Reseförsäkring
Vi ska till thailand 6v jag min sambo och mina 2barn 1 och 4år gammla. Vad behöver vi för försäkringar? Vi har hemförsäkring och betalar resan med visa kortet.
Vad behövs mer?
Vi ska till thailand 6v jag min sambo och mina 2barn 1 och 4år gammla. Vad behöver vi för försäkringar? Vi har hemförsäkring och betalar resan med visa kortet.
Vad behövs mer?
Det behövs antagligen inte mer. Vi har TryggHansa och valde att lägga till Resplus, då har man lite mer att hämta vid t ex sjukdom.
Glöm inte ta med försäkringspapper under resan.
du får ändå inget bättre än hemförsäkringen, men om ni inte har extra rese grej i hemförsäkringen så uppgradera till det (heter lite olika hos de olika bolagen, tex tur å retur alt rese pluss osv) då gäller den oftast utan självrisker mm.. kostar bara några hundralappar för hela familjen tillsammans å gäller hela året.
vissa hemförsäkringar kräven även att allas namn skall finnas med i försäkringen, så kolla det.
Så här står det på försäkringskassans hemsida
Länder som Sverige inte har avtal med
Om du blir sjuk i ett land som Sverige inte har något avtal med kan du inte få dina kostnader ersatta, vare sig från Sverige eller från det land du vistas i. Det är då viktigt att du har en privat reseförsäkring som täcker kostnaderna för sjukvård.
Och jag tror att hemförsäkringen bara täcker 30dagar.
Jag vet att man måste betala en egen men minns inte vilken man ska ha och vilket bolag som är bäst
tjejk.. de allra flesta hemförsäkringar täcker 45 dagar!
å gäller för hela familjen!
he he sorry såg inte att ovanstående oxå var ts
iallafall så reser vi lite varstans i världen flera gånger per år å det händer att man blir sjuk fler än en gång när man reser med barn..
jag förstår inte vad du menar.. hemförsäkringen å dennes reseförsäkring är ju en privat försäkring!
Jag räknade på att 6 veckor hamnar under 45 dar men skulle det nu bli mer så förälnger man försäkringen.
Kombon räcker oftast bra...
(tänk dock på att en del hemförsäkringar, bl a Allianz, kan sakna reseskyddsdel helt!)
För att reseförsäkringen i kortet skall gälla så skall viss del avresan vara betald med den (se i villkoren)och så måste kortet vara giltigt under resan också)
Det som rena reseförsäkringar har (som inte ovan nämnda kombo har) är om delar av resan blir förstörd så får du ersättningsresor, delersättningar osv samt att du kan få hjälp på platsen.
Är det värt det? Tänk på att 4 separata reseförsäkringar + avbeställningsskydd kostar en del särskilt i 6 v...
Reseförsäkringarna vill också påpeka att de kan ge hjälp/pengar/ på platsen...( Har du släkt hemma så kan de ju alltid hjälpa till under resan - så det kan man ju ofta räkna bort)
Komihåg dock oavsett vad du har/tar för försäkring att plocka med dig villkor /eller nedkopierade/ villkor för försäkringen så att du vet hur du skall bete dig i krissituationen (vilka tidsbegränsningar för inköp, vilka intyg du behöver!!). Är ni minneskonstnärer så behövs det ju självklart inte.
Jag har bara tagit separat reseförsäkring när jag rest mer än 45 dagar! (vanligaste gränsen i en hemförsäkrings reseskydd!)
Svejsan: ersättningsresor mm kan man få i hemförsäkringen oxå beror på vilken hemsförsäkring man har..
å råkar man nu ut för nått mer kostsamt (tex blir innlagd en dag eller två eller många besök så summorna börjar bli tusenlappar) så ringer man till sos å de lägger ut garanteer på plats, så behöver man in te ligga ute med pengar!
svejsan: he he ja svindyrt när det dessutom täcker endast läkarvård upp till 2000,- ! sen måste man gå över till hemförsäkringen i allafall!
oftast är det så att om man blir sjuk och inte har någon reseförsäkring och man blir sjuk utomlands då får man stå för kostnaderna själv och sedan när man kommer till sverige så får man bråka med försäkringsbolaget för att få pengarna tillbaka. känner flera stycken som det har hänt så för.