spindelskräck
Jag har gått i terapi för min spindelfobi! Rekommenderas verkligen! Jag gillar dom fortfarande inte, men jag kan leva med dom...
Jag har gått i terapi för min spindelfobi! Rekommenderas verkligen! Jag gillar dom fortfarande inte, men jag kan leva med dom...
De första 5 möterna pratade vi om dessa djur, mina känslor när jag ser dom osv... Men sen så småningom så tog psykoterapeuten med sig lilla "Hugo" i en burk. Då fick jag börja med att titta på burken på avstånd, senare hålla i burken, stoppa ner fingret och känna på nätet. Sen tog han upp spindeln och till slut fick jag hålla i "honom".
Detta tog mig en hel vår! Så det gick ju inte så fort! Och många tårar och panikskrik på mötena blev det!
Jag fick remiss till sån terapi, då man ansåg att jag inte kunde leva ett normalt liv med min extrema fobi. Så jag betalade 80 kr per tillfälle. Annars kostar det väl runt 600 per gång!
hmmm, funderar. Jag ringde vårdcentralen först. De sa åt mig att skriva ett brev till psykiatriska öppenvårdskliniken i vår stad. Därifrån ringde de upp mig. Eller om jag fick ett brev, kommer inte ihåg riktigt.
Tycker helt klart du ska göra det! Mitt liv har blivit bättre. Jag leter inte efter spindlar i alla rum längre. Och jag kan gå förbi en spindel... (dock fortfarande inte UNDER en!) Jag kan döda en spindel själv om jag måste. Jag KAN gå iskogen utan vantar, mössa, halsduk och snusnäsduk i ansiktet!
Min omgivning tycker jag är himla duktig på att inte föra rädslan vidare till barnen. Min stora tjej tycker det är jätteintressant med spindlar, så jag verkar ha lyckats bra! Haha. Hör av dig igen om du undrar något! Jag vet vad du går igen om tjejen!