• Sallybally

Fler som har, eller har haft, ont i magen vid tidig graviditet??

Hej!

Jag är gravid i 8e veckan. Har jätteont i magen, nästan hela tiden, och har haft det så i typ 2 veckor nu.

** Det är INGET missfall på gång.
    ** Det är INGET fel på graviditeten.
    ** Det är inte heller mag-katarr.

Någon annan som också haft ont i magen, i början på sin graviditet???

Smärtan känns ungefär som att man har ätit för mycket, som att man är obehagligt mätt. Har även mycket gaser i magen. Smärtan finns där från det att jag vaknar på morgonen, tills jag somnar på kvällen.

Skitjobbigt!

Ingen vet vad det är för fel. Barnmorskan sa att det kanske kunde vara livmodern som växer, men jag tvivlar på att det ska kännas såhär. Så ont ska det inte göra!

• Svar på tråden Fler som har, eller har haft, ont i magen vid tidig graviditet??
  • Konvaljen

Kan ju göra det hela ännu roligare med att berätta att nu då magen är rätt rejäl så kommer vissa organ i kläm. Tillbringade ett dygn på sjukhus med misstänkt blindtarm, visade sig att det nog var njuren eller någon tarm som hamnat i kläm.

• DIVGRL

Kan berätta det att när du är gravid så är det jättemkt hormoner som produceras. Ett av de hormonerna gör att matsmältningen går väääldigt sakta för att kunna utvinna så mkt näring av din föda. Det är ju visserligen bra men det negativa av det är ju en mättnadskänsla väldigt länge och fler gaser bildas...

Jag hade själv ont i magen...i övre navel området =) Jag tippar själv på att det har med hormonerna att göra!

Grattis till magen =)

• Sallybally

Det gör du rätt i. Fira med en shoppingrunda!

Äntligen redo skrev 2007-09-12 10:56:08 följande:

Sallybally: Jag har aldrig haft magkatarr tidigare men min svägerska tyckte också att det lät som det när jag förklarade symptomen! I vilket fall är jag glad att jag inte känner något som helst symptom i matmagen idag heller! Ska fira med en shoppingrunda i em tror jag! Kram
  • Sallybally

Då är jag inte ensam, och det är antagligen inget fel på mig. Känns skönt.

kramanna skrev 2007-09-12 11:48:06 följande:
    Jag hade jääätteont i början och var tvungen att springa hos läkare många gånger för jag var säker på att något hade gått sönder.Läkarna tänkte göra en titthålsoperation men fick i sista sekunden syn på nånting som visade sej vara ett par småsmå bebisar vilket ju var kul - men ont hade jag nog första 12 veckorna, ibland så att jag bara låg i fosterställning och grät. Inte kul, MEN det gick om
  • Sallybally

Jag har funderat på att köpa sån där vetekudde. Känns det bra när man lägger den på magen?? Dem e ju rätt tunga, så jag tänkte att det tynger på magen om man har den där...
    Jag brukar bada minst en gång om dan, för det hjälper verkligen!

Konvaljen skrev 2007-09-12 11:54:15 följande:
    TSJag hade hemskt ont i magen i början. Först på högra sidan (misstänkt utomkveds), därefter växtvärk som verkligen gjorde skitont. Dessutom blev jag alldeles uppsvälld och gasig och det värkte som attan. Jag gick med en vetevärmare på magen konstant.Tro mig, växtvärk kan göra riktigt, riktigt ont. Är nu i vecka 27 och får lite ryck då och då, som mensvärk fast 100 gånger värre.
  • Sallybally

Ja, jag antar att det är en kombination av allt nytt som händer i kroppen, som gör att man får ont. Hormoner, livmodern som växer m.m...

DIVGRL skrev 2007-09-12 12:01:08 följande:
    Kan berätta det att när du är gravid så är det jättemkt hormoner som produceras. Ett av de hormonerna gör att matsmältningen går väääldigt sakta för att kunna utvinna så mkt näring av din föda. Det är ju visserligen bra men det negativa av det är ju en mättnadskänsla väldigt länge och fler gaser bildas...Jag hade själv ont i magen...i övre navel området =) Jag tippar själv på att det har med hormonerna att göra!Grattis till magen =)
  • Äntligen redo

Vetekudde hjälper verkligen! Jag har haft min i många år (utan att vara gravid)! Den är kanon om man har mensvärk (molvärk i våra fall nu) eller om man helt enkelt bara är frusen. Du värmer den i micron i ca 3 minuter och sen är det klart! Kanon!

• Sallybally
    Äntligen redo skrev 2007-09-13 09:08:20 följande:
    Vetekudde hjälper verkligen! Jag har haft min i många år (utan att vara gravid)! Den är kanon om man har mensvärk (molvärk i våra fall nu) eller om man helt enkelt bara är frusen. Du värmer den i micron i ca 3 minuter och sen är det klart! Kanon!
    Perfekt, då ska jag prova det!
    Omnia vincit amor - Jag älskar min Daniel
  • Sallybally

Men det jag tycker är mest konstigt är att det gör MER ont när jag har ätit. Då gör det jätte-jätteont. Oftast får jag gå och lägga mig, efter maten.

Var det så för er också???

• Sallybally

Läste här i tråden, och en tjej skriver att hon är nu i vecka 27 (Xyra), och berättar att hon fortfarande ibland kan känna ryck av smärta i magen, om jag förstod rätt.

Då blir man lite nervös. Det enda jag har hört at folk som varit gravida är; hur underbart det är, och när jag frågat så säger de flesta att de inte haft ont i magen...

Nu tänker jag såhär; Usch va jobbigt om man ska gå och ha ont i magen från o till i 7 månader framåt... Tills den verkliga smärtan kommer.

MEN, det är ju självklart värt det!!!!

men Aj, aj, aj...

• 3snabba

Jag har haft ont i magen hela graviditeten alla tre gångerna. Inte kul men du får nåt fint i slutänden, om du skaffar en vetekudde så är den även skön att ha på magen när värkarna börjar...

• zasata

jag ah de så trodde det var magkattar men var inte det. vet inte vad det var. men det kom och gick lite sen..

• Äntligen redo

Hej igen!

Ville bara meddela att mitt magont helt och hållet har gått över! Nu i efterhand tror jag att det var en blandning av magkatarr och allmänt magont vid början på graviditeten. Är idag i vecka 10 (9+3) och mår mest illa och är trött bara. Sen gör det inte saken bättre att man åkt på världens förkylning nu istället. Det känns som att man är konstant sjuk för tusan! Hypokondriker!!! Hihi!

• Sallybally
    Äntligen redo skrev 2007-09-19 13:53:38 följande:
    Hej igen!Ville bara meddela att mitt magont helt och hållet har gått över! Nu i efterhand tror jag att det var en blandning av magkatarr och allmänt magont vid början på graviditeten. Är idag i vecka 10 (9+3) och mår mest illa och är trött bara. Sen gör det inte saken bättre att man åkt på världens förkylning nu istället. Det känns som att man är konstant sjuk för tusan! Hypokondriker!!! Hihi!
    Hypokondriker, hehe. Men va skönt att ditt magont har gått över! Det måste vara en otrolig lättnad för dig! Mitt har släppt ganska mycket också, men där är fortfarande en molande, oroskänsla i magen. Jag slutade röka för 5 dagar sen (jag vet, fy fy fy på mig, som inte slutade tidigare) och sen dess har jag nog inte haft jätteont i magen, så det verkar som att det var en kombo av rökning och allt annat... Förstår inte varför jag inte fösökte sluta tidigare, det var liksom inte alls så svårt som jag trodde det skulle vara. Det har varit psykiskt hela jävla tiden. Man har trott att; nä, jag kommer inte klara det, osså har man köpt cigg ändå... Usch fy, fan va skönt att slippa röka!!
Svar på tråden Fler som har, eller har haft, ont i magen vid tidig graviditet??