• tjejk

Reseförsäkring

Vi ska till thailand 6v jag min sambo och mina 2barn 1 och 4år gammla. Vad behöver vi för försäkringar? Vi har hemförsäkring och betalar resan med visa kortet.
    Vad behövs mer?

• Svar på tråden Reseförsäkring
  • hotten

Mariii, har svårt att tro dig som sagt vi reser många gånger per år å varit både sjuka å innlagda många gånger lite varstans i världen,, å då vi reser mycket så känner vi även många andra som reser ofta å det händer ju att man blir sjuk, dessutom går man ju utomlands ofta till dr även för små saker just för att få tillbaka pengar från försäkringen ifall det hela skulle bli långdragit vilket man ofta inte kan veta i förväg...

om några får bråka eller inte får ersättning så förmodlar jag att det helt enklet dels handlar om små belopp (hundringar) för större belopp är det ju ingen ide att själv lägga ut utan då kontaktar man ju bara SOS i köpenhamn så lägger de garantier.
    Men visst är det mindre belopp och man inte begär de intyg som behövs så självklart får man "bråka" då!

dessutom vet jag inte riktigt vad du menar då du först skriver "om man inte har någon reseförsäkring" å sedan att man får "bråka med försäkringsbolaget" ?? vilket försäkringsbolag om man inte har försäkring??

• SVejsan
    Mariii skrev 2007-09-13 11:07:21 följande:
    oftast är det så att om man blir sjuk och inte har någon reseförsäkring och man blir sjuk utomlands då får man stå för kostnaderna själv och sedan när man kommer till sverige så får man bråka med försäkringsbolaget för att få pengarna tillbaka. känner flera stycken som det har hänt så för.
    Ofta har man ju reseskyddet i kort och hemförsäkring... Intyg och bråka måste du ändå! Och jag frågar gärna närmsta släkten om de kan stödja mig innan "Pengarna" dyker upp (vi gör lika mot dem)... Än att låter 1000-tals kronor inbetalda till "separata rena reseförsäkringar " gå upp i rök.
  • Pyff

Såhär är det: Om du har bara hemförsäkringsskydd så får du stå för kostnaderna på plats och sedan får du tillbaka pengar när du kommer hem MEN du få ju betala en självrisk på det.
    Har du tex charterbolagets egen reseförsäkring så får du för det första pengar direkt i handen på plats (oftast upp till 100 euro) mot uppvisande av kvitto och det är alltså INGEN självrisk på det.
    Alexander blev sjuk i mars när vi var på Fuerteventura och Apollo var väldigt hjälpsamma och vi fick tillbaka ALLA pengar vi lagt ut - fantastiskt! Så nu när vi åker till Rhodos om två veckor har vi köpt till reseförsäkring igen, vi tycker det är värt de futtiga hundralapparna......

Pyff på er!
  • hotten

Pyff.. snälla vän, har man en bra hemförsäkring så har man ingen självrisk! (detta kan nästan alltid köpas till i vanliga hemförsäkringen för runt 300,- år men gäller då för helafamiljen, hur många resor som hellst samt även avbeställningsskydd, å högre ersättningsbelopp, står för självrisken i bil, hem försäkring mm om nått händer då du är på resa osv, osv.. mm)

å om du läser högre upp så behöver man inte alls lägga ut allt på plats!

dessutom berättigar hemförsäkringens reseförsäkring även till ökade levnadskostnader som mat osv enl shablon summor som ud bestämt för olika länder.

Däremot finns det en enda andledning då resebolagens extra försäkring är bra, det är om man åker på en snordyr resa per dag sett, då man där kan få ut ersättning för enstaka dagar även om man inte är sjuk halva resan (som ger ny resa för helafamiljen även i hemförsäkringen), men det är knappast aktuellt för ts om de inte bor på 5+ stjärniga hotell i 6 veckor, med tanke på vad extra försäkringen kostar innan man går pluss på den..
    Den är även bra om man reser med någon annan person som inte går under samma hemförsäkring å risken att ena blir sjuk mer än halva resan är relativt stor (tex 1 veckas resor om man drabbas av hög feber å influensa så blir man lätt sjuk 4 dar) å då får båda en ny resa i stället för bara den som är sjuk. (men då gäller det ändå bara sjuklingen + en medresenär)

Jag förstår att man lätt har övertro till i mitt tycke dyra onödiga resebolagens extra försäkringar, när man läser deras reklam eller hamnar för nått litet å man inte har en uppfattning om hur det egentligen är i jämförelse med hemförsäkringens reseförsäkring..
    Jag har själv tagit dessa men när man konstaterat några gånger att man oftast ändå måste vända sig till hemförsäkringen då reseförsäkringen täcker så otroligt lite, å man ser hur allt i praktiken fungerar.. då vet man...

• vänat

Man får bråka med försäkringsbolaget när man kommer hem om man anväder sig av hemförsäringens reseskydd och själv riken är hög 1500kr vissa bara 1000kr men mycket pengar och mycker kroligt och besvärligt attt lita på resskyddet i heförskringen.

Mitt råd är att köpa en reseförsäkring i smaband med att man beställer resak kostar ofta bara mella 300-900kr berorde på resmål och resans längd, du har du ingen självrisk och får dess utom oftast hjälp på plats som sagt sidigast och enklaste sätte.

• hotten

vänat: du är tydligen inte speciellt insatt... sen kan det naturligtvis hända att nått ärende sköts åt fanders, precis som med alla försäkringar.

• vänat

Jo vist jag är insatt har prövat och vart med. Så det är helt enkelt av egen erfranehet jag skriver det jag skriver.

Har testa att använd mig av resförsäkringen som ingår i hemförsäringen och då fick jag in´gen hjälpa alls på stället.

Sen när jag komm hem var det strul utan dess like väntade i 20 månder innan jag fick besked att min hemförsäkringsresekydd var själv riksen på 1500kr jag hade gjort utlägg på 5000kr för sjukvårdsbeök och mediciner, som sagt jag vet vad jag prtat om som kom inte och påstå att jag inte är insatt.

• vänat

Sen kan ju även tillägga att jag boka en 22 darags resa tilll Brasilen reseförsäkringen via researrgören kostar 846kr.

Om jag har fel eller skulle inte tro det!!!!

• hotten

vänat: ja har du lagt ut så mycket så är det ju ett val du gjort, likaså om du valt en hemförsäkring med självrisk i reseförsäkringen osv...
    MEN man behöver inte göra så om man vet vad man skall göra å om man föredrar annat!

vilken hjälp hade du velat ha som du inte kunde få från SOS?
    hade du alla intyg fyllständiga å iordning?
    hade sos godkänt behandlingen på plats?
    När kontaktade du dem (typ efter vilket belopp eller efter hurmånga dar eller dyl?)

vad var det som det strulades om? har man allt svart på vitt så brukar det aldrig va några problem, det är ju inte som med hemförsäkringen att de olika bolagen själva sitter å bedömmer å då kan det ju bli ofta strul..

• vänat

Allt med sos var klart det var bara försäkringsbollaet som strulade.

Jag viste att jag hade allgregir utan råkde ut för en alafylaktisk chock så jag hade dess värre inget val möjlighet hur vida jag vill kosta ut så mycket pengar eller ej.

Antingen lägga fram penag eller vara bredd på att dö!!!???
    ja du så krass kan verklighet vara i bland och var även så i mitt fall.

• vänat

Kontak sos dirket samma time, ja sos hade godkänt behandlinegn ja jag hade alla papper ording som det skule.

Försäkringsbollaget försökte varje gång svar att det skandes ett papper en annn gång var det ett annat papper fast all papper fans som sagt inget skande. Till och med pappaer från soso att det blivigt kontkata angånde mitt ärende.

• SVejsan
    Pyff skrev 2007-09-13 17:34:09 följande:
    Om du har bara hemförsäkringsskydd så får du stå för kostnaderna på plats och sedan får du tillbaka pengar när du kommer hem MEN du få ju betala en självrisk på det.Har du tex charterbolagets egen reseförsäkring så får du för det första pengar direkt i handen på plats (oftast upp till 100 euro) mot uppvisande av kvitto och det är alltså INGEN självrisk på det.Alexander blev sjuk i mars när vi var på Fuerteventura och Apollo var väldigt hjälpsamma och vi fick tillbaka ALLA pengar vi lagt ut - fantastiskt! Så nu när vi åker till Rhodos om två veckor har vi köpt till reseförsäkring igen, vi tycker det är värt de futtiga hundralapparna......
    [/citat]

Men kombinerar du det med kortets reseförsäkring så går självrisken bort... (och via kortet får du ett avbeställningskydd också)!! Därför är kombinationen bra.
    Man måste ha koll på Villkoren oavsett om det är hemförsäkring, kortförsäkring eller separat Reseförsäkring och begära intyg efter dessa.
    Räknar man med hur mycket man lägger ut varje på reseförsäkringen så blir det stora summor för en barnfamilj.

(Nu pratar jag när det gäller kortets försäkring och hemförsäkring om de vanligaste utfästelserna)
  • vänat

Ok hej handlar det om både kort och hemförsäring kanske det blir en anna sak men enbart heförsäkringen som sagt inte att förlita sig på.

Säga att hela failjen 4 personer drbbas sjukdom som kostar de 5000kr/ familjemedlem = 20 000kr som det sedan ska vänat på i 20 månder tror ingen har råd med det.

• hotten

vänat, fast det måste ju ha vart nå ovanligt dyra medeciner som du fick köpa på apoteket eller vad var det som kostade så mycket å som sos inte kunde ge garanti för sjukhuset?? Knappast att alla i familjen åker på sånna ovanligare grejer utan att bli inlaggda..
    sen kan det finnas vissa länder där man måste betala själv en del först för att få vård, men då gäller det typ alla försäkringar som finns! inget specifikt för hemförsäkringen..

som sagt jag har haft räkningar på både 7000,- å 36 000,- (för att ta de senaste) å jag låg ute med typ 600,- resp 2000,- å fick det tillbaka ca 2-3 v efter hemskomsten. (har trygghansa rese pluss å inga självrisker)
    sen tar det väll oftast ett antal månader innan fallet avslutas helt å sos betalar allt för sjukhusen osv å då får man papper hem att de är betalt osv.. men det är ju inga pengar man ligger ute med.. (ja såvida man själv inte väljer att betala å betala å ta ut pengarna efter hemkomst....)

• vänat

! jag blev inte inlag vad har du fått det i från utan var på öppen vårds mottagningen så det var läake besöket sen medicneran från apotekt på ssk besök för att få mina injektioner inte specillt oavanliga eller ovanligt dyra helle.

Sos hade lovat att behanlingen skulle få kosta bra mycket mer än dessa 5000kr

Ja sos ha vist beslutat att behandlingan var ok. Som var det försärings bi olgaet som strula och intet sos och inte alls oavligt dya mediciner heller så jag fick vänta i 20 månader

• hotten

Frågade du om de kunde "skriva in dig" Så att du var bara på "permission" å kunde vara på hotellet men återkom till kliniken för att ta injektionerna??

• vänat

Nej jag frågade inte alls om permition!! jag hänvisdes till öppenenvårdsmottagning fick injektioner blev uppmanda att vistat på hotellet de fem närmaste dagarna.
    Så det var läker som bestämmde det inte jag.
    Vilket jag också gjorde skulle jag bli sämre fanns det akut nummer att ringa för läkar sationen fanns i samma kvater

• hotten

jo men när jag tex åker på bronkit mm å behöver tex antibiotika dropp å/eller sprutor, så är det ju i prinsip samma sak man går till en klinik får de man skall å vistas på hotellet å går tillbaka för kontroll eller för att ta fler sprutor (nästa dag eller om några dar/en vecka).
    Då ber jag (eller blir tillfrågad, eller per automatik) att bli "inskriven" å på såsätt är det ingen tvekan om att jag inte behöver lägga ut något för vård å medeciner jag får på kliniken.
    (enbart för de jag köper på apoteket)..

sen vet jag inte om du gick till allmänvård, sånt har jag ingen erfarenhet av då jag alltid uppsöker privat (men det låter ju som privat för dig med med litet läkarstation osv).

å som jag skrev långt tidigare så finns det alltid nötter som jobbar med både hemförsäkringar å reseförsäkringar...

Nu åker jag iallafall på några dagars resa, å hoppas att jag inte blir sjuk då jag kommer att denna gång ha 250 km till närmaste lilla klinik...

• vänat

Men även om du inte råkat drabbas av det så har jag och vill därmed även varna andra att verkligen tänka igen vad de har för reseskydd.

• SVejsan

vänat skrev 2007-09-14 19:01:25 följande:

Ok hej handlar det om både kort och hemförsäring kanske det blir en anna sak men enbart heförsäkringen som sagt inte att förlita sig på.Säga att hela failjen 4 personer drbbas sjukdom som kostar de 5000kr/ familjemedlem = 20 000kr som det sedan ska vänat på i 20 månder tror ingen har råd med det.
    [/citat]

och
    vänat skrev 2007-09-15 18:38:24 följande:
    [citat]
    Men även om du inte råkat drabbas av det så har jag och vill därmed även varna andra att verkligen tänka igen vad de har för reseskydd.
    Kolla alltså i Villkoren för ditt betal/kreditkorts reseskydd och reseskyddet i din hemförsäkring!!

Skulle du dessutom vilja ha ett utökat reseskydd de första 45 dagarna (tex om du vet av dig att du har EXTREMT känslig mage) skulle jag köpa till det reseskyddstillägget till hemförsäkringen som hemförsäkringsbolagen oftast säljer och som räcker hela året, inte bara under 1 resa... (hotten har gjort det tex..)

Att åka helt utan något reseskydd är dumdristigt, men med kort + hemförsäkring och någon som i nödfall kan lägga ut pengar för er så behöver man inte punga ut med svindyra reseförsäkringar... Tips om man spar de pengarna som skulle gått åt till reseförsäkringen i en buffert för oförutsedda resetrubbel så kan du själv reda ut problem ( räkna för en familj, 2v 2b, ca 1500kr per 1-2veckors resa inom europa)
Svar på tråden Reseförsäkring