Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

WT-namn??????

En liten katt skrev 2007-09-12 21:54:29 följande:
    Det här är ju hur komiskt som helst!Uttrycket OOU (ointresserad omedveten underklass) hittades på av Leonor, inlägg 354 i den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-123/m20755818-36.ht...Vem har skrivit det på wikipedia? Wikipedia: sv.wikipedia.org/wiki/White_trashOch tjejer, ange källa när ni klistrar in text från andra sidor. *pekar bakåt*
    så jäkla roligt! och en snygg påminnelse om att ta wikipedia med en nypa salt

Heeeelt OT men liiite kul:
    Heku: Du frågade i min gästbok om Tyramössan var hemtillverkad och det är den. Nu tycker min man att jag ska göra en åt lillasyrran också. när jag skulle svara på din trevliga fråga blev hela skärmen lila Du har spärrat mej.
  • Jalapeno

Ibland är sjukvårdssekretessen synd - jag träffar så många barn med fantastiska porrstjärnenamn där man undrar vad föräldrarna egentligen tänkte. Meeen jag är tyvärr helt förhindrad att delge er.

(jag behandlar naturligtvis inte ungarna eller deras föräldrar olika med avseende på namn. inte ens m.a.p efternamn Detta då jag känner mig upplyst och förmögen att hindra mina omedvetna impulser )

• Jalapeno

Analoga: För mig är det ganska få namn som tydligt säger något om föräldrarnas socioekonomsika bakgrund. Olivia hör inte dit men det gör Carl Axel och Cassandra.

• Jalapeno
    Moomin skrev 2007-09-13 14:30:49 följande:
    Tror du att det är en slump att till exempel karaktären "Trashmamman Tabita" I Humorprogrammet Roll on (Mia och Klara) har en dotter som heter Cassandra? Nej, just det. Ni som vill ha en definition av White trash kan få en hint om ni går in på SVT eller SR och lyssnar/kollar på Trashmamman Tabita.
    haha det visste inte jag. Men man förstår ju valet....
    Jag gillar inte att kalla människor för skräp (trash), men visst menar jag att de flesta Cassandramammor inte tillhör medel eller överklassen
  • Jalapeno

på nåt sätt får man försöka separera diskussionerna lite.

Ja, man är lika mkt värd oavsett vad man heter. Ja, det är hemskt med fördomar (allra värst är fördomar man inte är medveten om). Ja, det är hemskt att se ner på barn pga de namn de fått av sina föräldrar osv osv osv.

Jag tycker däremot att det är roligt att se hur olika grupperingar av människor döper sina barn till olika namn. Mitt stående exempel är Spike. Har ni någonsin stött på en helsvensk "Spike" med föräldrar över 25 år? Vi har fornnordiska namn på våra barn och det har flera av våra vänner också. Det måste finnas gemensamma nämnare. Sånt tycker jag är roligt.

• Jalapeno

det var i en liknande tråd här på familjeliv när jag lärde mej att Linda är ett lika klassiskt kändis-bannamn som Robin Borg. Bara olika kön och olika decennier. Abbornas dotter hette Linda.

• Jalapeno

Japp, och samma sak gäller nog Kevin, iallafall med normal stavning Det är så vanligt att även medelklassen valt namnet. Men jag har däremot mkt svårt att tänka mig Kevin Bernadotte ...

• Jalapeno
    heku skrev 2007-09-14 21:47:27 följande:
    japp, du va blockad, mmhhh! men nu kan du snurra omkring igen...
    din snälla fråga i min gästbok är ju besvarad här så du behöver inte häva blockeringen 
    det var faktiskt lite kul att se hur det såg ut. Hela j-la skärmen blev rosa.
  • Jalapeno
    IHateYourFace skrev 2007-09-23 00:53:19 följande:
    Tycker ni att invandrarna också ska välja svensson namn till sina barn för att inte riskera att de diskrimineras?
    jag har en kollega från mellanöstern som tagit sig ett svenskt för och efternamn. Tänk er Rolf Hansson. Det känns lite väl udda. Men jag förstår honom till viss del. Hade jag flyttat tillbaka till USA had ejag bytt till mitt andranamn sekunden jag klev över gränsen.

Jag ska fråga kollegan vad hans barn heter. Om jag hade flyttat till en annan världsdel hade jag valt namn på mina barn som saknar åäö eller är hopplöst svåruttalade för alla andra än svenskar. Vid flytt till mellanöstern hade barnen hetat tex Sara. Maj, Kim osv vid flytt till sydostasien. Skälet är inte att undvika mobbing. Människor har lättare för att relatera till människor vars namn de kommer ihåg och känner sig bekväma med att säga.
  • Jalapeno
    IHateYourFace skrev 2007-09-25 22:58:37 följande:
    Mhm bytte han för att han tycker svenska namn är så rejäla & vackra tror du? Jag vet att det förekommer. Frågan är vad ni tycker om det?
    när jag skrev "känns lite väl udda" betydde det att jag inte var så speciellt förtjust i hans tilltag.
    resten av mitt inlägg innebar att jag skulle själv byta namn av praktiska skäl. Det var underförstått att jag antog att han gjorde samma sak.
  • Jalapeno
    IHateYourFace skrev 2007-09-25 23:20:26 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2007-09-25 23:06:24 följande: Jag kanske skulle ha lagt till en smiley efter min första mening? Min poäng var att ja inte tycker man ska behöva "anpassa" sig på det sättet.

så tycker nog de flesta vettiga människor
    Hans riktiga namn var så pass likt "Rolf" att han kallades "Rolf" iallafall. VIlket gör bytet mer begripligt.

Min poäng är att jag har upplevt hur det är att ha ett namn som ingen kommer ihåg, kan uttala eller ens vill uttala. Det är ingen rolig upplevelse. Jag var utbytesstudent i USA och Amerikaner använder ofta förnamnet på den de pratar med. När de inte kan/vill använda ens förnamn blir de osäkra och låter bli att prata med en. Det här var mycket tydligt. När du en gång fått hjälp att uttala ett namn och ändå inte kommer ihåg det känner du dig dum och börjar istället undvika. Det är mänskligt och svårt att få till att vara rasistiskt, diskriminerande osv.

• Jalapeno
    IHateYourFace skrev 2007-10-01 00:10:43 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2007-09-26 09:09:14 följande: Gör folk verkligen det? Jag är tveksam... Om det nu var så likt "Rolf" som du säger. Varför kunde han då inte behålla sitt gamla namn? Visst har jag förståelse för att man vill byta namn om det är så att det bringar obehag. Jag hade inte heller velat komma till Sverige & hetat Anus. Men det är inte samma sak som att (tvingas) välja bort namn för att de inte passar normen.
    Det är upp till dig om du väljer att lita på vad jag säger eller inte. Fint va? Min upplevelse är att så fort amerikanerna kom på mer eller mindre löjliga öknamn på mig kunde de helt plötsligt prata med mig när de petade in det "nya" namnet i varje mening. Irriterande, ja, men mänskligt. 

För att upprepa igen, jag gillar inte min kollegas namnbyte och jag har inte pressat honom på hans skäl. Jag berättade bara fakta. Det är några dussin arabiska doktorer på mitt sjukhus och om bara en har bytt namn kan han knappast varit "tvingad".

Idealet för mig, och här behöver man inte hålla med , är att döpa sina barn till namn som fungerar i både det nya och det gamla landet, samtidigt. Mitt andranamn är klassiskt svenskt av typen, Maria, Elisabet, Anna och skulle fungera perfekt i tex USA och det är fortfarande mitt namn! Att helt byta förnamn som vuxen är att gå väl långt men jag vill inte döma någon som väljer att göra så, förutsatt att det är ett val
Svar på tråden WT-namn??????