heku skrev 2007-09-12 18:23:56 följande:
Det är samma som jag lite har reflekterat över. Har shoppat kläder till pojkarna på hm, lindex och på kappahl. Det små killarna ska ha på sig är stuprörsjeans, döskalletröjjor, alltså coola "rockiga" kläder. Vad ger det för signaler då??? Jag vill att min lille kille ska bli rocker eller?
Skillnaden är väl, att när din son börjar på naturvetenkapliga programmet på gymnasiet så är det inte mamsen som väljer hans kläder längre. Utan han kan välja att klä sig i sådana kläder som ger signaler till lärarna att "det här är en begåvad, ordentlig och skötsam pojke från ett bra hem. Honom ska vi uppmuntra och stötta, för han har förutsättningarna att gå långt".
Men har ni gett honom namnet Cewin, så blir det svårare för honom att byta det... än att byta klädstil, menar jag. Och står det och väger mellan två betyg, så tror jag tyvärr att lärarna tenderar att ge Carl den högre siffran och Cewin den lägre. Av rent omedvetna faktorer. För att de inte tror att Cewin kommer att söka till läkarprogrammet ändå, så han behöver inga toppbetyg.