• Lilja84

Bitmärken på sonen

Hittade bitmärken på sonen idag när jag bytte hans blöja , på hans ben , såg dagsfärska ut och jag hade inte märkt något igår .

Nu tänkte jag ju ta upp det här med förskolan eftersom det var 2 märken (ev 3 , det var ett rödflammigt  runt märke brevid dom 2 andra ) på samma ben jag hittade , men hur lägger man fram det hela utan att låta som en arg surkärring , dom är jättebra i övrigt personalen .
    Det var ganska små märken så jag gissar att det är en av dom nya/små barnen på avdelningen (1-3 år ) .

Och nej , jag är inte sur för att ett barn har bitit honom , sånt händer , men jag vill ju inte att det upprepas , det är mest det.

• Svar på tråden Bitmärken på sonen
  • Jii

Fråga bara vänligt så ska du se att ingen tar illa upp. Fråga om de sett nåt, de kan ju ha glömt att berätta. 
    Jag skulle absolut inte ta illa upp om nån förälder frågade mig!

• Lilja84

Kan man be dom hålla mer koll , vill formulera mig rätt helt enkelt .
    Hålla uppsikt , om dom märker att något barn kan vara benägen att bitas .

Jag är inte ute över att peka ut något barn sådär, inget jag har behov  av , men ja så personalen blir medveten om det , inte bara för min sons skull .

• Tulibul

Du som förälder ska inte behöva känna dig som en "surkärring" för att du är orolig över vad som hänt ditt barn. Att få bitmärken är faktiskt ganska allvarligt pga. infektionsrisken och det lidande jag tror barnet känner av smärtan att bli biten. Det är viktigt för personalen att få upp ögonen för vem/vilka det är som biter pga. detta. Det handlar inte om att peka ut något/några barn som "dumma". Små barn förstår sällan att det är så farligt och dumt att bita andra, de är mer intresserad över den reaktion ett bett får. Att tidigt kunna stoppa detta/dessa barn är viktigt för alla parter, barn som föräldrar. Ju tidigare man stoppar ett beteende ju snabbare brukar det kunna lösa sig.

Nästa gång du träffar personalen så kan du på ett trevligt men bestämt sätt tala om att du känner dig orolig för vad som hänt ditt barn. Fråga hur de kan hjälpa ditt barn att inte uppleva detta igen.
    När du står där och känner dig nervös för vad de ska tycka om dig så tänk på att du bara står upp för ditt barns skull. Skulle ditt barn veta vad du gör skulle det tacka dig för att du vågar ge det trygghet och omtanke för att det ska ha det bra.

Lycka till! Det kommer att gå jättebra det där!

• Selmas

Jag har samma erfarenhet när min son var 1 år & två månader. personalen sa att han hade varit otröstlig på dagis & senare på kvällen när vi bytte till pyjamas såg vi detta.

Självklart kunde de inget göra i efterhand, men vetskapen om vad som hänt min son gjorde att de ändrade lite på rutinerna & så var de lite mer uppmärksamma på de andra barnen för att på så vis kunna förhindra att fler blev angripna & bitna.
    Hoppas det går bra för er oxå.
    Mvh Birgitta

Undrens tid är inte förbi!
  • virrpinne

Min dotter har bititbarn på dagis...
    men eftersom hon är som en trasdocka så var det ett sett för henne att säga ifrån..

• Lilja84
    Selmas skrev 2007-09-11 20:54:23 följande:
    Jag har samma erfarenhet när min son var 1 år & två månader. personalen sa att han hade varit otröstlig på dagis & senare på kvällen när vi bytte till pyjamas såg vi detta.Självklart kunde de inget göra i efterhand, men vetskapen om vad som hänt min son gjorde att de ändrade lite på rutinerna & så var de lite mer uppmärksamma på de andra barnen för att på så vis kunna förhindra att fler blev angripna & bitna.Hoppas det går bra för er oxå.Mvh Birgitta
    Men vad bra att dom ändrade rutinerna .
  • Ensan

Berätta vänligt vad du sett! Det förekommer tyvärr att barn på förskolor bits, av olika anledningar. Något av det mest "pinsamma" som personal är när man missat att det hänt, men det går så otroligt fort, att man inte alltid ser det!! Det har tom hänt mig flera gånger att jag suttit bredvid barnet som bitit, men ändå inte hunnit stoppa - så snabbt går det!
    Så var försiktig med att "anklaga" personalen, de gör nog vad de kan för att minimera bitandet, men samtidigt är det viktigt att du berättar vad du sett, så de vet om det!! Öppen dialog är det bästa!

• Rulltrappa

det är absolut ingen överreaktion! en av mina bröder var en riktig gnagare, en gång bet han ett KÖTTSÅR i ryggen på vår syster så att hon inte kunde bada på hela sommaren... jag är livrädd för att få såna barn.

• Lilja84

Jag var där i morse och tog upp  det vid lämningen .
    Sa (med vänlig ton) att han helt enkelt hade bitmärken och jag upptäckte dom igår och då sa dom att dom skulle hålla lite extra koll bara .

Inget mer än så .

Idag = inga bitmärken 

• olssonanncha

Hej jag har inte läst hela tråden men hoppar in med ett inlägg.
    Förra veckan när jag skulle hämta lilla Nellie på dagis så hade hon ett stort utbuktande märke på kinden och jag frågade vad som hänt, men dom visste inte vad som hade hänt.
    Efter en stund när svullnaden lagt sig så syntes över- och underraden av tandmärken.
    Dom bad så mycket om ursäkt osv och jag tyckte precis som många att detär sånt som händer och man kan inte kolla varenda sekund, så vi gick hem och tänkte inte på det mer.
    Dagen efter när jag kom och skulle hämta henne så hade hon ett stort huggmärke över hela näsan.
    Och igen bad dom så mycket om ursäkt fast denna ggn så såg dom vem som gjorde det så att dom kune hålla ögonen på pojken.
    Återigen nästa dag vid lämningen så nämde jag till dom att nu hålla ögonen på han nu så det inte händer igen för då var hon blå både på kinden och näsan.
    Då säger hon surt, det är så med små barn det är sånt man får ta!
    Då blev jag mäkta irriterad och sa att detta inte var något som jag accepterade, mitt barn ska inte komma hem med bitmärken varje dag, det går jag bara inte med på!!!!!

Är det meningen att man ska behöva stå ut med detta?
    Komma och hämta ett barn med bitmärken över hela kroppen som står och gråter, är det något man ska vänja sig vid nu eller.
    Mina barn vet att man inte bits och har aldrig gjort det heller.
    Nellie som är 21 månader vet att bitas är ajabajja, varför kan inte andra föräldrar lära sina barn samma sak?

Långt och drygt, jag vet var bara tvungen att skriva av mig!

• slii
    olssonanncha skrev 2007-09-19 10:16:00 följande:
    Mina barn vet att man inte bits och har aldrig gjort det heller.Nellie som är 21 månader vet att bitas är ajabajja, varför kan inte andra föräldrar lära sina barn samma sak?Långt och drygt, jag vet var bara tvungen att skriva av mig!
    Du ska veta att det är inte roligt att ha "bitarbarn" heller. Jag själv var ett, min äldsta dotter var oxå det...
    Att skylla på föräldrarna som inte är närvarande på dagis är helt fel, det är där personalen brister. Det är dom som är ansvariga under dessa timmar...
  • olssonanncha

JAG MENADE ABSOLUT INTE ATT SKULDBELÄGGA NÅGON FÖRÄLDER, VET ATT MAN ÄR MAKTLÖS ÖVER VISSA SAKER, MEN INTE SKA DOM VILJA ATT DETTA SKA INGÅ I EN NORMAL VARDAG OCH ATT DET SKA ACCEPTERAS OCH TAS LÄTTVINDIGT, DET ÄR JU FAKTISKT FARLIGT MED MÄNNISKOBETT OCH BARNEN SKA JU INTE VARA RÄDDA FÖR ATT GÅ TILL DAGIS OCH BLI BITNA.
    SOM JAG SKREV EN ENGÅNGSFÖRETELSE ÄR EN SAK MEN NÄR DET UPPREPAS SÅ ÄR DET FAKTISKT INTE KUL.
    DÅ FÅR MAN BÖRJA I DEN RÄTTA ÄNDEN OCH BEKÄMPA PROBLEMEN OCH INTE ACCEPTERA DET.
    HOPPAS DU FÖRSTÅR VAD JAG MENAR.

• slii

Självklart, är det som du skriver; inget barn ska behöva vara rädd för att gå till skolan. Och jag förstår att du inte vill skuldbelägga ngn förälder. Tycker det vara lite slappt hanterat av fslpersonalen på erat dagis. Det är dom som är ansvariga för barnens trygghet o säkerhet under fsktimmarna.

• olssonanncha

Ja det känns lite slapphänt av just denna som jag talademed i alla fall, annars är dom toppen, och som sagt man kan inte hålla koll varenda sekund, men när dom vet att detta är ett problem för det är inte bara mitt barn han smaskar på utan även andra, så borde dom ta det mer på allvar.
    Hoppas att det hjälpte att man sa till i alla fall.

• Noklen

Föräldrar ska kunna känns sig trygga när de lämnar sitt barn på förskolan. Barn som bits förekommer lite då och då och ibland är det inte så lätt att veta vilket barn som bits. Barnen kan stå tätt ihop och det räcker att man vänder bort huvudet i 2 sekunder så händer det. Det man MÅSTE göra när bitande förekommer är att observera barnen mer noga och upptäcka vilket barn som bits. Därefter är det punktmarkering som gäller. Ett litet barn förstår inte att det gör ont när det biter sina kompisar och det är personalen som ska se till att den onda cirkeln bryts. Man får avleda barnet när man ser att bitandet är på väg att hända och locka barnet till att göra något annat. Sen kanske även visa hur man kan beröra sina kamrater på ett annat sätt, tex stryka på kinden.
    För mig är det en säkerhetsfråga och det ska lösas!!

♥ Moa 051020 ♥ kotten bf 11/3 -08 ♥
Svar på tråden Bitmärken på sonen