• Knott

Smink Smink Smink!

Hej, hoppas att man kan hoppa in här? Det låter som en perfekt tråd för mig och jag har också smugit i bildgalleriet hos några av er.

Kort om mig: 30 år, bor i Sthlm, jobbar som konsult i IT-sektorn. Gift, har en dotter på 2½ och en till knodd på väg. Älskar kläder, hudvård, smink, hårvård, smycken, ... ja allt som gör vardagen lite mer glamorös. Nu när jag är gravid och är lite begränsad på klädfronten har jag gjort en lite större uppdatering än motiverat av sminkväskan för att tillfredsställa shoppingsuget...

Jag har inte läst så långt bakåt i tråden så jag vet inte riktigt vilka frågor ni har avhandlat, men jag är nyfiken på vad ni har för vardagsmake, d v s en vanlig dag på jobbet?

Såhär är min:
    * Foundation
    * Concealer efter behov
    * Eye makeup base
    * Ögonskugga, 1-3 nyanser
    * Ögonpenna (övre fransraden)
    * Fransböj + mascara (övre fransraden)
    * Rouge el. bronzer
    * Ögonbrynsskugga + fixerande gel
    * Lip base
    * Läppstift

Antingen kör jag markerade ögon och diskretare läppar, eller "naturlig" look på ögon och mer dramatisk mun.

Är inte särskilt märkestrogen men MUS skuggor är en klar favorit. En gammal trotjänare som hängt med mig i ganska många år är Lumenes eye makeup base som verkligen gör underverk för hållbarheten på skuggorna, oavsett vilket märke på skugga man använder. Som primer använder jag Estee Lauder Idéalist (under dagcrèmen) som verkligen får huden att se mer jämn ut och porerna mindre.

• Knott

Konichiwa girl: Härligt med stundande bröllop!! Spinner vidare på Linnys förslag, jag använder nämligen Make up Stores flytande foundation och tycker att den är jättebra! Finns två olika, en för lite fetare och en för lite torrare hy. Den använde jag själv när jag gifte mig i maj och lade min egen make

När det gäller mascara behöver inte dyrt vara bra tycker jag. Själv tycker jag att i princip alla mascaror från Maybelline (förutom den i rosa-grön förpackning) är bra. Nivea Beauté har också flera bra varianter med gummiborsta istället för den vanliga borsten, vilket är bra om man vill ha långa och välseparerade fransar som inte klibbar ihop sig. I senaste DV testade de för övrigt årets nya mascaror. På plats 1-6 kom mascaror från "vanliga" märken medan de dyrare (YSL, Elizabeth Arden, Lancôme, Estée Lauder, etc) delade på 7:e plats. Testet finns ännu inte ute på webben men jag kan återge resultatet lite snabbt:
    1. Rimmel Magnif'Eyes Mascara, 90kr
    2. Nivea Beauté Double Black Designer, 145kr
    3. IsaDora Boost Up Mascara, 139kr
    4. Max Factor Masterpiece Max, 155kr
    5. Sans Soucis Thermal Mascara Volume, 215kr
    6. Maybelline Define-a-lash, 135kr

• Knott

He he, vad konstigt det blev... när jag skrev "... och lade min egen make" syftade jag givetvis make-upen, inte mannen jag gifte mig med

• Knott

Nathalie: jag tycker att Lumenes ögonskuggsprimer är kanon men har inte testat MUS. Lumenes är dock väldigt prisvärd, 90:- för en tub som räcker i säkert 1½ år.

Penslar - jag tycker att Kicks har helt OK alternativ om man går på den lite mer exklusiva serien, de är med äkta hår (olika hår beroende på användningsområde). En lite större ögonskuggspensel kostar 90:- om jag minns rätt.

• Knott

De har säkert några, men kanske inte alla varianter. Kolla efter de som har långt grått skaft, det är de som är av äkta hår. Sedan har de ju ännu billigare syntetpenslar såklart, men det gör faktiskt skillnad med äkta hår!!

• Knott

maddie3: tack, ja det känns jättekul att göra det här igen och det ska bli spännande att se hur vår tjej tacklar storasysterrollen! Hoppas du hittar nån bra och prisvärd mascara. Jag är själv lite nyfiken på Rimmels eftersom den kom 1:a, har nog aldrig provat deras mascaror!

Nathalie: jag tycker också att det gör jättestor skillnad med eye primer faktiskt. Men det är säkert lite olika vad man har för hud också, men på mig hamnar skuggan i vecken efter ett tag om jag inte har primern. Dessutom tycker jag att det blir lättare att lägga på skuggan, underlaget blir jämnare och mattare. Vissa kör ju bara foundation och ev. puder på ögonlocken innan de lägger skugga och tycker att det funkar, men det räcker inte för mig i alla fall.

• Knott

konichiwa girl: jag använder Estée Lauders Idéalist, den har ungefär samma funktion (ger jämnare hudton och struktur, minskar synbart porer). Jag tycker att det är tillräckligt och använder inte någon separat primer (utom speciella till ögon och läppar då).

• Knott

Linny: Surt! Mina beställningar från Strawberrynet har fastnat i tullen de senaste typ två åren, varje gång. Men de ersätter ju för tull? Eller lyckades du beställa nu precis under den period då de INTE ersatte för tullavgifter? De har ju ersatt tullavgiften i efterhand länge, men sedan slutade de med det i samband med att de började behöva skicka parfymer separat pga nya säkerhetsregler. Men så för någon vecka sedan fick jag ett mail från dem om att de nu återgår till att ersätta för tullavgifter (och då beställde jag ju givetvis direkt ). Jag fick min första delleverans i fredags och väntar nu på del två som innehåller en parfym jag ska ge bort i julklapp. Hur som helst, nu är det ju bara att faxa in kvittot så sätter de in motsvarande summa som retur på köpet!!

• Knott

Linny: då måste du beställt lite före mig, för nu har de som sagt återgått till att ersätta för tull igen, i alla fall fick jag ett mail där de skriver:
    "From 15-11-2007, we will revert to our old lower pricing structure and will give full refund for any VAT charged to the customer."

• Knott

De kanske inte vill skylta med det så tydligt längre... Men lite synd är det ju, för det kan ju få en att avstå från att beställa bara för att det inte blir så himla mkt billigare när man fått betala tull.

Men tur som sagt att de gör det trots allt!!

Svar på tråden Smink Smink Smink!