Någon här som bor i ett timmer hus??
Jag menar ett riktigt timmerhus, alltså inte att huset är byggt i trä. Min särbo är inne på att bygga ett rundtimrat hus så jag skulle gärna vilja höra efter hur det är att bo i ett sånt hus...
Jag menar ett riktigt timmerhus, alltså inte att huset är byggt i trä. Min särbo är inne på att bygga ett rundtimrat hus så jag skulle gärna vilja höra efter hur det är att bo i ett sånt hus...
Det är underbart att bo i ett timmerhus..
Hej! Vi bor i ett rundtimrat hus på Hisingen. Stockarna är från Dalarna. De som vi köpte av är ett familjeföretag som heter Sollerö Timmer. De gör allt från att såga ner träden till att bygga upp huset.
Vi trivs jättebra i huset. Vi har inga innerväggar så man ser stockarna på insidan också. Man får täta mellan stockarna eftersom det rör sig hela tiden, annars blir det kallt. Dessutom får man olja in huset om man inte vill att det ska bli grått, vi gjorde det i somras och det behöver inte ta mer än en dag.
Fråga gärna om du undrar något mer!!
jag kan lägga in i mitt galleri... vi har golvvärme endast... också samma stock inne och ute med isolering mellan timmret..
Det är de hus som håller värmen bäst då det nästan bara finns sådana i hela norrland...
(nu är det min mamma som byggde för 2 år sedan)
jag kan rekomendera http://www.otabtimmerhus.se/ detta företaget...
dom som byggt mammas hus... UNDERBART!!
Vi bor i ett timmerhus ifr¨n 70-talet. Rundtimmrat.
Det som vi tycker är posetivt är att det är bra isolerat med rundtimmer och sen isolering. Det håller sig varmt. Vårat hus är på 115 kvadrat och vi har en luftvärmepump som håller igång värmen här. Blir det minus 20 så går några ellement igång.
Men har det varit varmt på dagen och det blir 7-9 plusgrader ute behövs inte alltid värmepumpen.
Men man måste tänka på att ta hand om timmret så det inte spricker. Vill man ha det grått så får man tänka på att olja det oftare.
Ska man måla det så måste man underhålla huset och se till att det blir målat efter 10-15 år.
Vårat timmer hus har vanliga väggar på insidan glömde det.
Sen har vi ett timmerhus i Finland också. Där är väggarna invändigt i timmer med. Men det är fusktimmerväggar. Man har byggt timmerstomen först och sen gjort en isolering och där efter satt på en timmer på insidan.
oj vad spännande detta är..
Det är som sagt rundtimmer som är aktuellt, men han ska göra ritningen själv, så det blir timmrat även på insidan...
Vi har en kombipanna, och eldar med olja nu. Kan elda med ved eller använda el. Golvvärme i hela golvet på nedervåningen, inga fula element. Har en stor öppen spis också, det kan bli kallt på vintern om det blåser mycket om man inte har tätat ordentligt. Ska lägga in lite bilder i mitt galleri.
Ska se om ja hittar några bilder på hur stugan i Finland ser ut med timmerväggarna inne. Sen såg ja att ja bara har några bilder på huset är. Kanske har några fler någonstanns.
Tror det är smartast att göra så som sambon gjorde där. Att man isolerar och sen sätter på timmer på insidan. Det får en hel het ändå och samtidigt blir det varmt.