Zäta skrev 2007-09-21 23:01:52 följande:
Hej! Hoppas in i tråden här lite snabbt...Ska på fest imorgon och är så kass på att sminka mig, har trist smink och inte tid/råd att köpa nytt.Undrar om ni har tips på hur jag enkelt kan fixa till en snygg sminkning utan att få en kant efter foundation och ett par riktigt snygga ögon!Jag har:FoundationÖgonskuggor i de flesta färger (men skimmriga är bara silver och rosa (har olika nyanser på dem))MascaraPuderRougeSolpuder (en var och hur ska jag göra för att se fräsht brun ut)Kajaler i vit, svart, rosa, grön, blå, silver med lite glitter.Eyeliner svartSka ha på mig:Svarta ballerinaSilvriga/gråa lite glittring leggingsSvart linne + svart kjolOch hur kan jag ha håret? Är riktigt kass på att styla det. det har blivit ganska långt och är tjockt... trivs egentligen bäst i utsläppt, men kanske med nåt extra.Ät tacksam för svar... hoppas att ni orkar hjälpa och kom ihåg att jag inte e så bra på smink!Kanske ska tillägga att jag är blåögd.
Svårt när du inte har ngn bild på dig så man ser bra...
Jag tycker, att om du ska vara relativt svartklädd är det snyggt att plocka upp det i stylingen, utan att det blir tråkigt.
Varför inte platta håret med topparna utåt? Eller en fläta? Gör en sidbena och fläta lite inbakad med hårfästet över pannan och låt den fortsätta ner i håret på sidan. Då är det utsläppt, men lite annorlunda. Flätor är inne iår.
För att inte få en kant efter foundationen gäller helt enkelt att man använder en foundation som är i rätt nyans. Om man inte har det får man fade'a ut den. Lägg t.ex. foundationen ner på halsen med en fuktad svamp, då blir den tunnare.
Bronzer lägger man på kindpen, i panna, käkben o haka. Har du en riktigt stor puderborste så kan du även svepa lite över hela ansiktet. Rouge läggs efteråt på kindbenen och i hårfästet i pannan.
Ögon.
Lägg svart kajal utmed fransraden och sudda den. Välj en ljus skugga du gillar, kanske en guldig (min personliga favorit), lägg svart i globlinjen och sudda ut ordentligt. Om du tittat i mitt galler i kan du se på den bilden 20/9 hur jag lagt den mörkare färgen i globlinjen. Viktigt är att sudda sudda för att inte få några kanter. Har man inga bra penslar så fungerar tops alldeles utmärkt.
Sätt lite lipgloss på läpparna.