Inlägg från: Moomin |Visa alla inlägg
  • Moomin

WT-namn??????

idiblons beskrivning är rätt heltäckande. Ett tillägg är att syftet med namnen ofta är att vara unika (Chewin) eller internationella (MELWIN) (MIchelle) osv

• Moomin

Gabriella S skrev 2007-09-12 11:36:28 följande:

Stämmer! Och även familjer som skulle vilja leva så - som inte är riktigt där än, men strävar dit (att skaffa hus på landet o.s.v.) - ger sina barn sådana där "Sörgårdennamn". Har jag märkt. Man kan utläsa mycket om människor strävanden, ideal och drömmar (eller totala avsaknad av sådant) ur barnens namn.
    Precis! Och människor från oika samhällsklasser (socialgrupper) har ju olika framtidsdrömmar för sina barn....
  • Moomin
    Analoga skrev 2007-09-13 13:09:07 följande:
    Så du menar :carl axel = "överklass"cassandra = white trash?
    Tror du att det är en slump att till exempel karaktären "Trashmamman Tabita" I Humorprogrammet Roll on (Mia och Klara) har en dotter som heter Cassandra? Nej, just det.

Ni som vill ha en definition av White trash kan få en hint om ni går in på SVT eller SR och lyssnar/kollar på Trashmamman Tabita.
  • Moomin

Gabriella S skrev 2007-09-13 14:36:37 följande:

Det är knappast heller en slump att huvudpersonen i "Den tatuerade mamman" (som är tatuerad från huvud till fot) heter Marigold. Eller att hennes döttrar heter Dolphin och Star...Om hon hade hetat Elisabeth och hennes barn Sarah och Jane, så hade det s.a.s. varit en heeeeeelt annat historia...
    Det finns fina exempel från verkligheten också. Linda Rosing men barnen Melissa och Kevin tex.
  • Moomin

En liten katt skrev 2007-09-13 14:45:24 följande:

Men visst har hon en Kevin också? Jag tyckte jag höde både Kevin och Cassandra senast.
    Jo men visst. Och tre olika pappor har barnen oxå. Cassandras pappa heter Conny och är bilmek....slump?
  • Moomin

Nej förresten inte Kevin...Robin...med det är ju sak samma

• Moomin

Jag bor i ett område som präglas av människor från den övre medelklassen. Vad heter barnen i min sons sandlåda?

Jo, Filip, Axel, Hugo, Erik, Carl... det är ingen slump. På samma sätt heter flickorna Emma, Klara, Saga, Sara, Matilda...
    Medelklassen viker i pricip inte från de gamla klassiska svenska namnen.

Överklassen snitsar till det med dubbelnamn eller lite fransk stavning/uttal. Underklassen ger sina barn uniiika "anglosaxiska popstjärnenamn". Det är lättare än man tror att placera människor i rätt "grupp".

• Moomin

(Naturligtvis finns det undantag men nu pratar vi i generella termer)

Tänk er dagens föräldrar och deras namn...det är samma sak...

Sophie och Carl-Johan

Malin och Fredrik

Dennis och Sussie

Inte så svårt att gissa vilka smahällsgrupper de där hör hemma...

• Moomin
    heku skrev 2007-09-14 18:50:41 följande:
    men jösses...
    Jössesa allt du vill men det finns statistik och forskning på att olika namn förekommer olika mycket i olika samhällsskikt. Det betyder inte att någon är bättre eller sämre. Bara att vi är olika och har olika smak.
  • Moomin
    heku skrev 2007-09-14 19:33:15 följande:
    moomin? HAr du någon forskining eller ng faktisk satisktik jg kan ta del av?
    Här en länk till en artikel om en forskare.

www.forskolan.net/main.asp&ArticleID=27867&ArticleOutputTemplateID=87&ArticleStateID=2

Det mest kända exemplet är förstås professorn i idéhistoria Ronny Ambjörnsson och hans bok "Mitt namn är Ronny" som handlar om att göra en klassresa och om hur det är att heta Ronny och försöka bli en del av den akademiska världen med ett namn som bär en tydlig arbetarklassprägel.
Svar på tråden WT-namn??????