Inlägg från: En liten katt |Visa alla inlägg
  • En liten katt

WT-namn??????

IHateYourFace skrev 2007-09-14 22:00:36 följande:
    En liten katt skrev 2007-09-14 11:07:21 följande:
    Mig kvittar det va man vill kalla de. De läskiga är att de finns människor som dömer andra pga deras namn. Det är helt galet om du frågar mig. Vill Cewin studera till läkare ska han ha samma chans som Carl.
    Oh ja det håller jag med om til hundra procent!

Givetvis ska människor inte dömas! Givetvis ska alla människor ha samma möjligheter!

Det enda jag säger är att namn är klassmarkörer. Kevin signalerar en klasstillhörighet, Carl Philip en annan.

Jag är emot klassamhället. Hur ändrar vi på det? Hur får vi ett klasslöst samhälle? Är det möjligt?
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-09-14 22:02:27 följande:
    En liten katt skrev 2007-09-14 20:53:31 följande:
    Hur tänkte du när du petade in "omedveten" i begreppet oou?
    Jag vet inte heller vad omedveten står för riktigt. Är det att man är outbildad kanske? Outbildad kanske det borde vara!
  • En liten katt

Gabriella S skrev 2007-09-14 22:34:09 följande:

Jag menar, att om jag skulle ha gissat var pojkarna hette, så skulle jag ha gissat på Kevin, Robin, Liam, Texas, Tiger eller något liknande. Och så VAR det två av dom namnen - dom allra vanligaste!
    Hm. Jag hade nog gissat på samma som du. Leon! Icke att förglömma!
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-09-14 22:37:51 följande:
    En liten katt skrev 2007-09-14 22:18:20 följande:
    Ja, ja vet att namn sänder olika signaler. Men de skulle inte vara ett problem om man såg till individen. Cewin kan ju vara minst lika ambitiös & begåvad som Carl, menar ja. Nej, just nu ser de mörkt ut för de klasslösa samhället. Men man behöver ju inte förakta varandra, de är de ja menar
    Nej jag håller verkligen med dig. Och jag är helt övertygad om att Cewin kan vara lika ambitiös som Carl! Och om det står mellan Carl och Cewin, då hejar jag på Cewin!

Hm, jag vet inte hur jag ska förklara hur jag tänker nu... jag är emot det här föraktet du talar om, för det är verkligen vidrigt..men man måste kunna tala om fenomenet för att ge människor ur de "lägre skikten" verktyg att ta sig ur sin situation.

För tyvärr, så tror jag, att Cewin har sämre chanser i en anställningsintervju än Carl.

Tyvärr. jag önskar att det inte vore så, men jag tror att det är så. Precis som att Muhammed har sämre chanser än Carl.

• En liten katt
    LeonLatva skrev 2007-09-14 22:42:36 följande:
    En liten katt skrev 2007-09-14 22:38:35 följande:
    Och vad skulle det va för fel på namnet Leon?
    Jag tycker att Leon är jättefint. Det är inget fel på Leon!

Men jag menar att det är ett namn som inte är vanligt i den övre medelklassen och uppåt. Förlåt.
  • En liten katt
    Bonanza skrev 2007-09-14 22:55:39 följande:
    Ja, men då är det ju ett medvetet val och man är därmed inte OOU. Jag brukar säga lite förenklat att om man förstår diskussionerna om wt-namn så är man inte wt.
    Det där är väldigt sant!
  • En liten katt

Gabriella S skrev 2007-09-14 22:55:31 följande:

Jag trivs faktiskt lika bra på både arbetarklassens, medelklassens och överklassens fester. Det är fördelen med att ha gjort en klassresa som jag har gjort (även om jag kanske svävar lite osäkert mellan klasserna nu igen, efter skilsmässan...), att man passar in överallt. Fast å andra sidan, så kanske man aldrig blir riktigt hemma någonstans...
    Jag trivs i n t e med överklassen. Fy sjutton! Jag avslöjas på en sekund att jag inte är en av dem. Har ingen aning om överklassens koder. Finns det ingen kurs man kan ta?
  • En liten katt

Gabriella S skrev 2007-09-14 23:02:41 följande:

En liten katt skrev 2007-09-14 22:59:06 följande:
    Man kan läsa Margareta Ribbings och Cecilia Hagens böcker om ämnet. Jag avslöjas väl också på så sätt att dom som verkligen är överklass känner till varandra redan. Men jag tror inte att jag gör bort mig, om det är så du menar. Jag vet vilka bestick jag ska ta till vilken rätt och vad klädkoderna betyder. Jag kan konversera på flera språk, och jag kan dansa både Wienervals, foxtrot, slowfox och tango.Men som sagt - visst känner man sig som en katt bland hermelinerna ändå!
    Men ve du hur du ska b e t e dig? Vad du bör tala om? Hur du bör röra dig?
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-09-14 23:07:09 följande:
    En liten katt skrev 2007-09-14 22:46:30 följande:
    ja visst ska man kunnan tala om det. Men hur menar du att de skulle hjälpa människorna i de lägre skikten att ta sig ur sin situation? Genom att välja andra namn?
    Ja. Kanske menar jag så. Eller inte.

Men överklassen är mycket medveten om vilka signaler namn skickar ut.
    Om sk. wt också vore det så skulle man kunna osynliggöra människors bakgrund på så sätt. Då skulle inte namnet längre vara en klassmarkör.

Samtidigt, så säger det upproriska sidan inom mig att överklassens och medelklassens jävla namnregler kan fara och flyga! Men det är i sådana fall min fight att ta....inte mina barns. Därför har jag valt att ge dem namn som smälter in överallt.
  • En liten katt

Gabriella S skrev 2007-09-14 23:08:32 följande:

En liten katt skrev 2007-09-14 23:05:03 följande:
    Ja, det tror jag faktiskt. Det gäller mest att ligga lågt. Att vara vänlig mot alla. Att inte gå på djupet i samtal, och att absolut inte börja prata om pengar, religion, politik eller annat som kan vara känsligt.
    uff, det kan inte jag. Jag skulle trampa i klaveret med en gång. Jag är så revolutionär(när jag har alkohol i kroppen).
  • En liten katt

Gabriella S skrev 2007-09-14 23:15:14 följande:

Röda: Man ska ligga lågt om man inte riktigt hör dit, men ändå är bjuden på en doktorspromovering eller officersbal till exempel. Så att man inte gör bort sig, genom att visa att man inte riktigt vet allting! Så att man inte drar blickarna till sig på något negativt sätt.Politik är känsligt, för att det är väldigt privat vad man röstar på i den klassen. (Även om alla röstar på moderaterna.) Och dom vill så klart inte ha någon kommunistpropaganda eller bråk på sina fester. Pengar pratar man inte om, det är jättetabu hur mycket man tjänar och hur mycket man har i förmögenhet. Eller varifrån man har fått sina pengar. Eller om man inte har dom kvar...Religion - det känsliga där är, att officiellt så hör Kyrkan-Tronen-Kronan ihop för Överklassen. Men vissa som är där kommer att vara judar, och andra ateister... Och ett och annat svart får har konverterat till buddhismen... Det pratar man inte om.
    Allt det där vet jag...ändå känner jag att jag avslöjar mig direkt på något vis...som att jag står fel, eller dricker fel, fel mängd kanske...? eller oratar vid fel tillfälle... eller hostade för högt. Eller skrattade åt fel skämt.
  • En liten katt

Gabriella S skrev 2007-09-14 23:16:47 följande:

Invandrare bildar nog i mångas ögon en egen underklass. WT är den svenska motsvarigheten - "vitt skräp" till skillnad från svart, alltså.
    Precis.
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-09-18 20:27:28 följande:
    Vad heter dina barn?
    Jag har skickat ett privat meddelande till dig.
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-10-04 01:01:11 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-01 13:07:36 följande:
    & de tycker du är helt riktigt?
    Ja tycker inte att det är helt rikigt att invandrare tvingas byta till svenska namn för att få jobb. Men jag tycker inte att det är invandrarnas sak att "stå emot" och behålla sina namn, de måste tänka på sina liv här i Sverige som Sverige ser ut just nu.

Det är samhällets syn på invandrare som måste förändras så att invandrare kan behålla sina namn. Hur det ska gå till? Ja du..
  • En liten katt

Gabriella S skrev 2007-10-06 20:59:47 följande:

En liten katt skrev 2007-10-04 07:14:44 följande:
    Ja, jag håller med! Det där är lite som vissa morsor som inte tillåter sina barn att rätta till skavanker i sitt utseende (typ utstående tänder eller öron), för att "utseendet ska inte spela någon roll". Visst - det BORDE det inte göra. Men det blir ändå BARNET som blir lidande, när 99 procent av alla hans/hennes jämnåriga faktiskt tycker att de där utstående öronen spelar en MYCKET stor (negativ) roll...
    Precis. Man låter barnen ta smällarna för att man känner att man behöver stå upp för nån sorts ideal.
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-10-08 21:31:37 följande:
    En liten katt skrev 2007-10-04 07:14:44 följande:
    Om inte invandrarna står upp för sig själva kommer förmodligen ingen annan göra det heller. Hur svårt kan det vara att acceptera de som är annorlunda? Hela svensson familjen är ju ett enda stort ideal. Rätt utbildning, rätt inkomst, rätt bostadsområde, rätt bil, rätt vänner, rätt åsikter, rätt namn... osv osv. Vem gör egentligen mest skada. Den som valt att ge sitt barn ett annorlunda namn eller den som dömer barnet för att den har ett annorlunda namn?
    Vi har dock inte rätt att kräva av invandrarna att de står upp för sig själva och vi har inte rätt att kritisera dem om de gör val som dessa för att skapa bra liv för sina barn.

Den som dömer barnet gör givetvis den enda skadan, barnet har inte gjort något fel, inte föräldrarna heller av ren princip. Men barnet kommer oundvikligen bli drabbat av det val föräldrarna gjort pga att människor dömer! Det är ju det som är hela problematiken!

Människan kategoriserar och generaliserar som tokar och det hemskaste av allt är att det ligger i vår instinkt, det var en förutsättning för vår överlevnad en gång i tiden. Vem är vän, vem är fiende?

Så ge du dina barn vilka namn du vill, skyll på de andra "de elaka", de som dömer, det har du rätt i! Men det är dina barn som kommer få möta folks fördomar.
  • En liten katt
    IHateYourFace skrev 2007-10-17 01:11:12 följande:
    En liten katt skrev 2007-10-09 07:00:12 följande:
    Jag skulle inte drömma om att kritisera någon för deras namnval. De vore respektlöst. Eftersom du ändå är inne på våra instinker. Förnuft är förhållandevis nytt för oss. Men vi kan ändå kategorisera utan att döma. Varför fortsätter då vissa att bre på de här fördomarna undrar jag. De blir vi ju inte klokare av. Ett steg i helt fel riktning. Jag tycker de är märkligt. Vi kommer inte lösa någonting genom att lära oss undvika en viss typ av namn. För de är ju som vi är överens om, inte de riktiga problemet. & ja. Får jag fler ungar tänker jag självklart ge dom namn vi gillar. Fördomar är jag övertygad om att de kommer få möta oavsett.
    Ja det är klart att det inte är bra att "bre på" fördomar. Men det gör folk uppenbarligen.

Därför skulle jag inte ge mina barn spektakulära namn bara för att.

Du gör som du tror är bäst för dina barn. Jag gör vad jag tror är bäst för mina barn.
Svar på tråden WT-namn??????