• Valliv­etu
    Äldre 10 Sep 18:48
    10397 visningar
    14 svar
    14
    10397

    infraröd bastu

    Har startat en tråd om detta tidigare, men ingen kunde svara på min fråga då så jag provar igen...

    Har någon provat ir-bastu? Har läst otroligt mycket gott om det, men aldrig hört av någon som provat.

    Så om ni har erfarenheter snälla dela med er för vi funderar på att köpa en.

  • Svar på tråden infraröd bastu
  • Valliv­etu
    Äldre 10 Sep 19:49
    #1

    Ingen som provat? Eller hört talas om det? Sett Du är vad du äter med Kicki D?

  • abnoct­o
    Äldre 11 Sep 12:10
    #2

    Även jag har provat att starta tråd om detta. Skulle vilja veta hur den upplevs och skillnad man upplever i jämförelse med en vanlig.

  • Valliv­etu
    Äldre 11 Sep 14:38
    #3

    Det enda jag kunnat läsa mig till är att man svettas utan att känna sig jättevarm. Men som sagt, vore kul att höra någon som provat.

  • Hädvig­g
    Äldre 11 Sep 14:45
    #4

    jag har provat

    Det känns inte alls när man sitter i den. Det var ett litet träbås jag satt hopkrupen i. Det var inte varmt eller ångade, så man kan utan problem läsa en tidning där. Först mot slutet känns det som om jag blev lite varmare och den verkliga effekten satte in efteråt då jag började svettas. Det kändes som om jag blev genomvarm inifrån och ut.
    Liksom efter ett vanligt bastubesök är det viktigt att dricka mycket vatten, ha med en vattenflaska i bastun och att dircka efteråt också.

  • abnoct­o
    Äldre 11 Sep 15:06
    #5

    Då låter det inte som något man kryper in i kalla vinterkvällar, om man inte känner värmen alls.

  • Hädvig­g
    Äldre 11 Sep 15:36
    #6

    nja, det är väl knappast något man installerar i hemmet?? Eller sätter sig i för värmens skull. Det ska vara bra för allt möjligt, ha hälsofrämjande effekter.

  • Hädvig­g
    Äldre 11 Sep 15:37
    #7

    Dessutom blev man varm _efteråt_

  • Valliv­etu
    Äldre 11 Sep 17:41
    #8

    isviol - Jo det finns faktiskt för hemmbruk. De kostar runt 20.000kr. En investering väl värd sina pengar om den fungerar.

  • Hädvig­g
    Äldre 11 Sep 18:06
    #9

    Ok

    Jag insåg inte att det fanns efterfrågan på hemma-infrarödbastun.

    Just nu kommer jag bara ihåg att den var bra mot celluliter (tänk vilka saker som fastnar i minnet...)

    Du har inte provat själv?

  • abnoct­o
    Äldre 12 Sep 07:38
    #10

    Jag trodde man kunde värma upp sig i vinter i en infraröd bastu men inser att det nog blir fel. Och en vanlig bastu kan vi inte ha i källaren för den alstrar så mycket fukt. Celluliterna får nog leva vidare

  • Valliv­etu
    Äldre 12 Sep 09:04
    #11

    Nej, jag har inte provat själv. Har problem med huden (psoriasis) på underarmarna och bak öronen, så jag tänkte att det vore bra om det verkligen hjälper mot det som de påstår. Sen att man bränner mellan 600-900cal i halvtimmen är ju inget minus direkt

  • Hädvig­g
    Äldre 14 Sep 12:48
    #12

    abnocto

    Tja, man blir ju varm _efteråt_, men det är inte den vanliga bastukänslan när man sitter där.

    Vallivetu

    Hmm, hade glömt att man förbränner kalorier också... kanske jag borde hinta om att vi också ska bygga en?

    Finns det ingenstans i närheten där du kan prova ett par ggr, se om det faktiskt hjälper mot din psoriasis?

  • Valliv­etu
    Äldre 14 Sep 13:09
    #13

    Jo det skulle komma till bomässan här om 2 helger... Vet inte om man får prova, men åtminstone får man ju se hur den ser ut i verkkligheten.

  • Okänd
    Sun 18 Jun 2023 23:14
    #14
    Meddelande borttaget
Svar på tråden infraröd bastu