WT-namn??????

Heeeelt OT men liiite kul:
Heku: Du frågade i min gästbok om Tyramössan var hemtillverkad och det är den. Nu tycker min man att jag ska göra en åt lillasyrran också. när jag skulle svara på din trevliga fråga blev hela skärmen lila

Ibland är sjukvårdssekretessen synd - jag träffar så många barn med fantastiska porrstjärnenamn där man undrar vad föräldrarna egentligen tänkte. Meeen jag är tyvärr helt förhindrad att delge er.
(jag behandlar naturligtvis inte ungarna eller deras föräldrar olika med avseende på namn. inte ens m.a.p efternamn Detta då jag känner mig upplyst och förmögen att hindra mina omedvetna impulser
)
Analoga: För mig är det ganska få namn som tydligt säger något om föräldrarnas socioekonomsika bakgrund. Olivia hör inte dit men det gör Carl Axel och Cassandra.
på nåt sätt får man försöka separera diskussionerna lite.
Ja, man är lika mkt värd oavsett vad man heter. Ja, det är hemskt med fördomar (allra värst är fördomar man inte är medveten om). Ja, det är hemskt att se ner på barn pga de namn de fått av sina föräldrar osv osv osv.
Jag tycker däremot att det är roligt att se hur olika grupperingar av människor döper sina barn till olika namn. Mitt stående exempel är Spike. Har ni någonsin stött på en helsvensk "Spike" med föräldrar över 25 år? Vi har fornnordiska namn på våra barn och det har flera av våra vänner också. Det måste finnas gemensamma nämnare. Sånt tycker jag är roligt.
Linda
Jonny Conny Sonny är oftast födda på 50-talet
det var i en liknande tråd här på familjeliv när jag lärde mej att Linda är ett lika klassiskt kändis-bannamn som Robin Borg. Bara olika kön och olika decennier. Abbornas dotter hette Linda.
Japp, och samma sak gäller nog Kevin, iallafall med normal stavning Det är så vanligt att även medelklassen valt namnet. Men jag har däremot mkt svårt att tänka mig Kevin Bernadotte ...
Fortsatt helt OT och jag har inte läst ikapp....
Heku: jag är blockad, som fan
grattis bonanza!
så tycker nog de flesta vettiga människor
Hans riktiga namn var så pass likt "Rolf" att han kallades "Rolf" iallafall. VIlket gör bytet mer begripligt.
Min poäng är att jag har upplevt hur det är att ha ett namn som ingen kommer ihåg, kan uttala eller ens vill uttala. Det är ingen rolig upplevelse. Jag var utbytesstudent i USA och Amerikaner använder ofta förnamnet på den de pratar med. När de inte kan/vill använda ens förnamn blir de osäkra och låter bli att prata med en. Det här var mycket tydligt. När du en gång fått hjälp att uttala ett namn och ändå inte kommer ihåg det känner du dig dum och börjar istället undvika. Det är mänskligt och svårt att få till att vara rasistiskt, diskriminerande osv.