Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

WT-namn??????

Omedveten står ju för att man inte ens är medveten om att t.ex. namn är klassmarkörer. Man är inte medveten om strukturer i samhället. Denna avsaknad av medvetenhet är i princip cloun i själva oou-begreppet, eftersom man kan vara både o(ut)bildad och underklass men ändå inte vara oou eftersom man har en medvetenhet om strukturer, politik, hur världen fungerar osv.

En typiskt omedveten kommentar är t.ex. "bara för att min son heter Kevin kommer han inte bli kriminell". Det tyder på en total oförmåga att ens förstå diskussionen, man är omedveten om saker och ting.

Underbara älskade...
  • Bonanza
    IHateYourFace skrev 2007-09-14 22:51:40 följande:
    Aha jag förstår hur ni tänker. Men sen finns de ju dom som är väldigt medvetna om sin livsstil & vad som pågår utanför, fast som inte vill leva svensson me villa, volvo & vovve.
    Ja, men då är det ju ett medvetet val och man är därmed inte OOU. Jag brukar säga lite förenklat att om man förstår diskussionerna om wt-namn så är man inte wt.
    Underbara älskade...
  • Bonanza
    heku skrev 2007-09-14 23:09:46 följande:
    Men hur kommer ni som tydligen är inne i WT svängen på att vissa namn är så kallde WT namn, jag menar det finns hur många Kevin, Wilma, Liam, ja jag vet inte allla namn som nämts! Är det så att svensson namn går hem i svensson hem?
    Vissa namn är så tydligt förknippade med en viss "klass" att det är svårt att inte se dem som wt-namn. Kevin, Liam, Vanessa, Cazzandra osv. Som Ronny, Conny och Nettan förr. Men sen finns det de namn som är i gråzonen, som väljs både inom oou, svensson och vanlig medelklass. Såna namn är mer trendnamn, typ Wilma eller Noah. Trendnamn figurerar dock sällan i överklassen.

Och jag har nog aldrig sett en "helsvensk" familj ge sin unge namnet Mohammed, så det är nog inte så vanligt - och därför kan det inte klassificeras eftersom det är så få familjer som gör så.
    Underbara älskade...
  • Bonanza
    heku skrev 2007-09-14 23:20:46 följande:
    men jag kan fortfarande inte fatta att vuxna människor väljer att andvända ett uttryck som Wt namn m.m. Har en kevin och fattar inte TW grejjen.. Wt då? Eller hur....haha
    Nej, själva ordet wt är ju inte så trevligt. Men oou-namn ser jag inget fel med.
    Underbara älskade...
  • Bonanza
    heku skrev 2007-09-14 23:25:05 följande:
    inte jag heller, men jag väljer att kalla dom eller det för alla dom andra...
    Jag förstår inte riktigt vad du menar här.
    Underbara älskade...
  • Bonanza
    PD77 skrev 2007-09-14 23:27:22 följande:
    Bonanza:Hur gick det med namnval. Blev det Lilly?
    Nej, det blev en Emmy! Hon kom ut och såg ut som en sumobrottare (vägde nästan fem kilo) och var mörk i håret och mörka ögon. Då passade hon inte alls i att heta Lilly!
    Underbara älskade...
  • Bonanza

Fortsatt OT: Nej, hon kom ut lätt som en plätt, det var en sjukt enkel förlossning.

Tack för grattis.

Underbara älskade...
Svar på tråden WT-namn??????