• mammalollo

Katt+kanin

Jag ville ha en fågel men eftersom vi har katt(han skulle visserligen inte bry sig men jag vill inte ta chansen) så är det inte en bra ide.
    Började prata om kanin...blev helt begeistrad av en liten svart vädurshane för några veckor sedan.
    Han är förmodligen såld men jag blev så "kär" i den.
    Hade kanin när jag bodde hemma och han blev gammal.
    Ni som har kanin och katt(inne) hur går det?
    Hur mycket går ett kaninpaket på?( alltså med kanin,bur och diverse saker.)
    Minns inte om de kommer i box eller om man måste ta den i själva buren?(Har ingen bil så vi måste ta bussen.)
    Tacksam för svar

mammalollo stolt mamma till Maximilian 0307 och Xander 0512
  • Svar på tråden Katt+kanin
  • jennie ellie

Mera mat till katten blir det ju i alla fall...
    Nej jag vet faktiskt inte, men det bör väl gå

• Bondbruden

Jag bodde inneboende hos en familj som hade just en vädur (förmodligen dvärg) och katt. Kaninen sprang allt som oftast lös inomhus och det gick bra. En tid efter att jag flyttat därifrån blev jag tillfrågad om jag kunde passa kaninen när familjen skulle bort. Jag tackade ja. Allt gick bra med vår halvvuxna kattunge tills den dag det regnade ute och jag tog in kaninen från uteburen och han fick springa lös inne. Det dröjde inte många minuter förrän kaninen var ovanpå katten och juckade som besatt... Vi stängde in kaninen i inneburen och tänkte att de får väl bekanta sig med varandra genom galler. Efter en stund öppnade vi igen, katten nyfiken som den är var snart inne i buren och då gick det som tidigare, kaninen ovanpå och juckandes för kung och fosterland! Sedan öppnade vi inte buren mer. Dessutom rev katten kaninen i ena ögat genom med tassen mellan burspjälorna... (inget allvarligt, fick en salva av vetrinären coh det läkte).

Dock har jag hört att det går bra om man kastrerar kaninen.

• Zaria

Tror det beror mycket på katten,en utekatt som är van att jaga (finns tex katter som drar hem harar och dyl) ser nog gärna kaninen som ett byte,medan andra katter inte gör det,hade nog inte vågat lita på katten eller lämna dem utan uppsikt.

Katten är trots allt ett rovdjur och kaninen ett bytesdjur som inte kan försvara sig.

• dekad

Jag tror inte det är några problem! Men det finns ju såklart vissa saker man ska tänka på. T.ex. kan det vara bra att ha kaninen (eller kaninerna, för kaniner ska inte bo ensamma) i ett eget rum så att man kan stänga om den när man inte är hemma. Annars kan katten stressa kaninen om man har otur. Och så ska man alltid ha uppsikt över dom om katten kan komma åt kaninerna (även om det är genom burgallret).

• Abessiniern

Vad jag har läst så kan det gå jättebra. Men att man aldrig ska lita på en vuxen katt tillsammans med en kanin, de ska var under uppsikt om de är lösa och inte lämnas ensamma. En kanin kan lätt ses som ett bytesdjur för en vuxen katt och det kan trigga igång kattens jaktinstinkt, även om katten inte direkt är någon storjägare. Så jag skulle säga att det går bra, men som sagt håll djuren under uppsikt om kaninen ska vara lös.

En kompis till mig fick sin kanin "slaktad" av familjens katter, när kaninen smet från uteburen. Det var dock vuxna katter som bodde på bondgård och var vana att jaga.

Svar på tråden Katt+kanin