• Anonym

Vår granne har en kamphund!!

Ja, visste inte vart jag skulle skriva...
    Jo, vår granne har skaffat hund, det är en kamphund men den är snäll och har inte använts till det säger dom!
    Och nu känns det lite dumt för vem vet om någon av dom kanske läser detta men iallafall....vi bor på landet, har inget staket mellan våra trädgårdar, vi har hund och hon går lös men hon vet gränsen och stannar alltid där MEN visst har det hänt att hon smitit över någon gång...dom har alltid sin kopplad men det har hänt ett par ggr att den smitit över till vårat, den är ung och dom jobbar nog med lite lydnad och dom sa härom sistens att den lyssnar mer o mer..jag vill inte gnälla att den smitit till oss för våran kan lika gärna smita till dom, så det är känns som lite känsligt. en gång när jag och dottern ca 1år kom gående ute så hade den smitit över till oss, jag själv kan känna lite rädsla mot främmande hundar eftersom jag en gång blivit biten. den bara stirrade mysko på oss och stog där o glodde, jag blev livrädd, lyfte upp dottern och sprang in...den såg helskum ut, visst den kanske ser ut så men...iallafall, våra grannar är jättetrevliga, jag hade inte reagerat så mycket över det om det varit "en vanlig hund" då hade jag inte ens brytt mej,jag vill inget säga till dom för det är ingen stor grej men jag har blivit lite orolig för att den ska komma igen, när dottern är ute o traskar ensam något ögonblick och jag kanske bara vänder ryggen till..visst, jag funderar på att sätta upp staket, bara det att det blir ett sjujäklars långt staket..grannen har inte gjort något fel och staket får jag väl fixa då men jag känner mej så orolig ändå, en kamphund är alltid en kamphund...det kan bara slå över helt och börjar dom väl bita så släpper dom ju inte förräns det är försent...tänker både på våran hund och på min dotter som senare kommer att gå ut själv o leka...Jag ska nog sätte upp staket ändå både för våran hund och för dotterns. vet inte vad jag vill med detta inlägget...hur hade ni känt?

• Svar på tråden Vår granne har en kamphund!!
  • Anonym (fd malmöbo)

Klart alla inte är det. Men det krävs mycket för att lita så pass mycket på en annan människa så man riskerar sitt barns liv på dennas omdöme.

• Katja80

men man kan inte lita fullt ut på någon hund, vilket jag inte gör...MEN anmäla till polisen ?? Deras hund springer ju över till grannarna, ska de också bli anmälda?
    Tror såna uttalande beror på brist på erfarenhet av hundar tyvärr..och bara för det riskerar man inte sitt barns liv..då skulle man inte våga gå utanför dörren..lite väl överdrivet kan jag tycka..

• Katja80

men man kan inte lita fullt ut på någon hund, vilket jag inte gör...MEN anmäla till polisen ?? Deras hund springer ju över till grannarna, ska de också bli anmälda?
    Tror såna uttalande beror på brist på erfarenhet av hundar tyvärr..och bara för det riskerar man inte sitt barns liv..då skulle man inte våga gå utanför dörren..lite väl överdrivet kan jag tycka..

• Anonym (Lev i dag!)
    Moulin Rouge skrev 2007-09-12 09:33:58 följande:
    Jag förstår FULLSTÄNDIGT din oro, TS. Jag hade varit precis lika orolig. Och nä, jag har ingen hundskräck. Är uppväxt med schäfrar. Men jag vill bara tillägga till den här debatten att när man säger att kamphundarna inte står för dom flesta betten i Sverige så är man ju lite ute o cyklar. Man får ju faktiskt relatera antalet bett till antalet hundar. Schäfer eller ex. golden är ju kraftigt överrepresenterade i de svenska hemmen, därav antalet bitolyckor. Men om du relaterar det antalet till antalet hundar som finns i Sverige av t ex schäfrar, så står dom sig ju slätt mot kamphundsolyckorna. Sen får man älska de raserna hur mycket man vill, men man ska ju inte blunda för fakta. Sen finns det ju oxå en anledning till att man valde exvis rasen pitbull till just kamphud en gång i tiden, nämligen hundens egenskaper. Du skulle ju knappast kunna träna t ex en collie till samma sak, tillåt mig le. Ibland undrar jag faktiskt varför barnfamiljer skaffar sig en hund vars ras går under kategorin kamphund? Jag menar om man nu vill ha hund -vilket många barnfamiljer vill- så finns det ju en uppsjö av hundraser att välja mellan framför en kamphundsras. Hur tänker man, undrar jag? "Om vi bara älskar hunden tillräckligt mycket, och uppfostrar den rätt,så kommer den aldrig att attackera!" "Och allt är ju ändå bara påhittat och uppdiktat i media." Och det faktum att när en kamphund väl biter och du nästan får slå ihjäl hunden för att den ska släppa bytet, vaddå det gör väl alla hundraser...???
    Förstår inte riktigt hur du menar  med att barnfamiljer ska välja en annan hundras?? Jag Undrar vad det är för raser som går under kategorin "kamphundar"? Pitbull går under kategorin sällskapshund och är en erkänd hundras. I dagens läge finns det inga kamphundar längre utan det var förr i tiden och jag föredrar att leva i nutid och inte älta det förflutna. Sen att media vill ha kvar ordet kamphund är en annan sak men enligt mig så vill dom  bara skapa rubriker  och skrämselhicka. Varför läser du aldrig om den där Chihuahuan som bet sig fast i en två-årings läpp tex som dom fick sy tillbaka. Nej det gör man inte tack vare att den är ju så liten och söt sen var det nog barnets fel att den bet.
  • jennie ellie

kan ni inte gå över hela familjen och hälsa på hunden och dess ägare så att ni lär känna den, då lär ni nog inte känna er rädda nästa gång, om ni varit hemma hos dem och träffat hunden, om den nu var snäll och kelig villsäga. Om ni inte känner att den är trevlig hemma hos dem så fundera på staket. Den kan ju ha stirrat skumt för att den inte kände er och att den visste att den var ute på olovandes promenad. Min hund ser dö skyldig ut när den gjort något den inte får, skäms och ser skum ut

• SilentStar

*suckar ljudligt*

Att hunden ska vara dömd på förhand är bara elakt och visar på okunnighet!

• Attityde

Men herre gud, har inte läst hela tråden men blir skvatt galen när jag läser allt om dessa kamphundar. Själv har jag en amstaff/pitbull korsning, omplacerad flera gånger. Hon älskar barn och alla andra djur, skulle väl vara vår tamråtta som eventuellt skulle kunna råka illa ut om han kom lös men det hade han gjort oavsett hundras. Vet inte många hundar som skulle stå ut med så mycket från småbarn som vår gör och många andra av dessa raserna. Hon skulle aldrig någonsin vakta ben eller leksaker mot människor, kommer en jämnstark hund och vill ha hennes märgben så accepterar hon inte det men det finns det inte många hundar som gör. Anser att det är upp till mig som ägare att hålla min hund kopplad eller på lina så hon inte skrämmer nån. Hennes lekkamrat är en liten tanig Whippet och Selma som min hund heter leker hur bra som helst med henne, sällan jag ens ser henne svara upp mot andra hundar när vi e ute, även om de hänger i kopplet och skäller, reser ragg mm, händer t om att min lägger sig ner platt p åmage och väntar att den andra hunden gått förbi! Visst e hon farlig?! Kolla gärna i galleriet!

• Loovi
    Moulin Rouge skrev 2007-09-12 09:33:58 följande:
    Jag förstår FULLSTÄNDIGT din oro, TS. Jag hade varit precis lika orolig. Och nä, jag har ingen hundskräck. Är uppväxt med schäfrar. Men jag vill bara tillägga till den här debatten att när man säger att kamphundarna inte står för dom flesta betten i Sverige så är man ju lite ute o cyklar. Man får ju faktiskt relatera antalet bett till antalet hundar. Schäfer eller ex. golden är ju kraftigt överrepresenterade i de svenska hemmen, därav antalet bitolyckor. Men om du relaterar det antalet till antalet hundar som finns i Sverige av t ex schäfrar, så står dom sig ju slätt mot kamphundsolyckorna. Sen får man älska de raserna hur mycket man vill, men man ska ju inte blunda för fakta. Sen finns det ju oxå en anledning till att man valde exvis rasen pitbull till just kamphud en gång i tiden, nämligen hundens egenskaper. Du skulle ju knappast kunna träna t ex en collie till samma sak, tillåt mig le. Ibland undrar jag faktiskt varför barnfamiljer skaffar sig en hund vars ras går under kategorin kamphund? Jag menar om man nu vill ha hund -vilket många barnfamiljer vill- så finns det ju en uppsjö av hundraser att välja mellan framför en kamphundsras. Hur tänker man, undrar jag? "Om vi bara älskar hunden tillräckligt mycket, och uppfostrar den rätt,så kommer den aldrig att attackera!" "Och allt är ju ändå bara påhittat och uppdiktat i media." Och det faktum att när en kamphund väl biter och du nästan får slå ihjäl hunden för att den ska släppa bytet, vaddå det gör väl alla hundraser...???
    Ja dt finns en anledning att just pitbull och amstaff går under begreppet kamphund för att dom just är "starka i psyket" . Därför krävs en starkare uppfostran vilket "fel" sorts människor inte ger dom. Jag skulle inte ha några problem att ha mina barn omkring Nala då jag vet att hon inte hugger människor och inte visat några tendenser på aggressivt betende under sin uppväxt samt. efter 1års ålder. (vilket man ungefär där brukar se tendenser hos vilken hundras som helst) Har man uppfostrat sin hund rätt så biter hunden aldrig, och vid lek släpper hunden när den blir ombedd att göra det.Men vilken hundras det än är ska man alltid ha uppsikt över sina barn med dom. Det är ingen ras för dom som inte kan uppfostra den. Uppfostran är hård, men det ska den vara på alla raser. Sköter man sin hund rätt så är det inga problem att ha den runt barn.

Pitbull och amstaff står inte högt upp i den listan, vilket jag sett studien på. Och hade det inte varit för medierna så hade fel folk inte skaffat den här rasen för det går i en ond cirkel.

Tycker att det är tråkigt att hunden fått så dåligt ryckte pga att folk som aldrig träffat på rasen sitter och tittar på siffror (som inte ens är för pitbullen/amstaffens nackdel) och självklart medierna som startade detta pådrag.

Men jag håller fast vid att trådstartaren bör skaffa staket om dom är rädda och gå in till grannen och prata ut om er oro. är det en unghund eller valp, eller olika kön på era hundar så låt dom leka!

En fråga jag tycker är skum är varför ingen blir förbannad över att polisen lär sina schäfrar att hugga? men blir förbannade för att jag låter min hund leka med bildäck?
  • Loovi

Anonym (fd malmöbo) skrev 2007-09-12 10:17:54 följande:

Håller med Mia72. Tycker personligen att denna hundras borde förbjudas. Har bott länge i Malmö och sett vad det är för typer som oftast skaffar den. Det betyder ju inte att alla hundägare har en sådan hund av sådana anledningar, men frågan du måste ställa dig är om du litar tillräckligt mycket på en granne för att lägga din dotters liv i dennes händer. Jah tycker om hundar, men har ibland lite svårt för deras ägare. Varför välja ex en pittbull? Tror man har ngt att bevisa då denna ras (vad vissa än säger) är utvald för vissa egenskaper. Jag hade anmält min oro till polisen och i sagt hur hotad jag kände mig och krävt att hunden skulle vara kopplad alltid. Säkert hade jag blivit ovän med grannen men min sinnesfrid hade varit värt det. Nu her ju jag, av goda anledningar, stark ovilja mot denna hundras ägare (hunden är ju bara ett djur och kan inte hjälpa att den finns till) så jag vet att jag reagerar starkt. Lycka till i alla fall!
    Varför välja en pitbull - Jag hade också emot denna hundras från början tills vi skaffade den. R hade haft rasen innan och även vart "fosterhem" åt en. och nej jag hade absolut inget att bevisa, jag var juh precis som många andra och hade något emot rasen. Men den här rasen ger så mycket tillbaka och det är en aktiv och rolig hund. Jag tror aldrig jag träffat på en ras med så många egenheter som just pitbull/amstaff. Dom är lite småkorkade )precis som goldens), kräver uppmärksamhet, Kräver hård träning och de mår bra av den och inte för att tala om alla hyss dom har för sig. (har sett två pittar växa upp och även följt en vuxen under ett år). Och efter att jag fick förståelse för rasen ville jag bara veta mer om den och idag kommer jag inte att välja någon annan ras då det verkligen är hela paketet i den.

En pitbull blir inte aggressiv för att det är en pitbull. den blir aggressiv för att ägren uppfostrar den till det. Tycker personligen att man borde införa "hundförarkort" i sverige. Att man måste gå olika utbildningar för att få hantera vissa raser. Kanske skulle detta bli början på en lösning. även om det känns omöjligt.
  • Attityde

Tycker som det skrivits tidigare i tråden att TS ska gå in till sina grannar och bekanta sig med hunden istället, då vet hunden att de e ok och TS vet att hunden e snäll. Vill man sen ha ett staket kan man ju dela på kostnaden, om inget annat så ifall man ska ha ett barn själv ute i sin trädgård så känns det tryggare eftersom barn med e väldigt bra på att tulta iväg, eller om nu hundarna e av olika kön så det inte blir en oplanerad parning dem emellan. En hund som är lös ska alltid vara fostrad så att den beter sig som om den vore kopplad, sen vet ju alla hundägare att även den lydigaste hund kan gå över tomt gränsen om det e nåt som lockar.... men då ska man ju ha klart för sig att den inte skrämmer nån, och hade det varit en dvärgpudel och TS hade varit riktigt hundrädd så hade det varit samma sak. Personligen har jag träffat fler aggressiva taxar än kamphundar.... sen rår det ju lite på vad Ts menar med just kamphund? Det verkar ju variera bland folk.
    När jag växte upp hade vi 2 st new foundlands och jag kan ju säga att de som inte visste det ville inte gärna kliva ur bilen när de kom hem till oss, och den rasen är en utpräglad räddningshund.

• Anonym

Ja, alltså...grejen är inte så stor egentligen för den har inte rymt många ggr på doma månaderna och vår har rymt över dit kanske 2-3 ggr på 2½ år. Sånt som kan hända, inget konstigt...Men, vi har träffat hunden flera ggr, den visar inget tecken på att vilja hälsa, när den kom över hit var det inte skamsen den såg ut att vara utan den bara glodde lömskt på oss. Själva har dom 2 små barn varannan vecka och visst, hunden kanske är hur snäll som helst, skitsamma! Men en kamphund är alltid en kamphund vad det än är för sorts sådan....skulle den rymma och träffa mitt barn ensam ute så kan det ju bara slå över helt om min dotter skulle göra nåt olämpligt...det sitter ju så inavlat i psyket så det kvittar hur snäll den än är!! Så självklart är jag rädd! Inte jämt och hela tiden men otäckt när man möts så där i vår trädgård helt plötsligt och när jag tänker på längre fram när hon är stor nog att leka ute själv så...huu..Så det blir absolut ett staket och det får vi själva bekosta eftersom dom bara hyrar det huset...fattar inte att folk har sånna hundar med småbarn, barnens liv är värt mer än att inse att man visst inte kunde lita på hunden!! Man kan aldrig vara säker!!

• FH Mamma

TS
    Du borde träffa någon kunnig person tex en bra kennelägare som kan berätta för dig att det kan slå över lika fort och lika mycket för din hund som för grannens.
    Och som kan fortsätta berättelsen med att hundar sällan anfaller någon oprovocerat.

• Anonym (kattmamman)

hund som hund.. same shit different names, en hund kan alltid bita, oavsett ras.
    nä, jag håller mej till katter, jag. har då aldrig hört talas om att någon katt bitit ihjäl ett litet barn iallafall.

• FH Mamma

kattmamman
    Nä inte jag heller bara att katter kan ligga ihjäl ett barn.

• KhiraLi

Det kan slå slint för vilken hund som helst. Vet en labrador som var världens goaste hund och aldrig gjort någon något illa. Helt plötsligt blir den som förbytt och biter ägarinnan illa i ansiktet. Hunden avlivas såklart genast och veterinären ser då att tänderna är dåliga och hunden måste haft en fruktansvärd tandvärk under en längre period, vilket förmodligen låg bakom attacken.

En annan familj fick låsa in sig på toaletten då deras unghund en dag betedde sig väldigt hotfullt. Den hunden visade sig ha epilepsi.

Antingen får du oroa dig för alla hundraser, eller lära dig hantera det på något annat sätt.

• Anonym (kattmamman)

FH Mamma skrev 2007-09-12 19:38:01 följande:

kattmammanNä inte jag heller bara att katter kan ligga ihjäl ett barn.
    det är väl ändå en otrolig skillnad?
    man får ju ha koll så att inte katten lägger sej på barnet, och i sådana fall är det ju bara att putta bort katten.
    liiite svårare att veta om en hund ska få ett anfall och börja bitas. fast å andra sidan har jag aldrig träffat någon med katt där katten ens har lagt sej i spjälsängen så... däremot vet jag mängder av människor som blivit attackerade/bitna av hundar.
    men strunt samma, kändes ju rätt OT, det här.
  • Attityde

en kamphund oavsett vilken kamphundsras det är är faktiskt framavlad för att ALDRIG bita en människa.... hur skulle de annars kunna dela på hundarna under pågående game? Ta reda på fakta om de olika raserna innan det skrivs att det slår över för de hundarna lättare... en hund som är framavlad som vakt hund tex dobberman biter lättare en människa än en pb. Känner även många helt fantastiska dobberman med så vill verkligen inte hänga ut den rasen heller! Finns inga farliga hundar bara farliga ägare. Med de orden lämnar jag denna tråden av ren ilska. Gå ut på skk:s sida och läs om de ras standard som finns. Det heter kamphund för att de ska hetsas mot andra hundar och inte mot människor!!! Vilket är rena djur plågeriet!!!
    www.pjasenshundhem.se/links/links.php

lite länkar bara....

• Loovi

Håller med attityde till 100 % och ingenting behöver upprepas.

Tråkigt att ni inte tar och läser på om denna rasen för de skulle behövas.

Superbra sida attityde!! bild på nala finns i mitt galleri nu så du vet =)

• LadyGrand

Ha hund innebär ansvar.Alla ej lämpade att vara hundägare!Det finns hundar som är sk nybörjar raser - men inte det är ingen garanti, att den inte kan bli psykiskt labil.. Sen ju större och starkare hund ju mer skada kan den av naturliga skäl ställa till med.Det vore kanske bra med hundförarkort..Har själv haft brukshundar, 2 olika raser, den första ansågs vara svår, men den andra lätt. Verkligheten var tvärtom! Den sk lätta hade klart kamphundsinstinkt eller vad jag ska kalla det. Det gick inte köra raka rör och vara starkast - jag blev ställd - jagade uppfödaren - som lovat stöd. Bortrest. Fick tillslut ordning på hunden med att förhindra, att det blev styrkemätning - utan istället snabbt distrahera hunden med något kul - när det var på väg,sas.Det finns folk som medvetet avlar på labila djur, som sen ska användas till kamp. Det kan givetvis komma ut ättlingar av dessa på marknaden till intet ont anade personer. Vad jag vet, så vaktar inte en sk framavlad kamphund, men vissa saker-stimuli kan få den bli aggressiv.Ligger det sen labilt psyke i botten - då kan allt hända.Jag vet inte vad Ts menar med kamphund - ibland har folk misstrott helt fel ras..En god regel är att inte lämna ett litet barn ensam med en hund - även för hundens skull..En liten hund kanske försvarar sig, när den blir trängd - tex får små fingrar i ögonen..Kan ni inte prata med grannen - berätta att Ts är hundrädd i botten.Jag slutade gå till affär, som hade en stor ovanlig rasren hund, som tidigare användes till kamp i det land, som den härstammade ifån. Tjejen, som ägde hunden, visste inget om hundar alls och jag tyckte inte om blicken på hunden. Fick höra sen, hur den börjat morra omotiverat.Jag är inte hundrädd - men kan förstå Ts oro. Prata med grannen! Ingen ska behöva vara hundrädd i sin egen trädgård, när man har små barn!

Svar på tråden Vår granne har en kamphund!!