Smink Smink Smink!
Linny: "exfoliering (utan sång)" - ??? You lost me. Que?
Linny: "exfoliering (utan sång)" - ??? You lost me. Que?
Sen jag joinade har det mest varit prat om smink, men jag är lite nyfiken på vad ni använder för hudvård? Hudvårdsprodukter är en av mina stora laster och jag har gått igenom ganska många olika märken. Har svårt att vara trogen även om jag är nöjd, det är ju alltid kul att prova ngt nytt...
Jag går nu precis över från Biotherm till Estée Lauder, ska bli spännande att se hur deras hudvård är. Har kört med Idéalist ett tag under hudcrèmen och är hittills väldigt nöjd med resultatet, så det blir spännande att se hur det blir när jag byter ut alla produkter.
Andra märken som jag testat är bl a:
Decléor: återkommer till regelbundet, älskar deras produkter och hur de doftar, men det är lite pricey... Strawberrynet underlättare ju dock. Decléor är nog trots allt min all-time-favourite, har aldrig med några andra produkter upplevt så tydliga skillnader i hur min hy mår.
Dermalogica: gjorde absolut inga underverk med min hy. Doftar dessutom inte alls särskilt gott, och det tycker jag gör mycket för lyxkänslan.
Vichy: helt OK som budgetalternativ! Kändes som att min hy mådde bättre av Vichy än Dermalogica, konstigt nog med tanke på att Dermalogica är salongsprodukter och att jag köpte sådant som jag fick rekommenderat efter behandling och hudanalys.
Biotherm: helt OK men inga underverk. Än så länge ligger det på andraplats efter Decléor.
Apotekets Oliv-serie: var tvungen att testa, gillar doften. Men rengöringen var för stark och torkade ut hyn och krämerna gick liksom inte in i hyn utan lade sig som en hinna ovanpå så att hyn kändes fet och blank (jag har egentligen rätt torr hy).
Lumene (prod. för torr hy): kändes jättebra i början men efter någon månad blev min hy oren, irriterad och röd. Jag skulle nog inte våga prova dessa produkter igen, vet inte vad det var som inte funkade.
Fridapida: Det är fascinerande att ngt som funkar jättebra för en person inte alls funkar för en annan. Det är väl just det allt handlar om, att hitta det som gör "det" för ens egen hud, och man måste nog prova sig fram.
Jag är också lite fixerad vid min hudvård, men jag sjunger inte när jag exfolierar. Kanske får börja med det!
Linny: ja det är ju så himla olika... egentligen kanske man ska ta det som ett gott tecken att produkterna inte luktar så mycket, men jag vet inte... älskar Decléors blommiga dofter. I början när jag precis bytte till Decléor blev jag helt skräckslagen när jag kände hur mycket de luktar, trodde att det skulle vara jättedåligt för hyn, men produkterna är ju inte parfymerade utan de baseras på olika växtextrakt och doftar naturligt. Mmm... Blir alldeles nostalgiskt nu när jag tänker på dem
Men Estée Lauders prod. luktar fräscht också, lite lättare dofter än Decléor. Idéalist är helt underbar - silkeslen och med en lätt doft av citrus - känns jättefräsch!!
... och där kan man väl säga att jag outat min hangup - hur saker och ting luktar Jag tycker t o m att det är viktigt hur läppstift luktar
Linny: jag har känslig och reaktiv hud och har använt den crème som heter Harmonie och den essentiella oljan som heter Rose d'Orient, dessa två produkter tillsammans återfuktar och lugnar reaktiv och känslig hud, funkar verkligen kanon. Sen har de "kit" för fet hy, torr hy, normal hy, och säkert flera med anti-ageing-effekt. Man kan antingen köra olja + crème både dag och natt, eller olja + crème till dag och sedan deras speciella nattbalsam. Jag har lyxat till med det då och då, men tycker generellt att olja + crème ger så pass bra effekt att det räckt att köra det även till natten. Deras rengöringsprodukter är också helt underbara...
Bor du i Sthlm? Personalen vid Decléordisken på Åhléns city är hyfsat kunniga och kan säkert vägleda kring val. Annars gör Stockholm day spa behandlingar med Decléor och då får man ju en hudanalys och rekommenderade produkter.
Fridapida: usch, hönsgödsel, det låter verkligen inte som en trevlig upplevelse!! Förstår verkligen om du i så fall blev lite avskräckt! Måste bara säga att så luktar inte den peeling jag använt från dem, utan den luktar väldigt milt och fräscht, men de har ju ett antal olika...
Fråga om att fukta penseln först: om det inte är löspuderskugga utan "kakpuderskugga" - förstör man inte skuggan om man kladdar i den med blöt pensel? Tänker på hur testskuggor blir i butik när folk varit där och kladdat med fuktiga/feta fingrar, det blir liksom som en hård yta...
Dagens i-landsproblem i makeup-kategorin: jag har testat så mkt ögonskuggor på handryggen (och gnuggat bort med ansiktsservetter i butik) att jag har fått helt fnasig hud på handen!! Weird!
Måste bara tipsa om prisvärda och extremt välsittande ögonskuggor; IsaDoras wet&dry. Jag har bara använt dem torra, de ska tydligen ge mer metalliclook om man applicerar med fuktig pensel. Hur som helst sitter de verkligen som berget, hela dagen. Inga ansamlingar i "vecken" på ögonlocket. Kostar 89:-/st (en färg) och finns i flera riktigt snygga nyanser.
Nu överväger jag för övrigt att inleda köpstopp för mig själv när det gäller mina tre största makeup-laster: ögonskugga, läppstift och nagellack. KAN bara inte låta bli att köpa nytt hela tiden. Vet snart inte vart jag ska göra av alla produkter, eller när jag ska ha tid att använda dem!?
Har ni förresten läst Susanne Ljungs "Stora bok om skönhet"? Om inte kan jag rekommendera att lägga den till julklappsönskelistan. När jag köpte den läste jag den från pärm till pärm och sedan har jag även återkommit till den flera gånger och bläddrat i den för att kolla upp ngt särskilt. Tyckte framför allt att jag lärde mig en hel del om hudvård generellt och vad det egentligen är i crèmeburkarna - verksamma ingredienser, olika typer av produkter (växtbasrade, mineralbaserade, etc), och cosmeceuticals. Hon har också mycket rolig omkringinformation kring märken och produkter. Sedan skriver hon ju en hel del om verktyg, penslar, makeupens grunder etc också.