Inlägg från: FixarFrasse |Visa alla inlägg
  • FixarFrasse

Bästa vitvarorna!

Löjligt mycket har samma komponenter.
    Ta t ex glashällar (spisar), flera väljer SC (Scott Ceran) som leverantör (kolla på er häll så ger jag mig fanken på att många av er har ett SC/Scott Ceran märke någonstans oavsett fabrikat). Spring ut och kolla själv, så ser nog många av er det.

Vad de billigare märken ofta snålar på är t ex isolermaterial, även om de rent funktionellt är lika bra. En lågprisugn t ex får ofta varmare ytor och därmed sämre (=högre) energiförbrukning. Det finns t o m lågprisugnar med utmärkta element där man ska sätta en skyddsplåt i luckan när man kör grillelementet varmt; detta för att inte knapparna ska smälta/bli värmeskadade!

Glöm inte bort energiklassningen. Förutom att du får en billigare drift kan mycket väl maskinen vara längre p g a detta. T ex två kylar med likadana kompressorer kan vara olika länge p g a att den ena måste starta mycket oftare p g a sämre isolering.

De stora/vanliga märken är tämligen likvärdiga. Man kan låta utseendet fälla avgörandet.

• FixarFrasse

Och Marie!
    Jag skulle nog säga tvärtom; anledningen till att Ikea väljer Whirlpool är för att det är bra grejor. Man höjer självmant garantitiden till 5 år om de köps via Ikea. Och tro mig, Ikea vill inte riskera pengar på underleverantörers kvalitet.

• FixarFrasse

Hehe, Marie, ja, jo, har man den åsikten om Ikea och deras kvalitetssäkring blir det mer klart för mig varför du anser att Whirlpool är skit.
    Nu delar ju inte jag den, jag menar att Ikeas globala framgång grundar sig kanske framförallt på kvalitetssäkringar av leverantörer (där man förvisso har möjlighet att välja olika pris/kvalitetsnivåer). Men då hamnar vi i en helt annan diskussion som ni skall få slippa i en "Vitvarutråd".

• FixarFrasse

Ålrajt, ett inlägg till då:

För att förtydliga vad jag menade:
    Farbror Kamprad och co hade aldrig lagt på ytterligare två års garanti utöver standardgarantin ifall man inte varit förvissade om att produkten klarade det, i synnerhet då det inte är en produkt som man har eget producentansvar för. Det var SÅ jag menade om Whirlpool.

Intressant nog är policyn att byta varor helt utan diskussion också ett genidrag i en ytterst medveten strategi; upplevelsen att du får ett oerhört positivt kundservicebemötande. Och detta beror INTE på att det skall vara lätt att byta skit utan för att du skall handla mer eftersom "det är ju så lätt att returnera det" ifall man inte vill ha det. Men +90% returnerar aldrig något, eftersom det är för jobbigt.
    Även 5:- korvar, glass o s v är andra delar av en oerhört medveten strategi man skulle kunna skriva metervis om.
    Intressant nog(?) har jag inte speciellt mycket Ikeaprylar själv (av en ren slump; jag har inget emot dem), men jag kan inte låta bli att vara fascinerad av deras koncept. OCH kvalitetssäkring.

Sorry, kunde inte låta bli

Svar på tråden Bästa vitvarorna!