Inlägg från: Rosenöga |Visa alla inlägg
  • Rosenöga

WT-namn??????

Gabriella S,
    Du skrev:

"=)Deborah kanske kan hitta någon att gifta sig med som har ett efternamn som passar, men för Cameron och Brandon är det kört för livet..."

Men så behöver det väl inte vara? Cameron och Brandon kan välja kvinnans efternamn om de gifter sig. Eller något annat tjusigt namn som funnits i närmaste släkten. De kan till och med välja ett helt nytt efternamn.

• Rosenöga

Bonanza,
    Du skriver:
    "Jag brukar säga lite förenklat att om man förstår diskussionerna om wt-namn så är man inte wt."

Men att vägra nedklassa eller nedvärdera eller påstå att någon är WT eller OOU på grund av namnet är inte samma som att inte förstå.

Jag tror alla är överens om att det är ingen generell regel utan namnen _kan_ förekomma i andra samhällsklasser än dessa som här kallas WT och OOU. Då blir det väldigt fel att stoppa in alla i samma fack.

Även om det finns namn som är populärare hos vissa grupper så ska man inte tro att alla platsar där.

• Rosenöga

Mina barn har fått latinska namn därför att jag har valt humanistisk inriktning på min utbildning och har intressen i den riktningen. Men det gör mig inte till en högre stående person än andra som har andra förtjänster. Var och en är värdefull på sitt sätt.

• Rosenöga

Undrar om inte alla dessa lustiga smeknamn bland kungliga och andra i högsta toppen tyder på att de i grund och botten hellre valt okonventionella namn än de gamla släktnamn som de tvingas ta?

• Rosenöga

Gabriella S
    inl. 308

Ja, så kan det ju vara. Just så skrev väl Cecilia Hagen. Hennes böcker om fint folk är rolig läsning tycker jag.

• Rosenöga

När man ser på Fl-medlemmarnas namnval är det överraskande många som gett sina barn vad som här kallas WT-namn.

Någon som har en teori vad det kan det bero på? Många yngre här, eller många ointresserade, outbildade...

Om jag t ex ser på namnvalet i landsorten, där jag bor under sommaren, så är det mycket vanligare med namn som Gustav, Karl, Axel och Oskar. Det är namn som var vanliga bland de gamla bondgubbarna och nu får barnbarnen eller barnbarnsbarnen samma namn.

Svar på tråden WT-namn??????