• skogsblomma

Våra matkostnader och andra kostnader, verkar det rimligt?

Jag vill gärna ha era åsikter om vår budget, om ni tycker att vi spenderar normalt mycket pengar, eller om det på något område låter mycket eller lite.

Vårt hushåll består av oss två vuxna och en bebis.
    Vi tycker nog att vi gör av med för mycket pengar varje månad. Men vi ser inte vad de går åt till och tycker inte att vi är särskilt slösaktiga.

Fasta kostnader som hyra, studielån och andra räkningar ligger på ca 9000 kr i månaden och det kan vi ju inte direkt påverka.

Till mathandling och hygienartiklar tycker vi att ca 4000 kr i månaden är en rimlig summa för oss. Vi försöker hålla oss där, men vet inte riktigt om vi egentligen spenderar mer på sådant.

Sedan tar vi varje månad 2000 kr var till egna nöjen, kläder och allt annat "privat".

Dessa summor sammanräknade är vi uppe i 17000 kr i månaden. Men i sjävla verket spenderar vi oftast totalt ca 22000 kr i månaden. Trots att vi tycker att 20000 egentligen är en absolut maxgräns.

De pengarna som överstiger 17000 går bl.a åt till kläder/leksaker till barnet, restaurangbesök, fika, tågresor m.m. Men vi tycker ändå inte att det borde bli så mycket.

Vad tycker ni och hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Våra matkostnader och andra kostnader, verkar det rimligt?
  • Mamma till 3 hjärtan

Spendera de pengar som ni tycker att ni har råd med varje månad... Annars får ni prata om vad ni kan dra ner på... Våra kostnader ligger på ungefär samma som era...

• skogsblomma

Sambon tycker att 4000 kr till mat och sådant redan är i överkant. Jag vet inte vad jag tycker eftersom jag inte har något att jämföra med. Vad ligger era matkostnader på?

• Miss Cee

Jag skulle tro att det går åt betydligt mer på matkontot än 4000kr.

Det är ju även toapapper, diskmedel, tvättmedel etc i den summan. Luncher. Fikabröd. de flesta familjer tror att de lägger mycket mindre på mat/hushållsprodukter än vad de egentligen gör..

• Mamma till 3 hjärtan

Ja jag tror att de ligger på ca 3000-3500 kr varje månad. Å vi är två vuxna å ett litet barn... Sen kanske de bli mer eller mindre vissa månader men ungefär...

• skogsblomma

Jo, det kanske går mycket mer där än man tror. Men sambon ahr liksom fått för sig att maten inte får kosta mer än så. Vi får väl kika närmare på vad som eg. kostar...

• Lainan

Vi trodde att vi lade runt 3-4000 kr i matkostnader, inräknat är då även hygienartiklar som tvättmedel, shampoo osv.

Jag gick under tre månader noggrannt igenom våra kontoutdrag vad som lades på detta konto. Här räknas även med kebab på lördagskvällen osv.

Det landade på knappt 6´000 kr. När vi ex fyller år, går det 1500 extra, samma vid jul osv. Därför för vi varje månad över 6´000 till vårt matkonto - det brukar räcka ganska bra.

Kan tillägga att vi är två vuxna med 3 katter. Iofs äter vi ganska mycket...

Vi har också 2000 kr var i "månadspeng" som ska täcka kläder mm.

Vi har i genomsnitt 12´000 i räkningar och bor i hus. Kolla igenom era räkningar, vissa går det att göra någonting åt. Ex förhandla om boräntan, hitta billigare försäkringar, binda telefon och bredband, förhandla om elpris mm mm.

Vi gick systematiskt igenom våra räkningar och fann att genom att byta elbolag sparade vi in någon tusenlapp om året. Genom att binda bredband och telefon sparade vi in någon tusenlapp osv. När vi var klara hade vi "sparat" 3´500 kr på ett år - vi sänkte månadskostnaden med nästan 300 kr - utan att behöva avstå från något.

• Lainan

Ett tips är att under tre månader handla allt på kortet, alt. föra kassabok. Efter tre månader får man en väldigt bra inblick i vart era pengar hamnar någonstans.

• skogsblomma

Tack så mycket för tipset Lainan!

Vi funderar på något sådant.

Sambon är nu ännu mer upprörd över att inte veta var pengarna tar vägen. Eftersom vi inte bor i villa och inte har någon bil tycker han att 20 000 kr i månaden är en förskräcklig summa att göra av med. Han menar att det för oss medför alldeles för dålig marginal till att så småningom skaffa bil och kanske villa.

• jannej

Börja skriv ner alla utgifter ni har, från minsta tuggumi till dyraste kapitalvara och gör så under ett par månaders tid då ser ni snabbt var alla pengar tar vägen. Se till att inte bara skriva ner klumpsumman från ett kvitto utan skriv ner exakt vad varje vara kostar, på så sätt blir man förhoppningsvis mer prismedveten och lär sig jämföra priser innan man köper något, gör man det kan man i många fall spara en hel del utan att kvaliten på maten blir sämre.

Använd er av tex exell eller en kassabok för att fylla i alla utgifter, exel tycker jag är enklare då man lätt kan räkna ut vilka kostnader man har haft. Likaså kan ni använda er av exel om ni ska göra en budget.

Att jämföra priser innan man köper gör att man i många fall kan spara en hel del, ha som vana att kolla på tex www.pricerunner.com innan ni köper kapitalvaror/elektronik/mobiltelefoner osv. Likaså ska man ha som vana att kolla igenom reklambladen som alla matbutiker skickar ut, då kan man i många fall göra fynd då de alltid brukar ha bra erbjudanden på vissa utvalda produkter, se till att köpa på er mer än ni behöver för tillfället om det är frysvaror/torrvaror/konserver som inte blir förstörda.

Att göra en budget där man lägger in alla inkomster och förväntade utgifter är ett annat bra sätt att få lite koll på sin ekonomi. I den fyller man i alla fasta utgifter som kommer varje månad eller kvartalsvis/årsvis såsom hyra, telefon, försäkringar, mat, resor, bensin, cigaretter/snus osv, helst ska man skriva en som sträcker sig 1 år fram i tiden, eller åtminstone 3-6 månader. På så sätt kan man lättare planera sin ekonomi när man ser vilken månad en viss räkning kommer, då slipper man stå med brallorna nere om en räkning kommer när man minst anar det. När detta är gjort kan man snabbt se vilka inkomster man har samt förväntade utgifter månad för månad och man kan lättare planera sin ekonomi utifrån detta.

Svar på tråden Våra matkostnader och andra kostnader, verkar det rimligt?