splittra oss, vi har läst så himla mycke om skogsdungen och hur hemskt stället är, hur dåligt bemötande man får, är det någon som varit där ? som kan ge oss någon smaskig information om stället som vi kan ha med oss till advokat, det är väldigt brådskande. hjäääälp!!!! all information om stället och hur du/ni upplevt de, dela gärna med er,
    vi vill verkligen inte dit 
    tack på förhand

• mastress

Socialen i Umeå har fyra polisanmälningar, det är bara fortsätta skicka fler polisanmälningar, polisen har vid flera tillfällen ifrågasatt socialen i Umeå och dom kommer snart inte hjälpa socialen i Umeå att hämta barn, från familjer. Har du en bra advokat så kan han göra så att socialen inte får lov att göra något utan beslut från domstol. Socialen måste visa papper på att nämnde domstolen har beslutat att barn ska om hände tas, gäller även om dom ska placera familj på Skogsdungen. Jag kan ta upp detta i ett medlems möte i miljöpartiet om Skogsdungen och socialnämnden kan kolla upp det som sker på skogsdungen, för miljöpartiet har en som sitter i socialnämnden, dom kan tvinga socialen att stänga Skogsdungen. Bästa sättet blir nog snart att låta staten ta över socialtjänsten och inte socialtjänsten låta i komunerna sköta om hände tagande av barn, det innebär att nämnde domstolen läggs ner och att en statlig domstol utser dom om barn ska placeras i familjehem eller inte.. Som det är nu fattar socialen egna beslut och går inte via nämnde domstolen eller någon annan domstol för att placera barn i familjehem, utan deras pedagoger tillsammans med socialchefen dömer.

• behöver hjälp01

Hej mastress, skulle vi på något sätt kunna få kontakt med dig? Har massa frågor, det är brådskande tack på förhand

• mastress

Jag har ingen juridisk utbildning så jag kan inte hjälpa till i juridiska frågor, jag hjälper bara dom som står mej nära och vänner som står mej nära. Det jag kan har jag lärt mej själv och genom erfarenheter med socialen under min uppväxt tid. Jag kan rekomdera att du tar kontakt med nån står dej nära och som har erfarenhet där du bor i din släkt eller bland vänner du har och även tar lärdom av det du genom går nu. Jag vill inte ta på mej för mycket efter som jag är känslig för stress. Jag hjälper den vän som jag hjälper nu för att hon står mej nära och för att jag älskar henne och hennes barn, vill inte se henne från tas sina barn och att dom ska hamna i familjehem som jag gjorde när jag var 16 år tills jag var 18 år. Jag är idag 52 år och jag lär mej hela tiden hur socialen jobbar och hur dom bryter mot lagen. Jag är förtidspensionerad att hjälpa nån jag inte känner gör jag inte. Jag kan säga att jag blev sparkad av min fosterfar när jag bodde i familjehem när jag svimmade i bastun.

Svar på tråden Utredningshemmet Skogsdungen (umeå)